
Orbán Viktor: Új időszámítás kezdődik a magyar politikában
A magyarok életszínvonala forog kockán.
Niedermüller Péter megszünteti a Dohány utcában az utca jobb oldalán a parkolást. Az autósüldözés borzolja a kedélyeket, a helyiek dühösek.
Autósüldözés miatt felpörögtek az indulatok Erzsébetvárosban, miután Niedermüller Péter kerületi polgármester bejelentette: a Dohány utcában megszűnik a jobb oldali parkolás, mert gyakran elakadnak a trolik, és az így nyert területet átalakítják biciklisávvá. A városfejlesztési szakember szerint nem ez lenne a megoldás.
A helyiek kiakadtak, sokan az autójukat nem tudják máshol letenni, és attól tartanak, hogy ezután még reménytelenebb lesz a parkolás a belső Erzsébetvárosban.
A témában megkérdeztük Kőrösi Koppány városfejlesztési szakembert, a Budapest Műhely megalapítóját. A szakember szerint nem a szabálytalanul parkoló autósok okozzák a problémát, hanem az, hogy nincs elég parkolóhely és a tömegközlekedés jelen pillanatban nem egy vonzó alternatíva.
A Dohány utcában szoktak elakadni a trolibuszok. Ez valóban egy helytelen és megoldásra váló helyzet. Ahhoz, hogy jó megoldást találjunk ahhoz mindig azt kell, hogy megtaláljuk a probléma gyökerét. Az emberek kényszerhelyzetben parkolnak, stresszesek, rohannak, húsz perce köröznek, aztán lerakják az autót, ahol tudják. Nem megoldás, hogy még több helyet veszünk el tőlük. Tehát nem találnak parkoló helyet a belvárosban, s ezért megpróbálják magukat beszuszakolni olyan helyre, ahova nem férnek be vagy rohannak és ott hagyják az autót, ahol nem fér be a feneke
– mondta a szakértő.
Kőrösi szerint teljesen félrevezető az a várospolitika, amely csak korlátozásokkal és tiltásokkal próbálja kezelni a helyzetet:
Ennek a helyzetnek a megoldása nem az, hogy azzal büntetem őket, hogy akkor még nagyobb stresszbe teszem, és még kevesebb parkolóhelyet biztosítok neki.
A szakértő felhívja a figyelmet arra, hogy nem a városlakók okozzák a káoszt.
„Budapesten a városon belüli autós forgalom a teljes forgalomnak kevesebb mint 32 százalékát adja. A dugók nem attól vannak, hogy a budapestiek használják a várost, hanem attól, hogy vidékről jönnek be, és aki bejön, az le is teszi az autóját”.
A belvárosban lakók jellemzően nem autóval közlekednek, hanem csak hétvégén vagy nagy bevásárláskor használják a kocsit. Csakhogy ők sem tudják már letenni az autójukat a házuk közelében – mert a felszíni helyeket fokozatosan megszüntetik.
Kőrösi szerint a valódi megoldás parkolóházak, mélygarázsok és ezekben kedvezményes lakossági parkolás lenne – de ezek helyett büntetés, korlátozás és hergelés jut az autósoknak.
A szakember arra is rámutat, hogy a meglévő parkolóházak sokszor túl drágák, így nem vonzóak sem a helyiek, sem a vidéki bejárók számára:
A tulajdonosok magasra teszik az árát a parkolásnak, és ezért nem veszik igénybe az emberek. De ha a kerületi lakosoknak kedvezményesen tudunk biztosítani parkolóhelyeket, meg lehet oldani a káoszt.
Erre a megoldásra volt is példa a hatodik kerületben, akkor nem volt ott közlekedési káosz, tehát egy bevált alternatíva lehetne.
A szakértő azt is hangsúlyozza, hogy ha kevesebb autót szeretnének a belvárosba, akkor valódi alternatíva szükséges.
Ha csökkentenénk a bejövő autók számát a belvárosba, azzal, hogy vonzó alternatívát kínálunk, akkor tudnánk előrelépni. Igen ám, de a tömegközlekedéssel is baj van. A budapesti tömegközlekedés kapacitása csúcsidőben 98 százalékon van igénybe véve. Magyarán szólva még kettő százalékot bír ki. A száz százalék az már a hering
– ecsetelte.
A járművek állapota pedig sok esetben nem ösztönöz használatra, ugyanis hiába újak a járművek, olyan mocskosak, hogy az emberek nem szívesen szállnak fel rá. Ezeket karban kell tartani, minőségben és mennyiségben is fejleszteni kell. Ugyanakkor a Budapest Go alkalmazás az rendszeresen lefagy, elromlik, nem tud rajta bérletet bemutatni, ezért megbírságolják. Közben egyébként tájékoztatják, hogy nem fogják megbírságolni. Tehát rendet kell teremteni először is a tömegközlekedésben, alternatívává kell tenni a tömegközlekedést és akkor lehet a parkolási káoszban rendet tenni.
A P+R-parkolók segíthetnének csökkenteni a belváros leterheltségét, de kevés van és az is fizetős.
Jelen pillanatban erre (P+R-parkolók építésére) még csak terve sincs Karácsony Gergelynek. Utoljára a Tarlós-érában épült 1500 parkoló – azóta semmi. Sőt, Karácsonyék fizetőssé tették a P+R-parkolót. Kifejezetten ellenérdekelté teszik az autósokat, hogy letegyék az autójukat
– magyarázta.
A szakértő emlékeztetett: 16 ezer P+R hiányzik csak Budapestről.
Kőrösi Koppány szerint a lakók teljesen kiszolgáltatottak: ez egy nonszensz, hogy úgy fizetek parkolási díjat, 38 ezer forint évente a VII. kerületben, hogy cserébe még csak parkolóhelyet sem kapok. Tehát gyakorlatilag semmilyen szolgáltatást nem kapnak a pénzükért a Dohány utca környékén lakók.
A probléma tovább gyűrűzhet, akár odáig is elvezethet, hogy bezárnak a körúti boltok, szolgáltatók, mert annyira ellehetetlenítik őket. Katasztrófa sújtotta övezethez kezd hasonlítani a Ferenc körút és József körút Budapesten. Siralmas látvány egymás mellett látni a bezárt üzletek sorát és a lehúzott rácsokat. Autóval gyakorlatilag megközelíthetetlenné váltak a nagykörút üzletei: a nap jó részében állandóak a közlekedési dugók, ráadásul a Karácsony-féle biciklisáv miatt nem lehet parkolni a boltokhoz közel se a vevőknek, se az áruszállítóknak.
A magyarok életszínvonala forog kockán.
A Fidesz elítéli a baloldal trükközését a fővárosi cégek vezetői pályázatával kapcsolatban.
Az 52 éves férfi családja megrendült.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre