A kihasználatlan „mikromobilitási pontok” egyre több és több helyet vesznek el az amúgy is kevés autós parkolóhellyel rendelkező fővárosban.
Abban egyetértenek a budapestiek, hogy a városszerte széthagyott rollerekkel valamit kezdeni kell, azonban most úgy tűnik, ismét az autósokat szívatja a főváros.
A mozgássérült-parkolóktól veszi el a helyet Újbudán a BKK. A számukra eddig kijelölt parkolóhelyeket most zöld festékkel körbefestették, a helyükre fém bicikliállványokat tettek, és az egészet rollerparkolóvá nyilvánították, amit senki sem használ. Eközben a körúton is egyre több mikromobilitási pont nő ki a földből, szintén az autóparkolók kárára. Némelyikük még veszélyes helyen is létesült.
A Metropol különös mikromobilitási pontot talált Újbudán. A Bartók Béla út külső részén, a Karinthy Színháztól nem messze az út szélén található párhuzamos parkolóhelyek területét vették el, és jelölték ki rollerparkolónak a múlt héten. Előtte itt 3 mozgássérült-parkolóhely volt a rászoruló autósoknak. A helyszínen azonnal feltűnt, hogy amíg autóval szinte lehetetlen parkolóhelyet találni, addig a rollerparkoló üresen árválkodik az út mentén.
Tavaly decemberben Karácsony Gergely főpolgármester bejelentette, hogy a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ közösen elindít egy programot, amely során „mikromobilitási pontokat” alakítanak ki.
„Az a célunk, hogy százával jöjjenek létre ilyen pontok, és hogy 1-2 perc sétára lehessenek ezek egymástól” – mondta el akkor a Facebook-videójában a főpolgármester. A szándék alapvetően jó volt, hiszen hónapok, sőt évek óta gondot okoznak a szanaszét hagyott rollerek Budapesten, azonban sokak szerint érthetetlen, hogy miért a parkolóhelyek rovására létesítenek mikromobilitási pontokat, amikor a legtöbb helyen meg tudták volna oldani a járdákon vagy a közparkokban.
A Kiskörút, ahol már eddig is kaotikus állapotok uralkodtak a biciklisáv miatt, most újabb terhet kapott a nyakába, több helyen is az út szélén alakítottak ki rollerparkolókat. A szemünk láttára parkoltak rá autósok a zöld felfestésre, magukat semmitől sem zavartatva. Pető Attila közlekedési szakoktatót, az első magyar női autósiskola vezetőjét kérdeztük meg, hogy ilyen esetben mi várhat a szabálytalanul parkolókra.
„Ez nem egy a KRESZ által meghatározott jelzés, hanem csak tájékoztató jelzés. Ez nem jelenti azt, hogy az úttestre ne lehetne felfesteni, de nincsen jogkövetkezménye, ha egy autós rááll. Ezenkívül a megállni tilos tábla sincs kint” – mondta el a „Kreszprofesszorként” is emlegetett Pető a rollerparkolókról. Hozzátette, ettől még nem javasolja, hogy ráálljanak az autósok, mert vannak íratlan szabályok, amiket nekik is figyelembe kell venniük.
„Más kérdés, hogy én is dühös vagyok, ugyanis a VIII. kerületben lakom én is, itt is dolgozom, és látom, hogy rengeteg parkolóhelyet vettek el. Ezekből így is kevés van, főleg az esti időszakban, amikor az ember haza akar menni” – tette hozzá saját tapasztalatát a szakértő.
A főváros közlekedése 2020 óta rendszeresen összeomlik, aminek legfőképp az autósok isszák meg a levét. Először jöttek az értelmetlen és átgondolatlan körúti biciklisávok, amikről a főpolgármester sem a lakossággal, sem a civil szervezetekkel nem egyeztetett. Majd szinte egyszerre rendelte el a legfontosabb közlekedési csomópontok felújítását, az eszetlen kapkodás miatt eközben gyakran egyszerre zárták le a fő- és elkerülő utakat. Az amúgy is zajló belvárosi metrófelújítás idején fogott bele a pesti alsó rakpart átépítésébe, majd másfél évi töketlenkedés után csak júniusban záratta le a Lánchidat a felújítás miatt. Nyáron jöttek a Blaha Lujza tér felújítási munkálatai forgalomterelésekkel, betontömbökkel, sávlezárásokkal. Amikor Karácsony Gergelyt a tarthatatlan közlekedési állapotokkal szembesítették, azt javasolta az autósoknak: „szálljanak ki a kocsiból, és menjenek gyalog”.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre