A figyelemzavarral küzdő gyerekeket sokszor a lusta, szétszórt szavakkal bélyegzik meg, pedig valójában az impulzivitás vagy a hiperaktivitás okozza a gondokat. Sajnos néhány évtizede még csak elvétve találkoztunk ADHD-diagnózissal, ezért van, aki az iskolapadból sosem, vagy csak felnőttként szembesül az ADHD lehetőségével. A Metropol összeszedte, mit lehet tudni erről a betegségről, és a terápiákat is megmutatjuk, amivel kezelni lehet a tüneteket.
A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (attention deficit hyperactivity disorder, ADHD) neurológiai természetű, veleszületett vagy fejlődési rendellenesség, melynek vezető tünete a figyelemzavar, kísérő tünetei a hiperaktivitás, feledékenység és a gyenge impulzuskontroll.
Számos kutató és orvos keresi a betegség kialakulásának okát, azonban eddig még erre nem találták meg a pontos választ. Sok esetben egészséges embernél is előfordulhat a figyelemzavar és hiperaktivitás, ám betegségről csak akkor lehet beszélni, ha ezeknek a tünetei nagy mértékben nőnek, azaz a szokottnál tartósabbak, erősebbek, és egyszerre több mentális/értelmi gond is jelentkezik.
Fontos, hogy aktívan kezeljük a szorongást – hívja fel rá a figyelmet Sólyom Judit klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus, gyógypedagógus, köznevelési szakértő.
A koronavírus miatt kialakult otthonoktatás időszaka nem múlt el nyom nélkül: a visszaintegrálódás új kihívások elé állítja a gyerekeket, a tanárokat és a szülőket egyaránt.
„Sok gyermek számára nem könnyű a tanulás. Ezekben a rendkívüli időkben sokan internalizálják a küzdelmeket és megkérdőjelezik a saját képességeiket. Kudarcélmények esetén mindenképpen érdemes szakember segítségét kérni. A tanulási nehézségek okai ma már pontos diagnosztikával feltárhatóak és a problémák orvosolhatóak” – mondja a szakember.
„Ha bizonytalan a szülő, hogy a gyermeke tanulási nehézséggel küzd-e, igénybe lehet venni az 5 perces, ingyenes online gyorstesztet. Ha pedig átfogó, professzionális diagnosztikát szeretnének, ami részletesen feltárja a tanulási nehézségek hátterét, a Gibson-teszttel tudunk segíteni.”
A tanulási nehézségek hátterében a szakértők szerint akár az esetek 80 százalékában is valamelyik kognitív képesség gyengesége húzódik meg: a hosszú távú memória deficitje éppúgy okozhat tanulási problémákat, mint a logika, a látási és a hallási feldolgozás vagy a munkamemória hiányosságai. A gyerekeknek ilyenkor általában speciális fejlesztésre van szükségük, ezért számukra mindenképpen érdemes a szakember segítségét igénybe venni.
Van terápia ADHD - ra. Fontos a kognitív képességeket tudatosan erősíteni. A szakember szerint ebben a szülők is részt vehetnek, hiszen vannak nagyon jó tanulási-gondolkodási képességeket elősegítő, mentális aktivitást igénylő játékok és gyakorlatok. Ide tartozik például a sudoku, a puzzle, a tangram, a sakk, illetve a különböző kártya- és memóriajátékok. Nagyon jó kognitív stimulációt nyújt az olvasás, beszélgetés, nyelvtanulás is.
Az ADD-vel (figyelemzavar) és az ADHD-vel küzdő gyerekeket sokszor a lusta, hülye, szétszórt szavakkal bélyegzik meg, pedig valójában az impulzivitás vagy a hiperaktivitás okozza a gondokat. Tudnunk kell, hogy az ADD és az ADHD esetében is van gyógyszermentes megoldás. Hatékony agytréningek, fejlesztő módszerek tudják erősíteni a kognitív, figyelmi és végrehajtó funkciókat.
A BrainRx program a neuroplaszticitáson alapul, mely azt jelenti, hogy az agy változtatható, képlékeny, azaz a tanulási képességek fejleszthetőek, a kognitív rugalmasság növelhető, az agyi működés jobbá tehető általa minden életkorban a célzott gyakorlással. Ennek köszönhetően a tanulási képességek szárnyra kapnak, könnyebbé, gyorsabbá, hatékonyabbá válik a tanulás – így ez az agytréningprogram ADHD, ADD és diszlexia esetén is nagyon hatékony.
A tanulási sikerek az önbizalmat is növelik, oldják a szorongást, növelik a magabiztosságot, növelik az életminőséget. A világszínvonalú agytréningprogram gyerekeket, felnőtteket, időseket segíthet hozzá, hogy jobban boldoguljanak az iskolában, munkahelyen és az egész életben.
„Szétszórtság? Kapkodás? Gyorsan lankadó figyelem? Nehéz koncentráció?” Sok mindent jelezhetnek, akár felnőttkori ADHD-t is.
Napjainkban egyre alaposabban vizsgált terület az ADHD. Azonban néhány évtizede még csak elvétve találkoztunk ADHD-diagnózissal, ezért van, aki az iskolapadból sosem, vagy csak felnőttként szembesül az ADHD lehetőségével. Az ADHD, azaz figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar egy idegrendszeri eredetű zavar, mely az életet áthatóan jelentkezik és bizony megnehezítheti az ember életét. Maróti Eszter, az Óbudai Egészségfejlesztési Iroda pszichológusának előadásai során kitérnek az ADHD pontos jellemzőire, arra, hogy milyen egyéb mentális nehézségekkel állhat összefüggésben (önértékelési problémák, depresszió, bipoláris zavar). Ezenkívül beszél az ADHD okozta hétköznapi nehézségekről és a megoldási lehetőségekről is.
Izraeli tudósok feltörték a kódot, hogy jobban megértsék a figyelemhiányos hiperaktivitási rendellenesség (ADHD) genetikai okait.
Ezt az új tanulmányt a Negev Ben Gurion Egyetem és a Soroka University Medical Center kutatói végezték, és a Nature Communications tudományos folyóiratban tették közzé.
Nyilvánvaló, hogy genetikai hajlam van rá. De hogyan is működik pontosan? Mely gének érintettek?
Az új tanulmány szerint ez a gén csak CDH2 lehet, ha a gén mutálódik. A CDH2 egy N-cadherint kódoló gén, amely felelős az agyi szinapszisok aktivitásának és kialakulásának elősegítéséért. A CDH2 mutációja azonban megváltoztatja ezt az aktivitást. Ez viszont hatással van a molekuláris útvonalakra és a dopaminszintekre két specifikus agyi struktúrában: a ventrális középagyban és a prefrontális kéregben, amelyek mindketten részt vesznek az ADHD-ben.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre