Sok telephelyen súlyos tízezreket húznának le azoktól a tulajdonosoktól, akik leadnák a már használhatatlan járműveiket – holott ezért nem kérhetnének pénzt, ahogyan a szállításért sem.
A roncsautók veszélyes hulladéknak minősülnek, amitől ha meg akarunk szabadulni, akkor az ügyintézéshez szükség van a forgalmi engedélyre, a törzskönyvre, a jármű mindkét rendszámára, valamint egy lemondó nyilatkozatra. Ha ezeket tulajdonosként elvisszük egy bontóba, kapunk egy bontási igazolást, amellyel aztán a kormányablakban kérvényezhető az autó kivonása a forgalomból.
A forgalomból kivont autókkal tavaly július 1-től már a Mol leányvállalata, a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. foglalkozik. Tőlük azt a tájékoztatást kaptuk, hogy jelenleg mintegy 70 telephelyen lehet ingyenesen leadni a roncsautókat, de ezek száma tovább fog növekedni. A MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. kommunikációs osztálya közölte:
Nagyon fontos szabály, hogy egy roncsautó leadása nem kerülhet pénzbe a hulladékbirtokosnak – vagyis annak, akinek a nevén van az autó. Ha az autóroncs működésképtelen, akkor annak trélerezése is ingyenes. Ennek költségét a MOHU megtéríti a hivatalosan szerződött átvevőhelynek. De emellett a MOHU kezelési költséget is fizet a szerződött partnernek, illetve lehetőséget biztosít neki arra, hogy az autó még működő alkatrészeit értékesítse.
Szerződni tavaly március óta van lehetőségük az autóbontóknak a Mol hulladékgazdálkodásért felelős koncessziós cégével. Ezt – különböző okokból – még nem minden telephely tette meg. Ezek a nem szerződött bontók azok, amelyek sokszor megpróbálják átverni a gyanútlan tulajdonost.
Kovács Gyula, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy a jelenleg érvényben lévő jogszabály alapján csak az a vállalkozás minősül autóbontónak, mely rendelkezik a megfelelő Közlekedéshatósági és Környezetvédelmi engedélyrendszerrel. Hozzátette, hogy 2023. július 1-től csakis ezek a MOHU Zrt-vel leszerződött telephelyek állíthatják ki az úgynevezett bontási átvételi igazolást! A GOE elnöke is hozzátette, hogy ez a szerződés az, amely egyértelműen kimondja, hogy a ronccsá, hulladékká vált gépjárművek átvételéért és szállításáért a tulajdonostól nem kérhető el pénz! Lehet azonban kivétel is.
Amennyiben a roncsautó szállítása nagyjából 50 km-nél nagyobb távolságról történik, vagy csak olyan speciális szállítóeszközzel szállítható, akkor a regisztrált bontó is elkérhet plusz különbözetet, ami egyedi megállapodás kérdése. Ezek ugyanakkor kivételes esetek. Ha ezek a körülmények nem állnak fenn, de a telephely mégis pénzt kér a tulajdonostól, akkor az a bontó valószínűleg nem szerződött partnere a MOHU-nak. Sajnos nagyon sok bontó, illetve roncstelep adja ki magát hivatalos átvevőnek, holott nem rendelkezik szerződéssel a MOHU-val.
Azt Kovács Gyula is elismerte, hogy az országos lefedettség sajnos még nem a legoptimálisabb, de ahogy a MOHU is jelezte: folyamatosan bővül a hálózat. Jelenleg mintegy 70 hivatalos szerződött partnere van a hulladékgazdálkodónak, ahová bátran viheti bárki a roncsautóját a tulajdonos, mert biztosan nem fogják átverni. Ezek térképes keresője itt található meg.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre