Vidéken már bevált, Budapesten is elrajtol az új orvosi ügyeleti rendszer

A főváros utolsóként csatlakozik az országosan egységes rendszerhez, így már elegendő tapasztalat gyűlt össze. Mutatjuk a legfontosabb tudnivalókat.



Megosztás
Szerző: E. ZS.
Létrehozva: 2024.06.14.
Módosítva: 2024.06.14.
Gulyás Gergely Egységes alapellátási ügyeleti rendszer Budapest

A tervek szerint ősszel Budapesten is elrajtol az új orvosi ügyeleti rendszer. Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a Kormányinfón elmondta, hogy az eddigi tapasztalatok alapján sikeres az új rendszer, megfelelően működik bő egy év óta a vidéki vármegyékben. 

Szirénázó mentőautó vitte a kórházba Rózsa Györgyöt
Az OMSZ által szervezett ügyeleti ellátás fokozatosan terjedt el az országban, a 1830-as telefonszám a teljes ügyeleti időszakban, hétköznap 16.00–08.00 között, szombaton és vasárnap, ünnepnapon egész nap hívható Fotó: Juhász Gábor/Illusztráció

Az Országgyűlés által korábban elfogadott törvény alapján az új ügyeleti rendszer 1,5 éves tesztidőszak után indult el tavaly Hajdú-Bihar megyében, majd fokozaton az összes vármegye bevezette. Miután februárban csatlakozott már Fejér és Pest megye is, Budapest a komplexitása miatt az utolsó helyszín, ahol elindul majd a rendszer. Az ügyeleti feladatok koordinálását az Országos Mentőszolgálat végzi, az ügyeleti telephelyeket pedig, a fővárosban a sürgősségi osztályokhoz telepítik majd.

Így működik majd az új alapellátási ügyeleti rendszer

Az átalakítás eredményeképpen településtől, lakóhelytől függetlenül ugyanazt az ellátást kapják a betegek. A legfontosabb változás, hogy lényegesen egyszerűbb lett a segítségkérés. Gond esetén a 1830-as egységes hívószámot kell hívni, ahol a mentőszolgálat munkatársa javaslatot tesz a megoldásra, vagy a hívót tovább irányítja a megfelelő helyre. Azokban a vármegyékben, ahol már az új rendszer működik, ott a hívószámon felnőtt- és gyermekorvosi ügyelet is elérhető. A mentésirányítás jelentkezik majd, és a mentőszolgálat képzett munkatársa kikérdezi a telefonálót. A kapott információk alapján telefonos tanáccsal segít, vagy jelzi: a hívó állapota lehetővé teszi, hogy megvárja a legközelebbi rendelési időt. Ha az esetet súlyosnak ítéli meg, akkor ügyeletes ellátót küld a telefonálóért, sürgős esetben pedig mentőautót. A háziorvosi ellátás körébe tartozó panaszokkal, amelyek a rendelési időig nem várhatnak, a panaszos személyesen is felkeresheti az ügyeletet. Az ügyeleti ellátásban háziorvosok, mentőtisztek és okleveles, kiterjesztett hatáskörű ápolók (orvos felügyeletével) vesznek részt.

Mikor kell majd az ügyelethez fordulni?

  • Ügyeleti időben jelentkező súlyos panasz, tünet esetén.
  • Az alábbi esetekben szükséges az ügyelethez fordulni: nagyon magas láz, amely vény nélkül kapható gyógyszerre nem szűnik; hirtelen kialakuló fájdalom, görcs, amely vény nélkül kapható gyógyszerre nem szűnik; bizonytalan hasi, mellkasi panasz; krónikus betegek akut panasszal.

Figyelem! A mentők vészhelyzeti telefonszáma nem változik, baleset, más közvetlen életveszély esetén továbbra is a 112 (Egységes Segélyhívó Rendszer) hívásával kell segítséget kérni.

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás