Interjút adott a kormányszóvivő.
Tizennégy nap telt el azóta, hogy a kormány bevezette a kötelező heti akciózást, melynek értelmében a nagyobb élelmiszerboltoknak adott termékeket kedvezőbb áron kell adniuk. Vajon mit mutat az első két hét mérlege? A Bors többek között erről kérdezte Szentkirályi Alexandra kormányszóvivőt.
Bors: Amikor a napokban Ön is egy hipermarketben járt, mit tapasztalt? Több akciós terméket látni, mint azelőtt?
Sz. A.: „Az emberek keresik az akciókat, és az ár döntő tényező, amikor vásárolni indulnak. A kötelező akciókkal a kormány célja az volt, hogy megvédjük a családokat, a nyugdíjasokat a háború és a szankció okozta áremelkedésektől, és legyen 20 olyan élelmiszer termékkategória, ahol ezekből a minimum 10 százalékos akciókkal tényleg minden héten a családok kosarát meg lehet akciós termékekkel tölteni. Én is láttam a boltban: akciók tényleg vannak, az emberek pedig keresik is ezeket. Árverseny alakul ki az élelmiszerláncok között, ez pedig azt jelenti, hogy az emberek zsebében havonta több ezer forinttal több marad.”
Bors: Betartják a boltok az előírtakat?
Sz. A.: „Az intézkedéseket azért hozta a kormány, hogy az embereket segítse, nincs kiskapu, sem trükközés. A fogyasztóvédelem eddig is ellenőrizte a rendelkezések betartását, például az árstopos termékek kapcsán, de így van ez a kötelező akciózással is. 2 milliárd forint fölött jár a kiszabott bírságok összege, azt gondolom, a boltok is felismerték, hogy nem szembeszegülni, hanem együttműködni kifizetődőbb, és ezt az emberek is értékelik. A budaörsi áruházban, ahol jártam, például kint volt minden tábla: az akciókat külön táblák jelölték, és amíg az üzletben jártunk, én is azt láttam, hogy az emberek veszik ezeket az akciós termékeket.”
Bors: Az árstopos termékek az akcióktól függetlenül továbbra is elérhetőek?
Sz. A.: „Igen, amíg érvényben vannak az árstopok, addig be kell tartani a rendelkezéseket, és kell, hogy legyen megfelelő készlet. Ne feledjük ugyanakkor, hogy ez csak egyik eleme egy olyan intézkedéscsomagnak, aminek célja az infláció letörése. Ezt szolgálja a kötelező akciózás is. További lehetőségként hamarosan elkészül az online árfigyelő rendszer, ahol 60 termékkör napi árai lesznek összehasonlíthatóak.”
Bors: Melyik üzletekre érvényes az akciózás? Hol tudunk tájékozódni arról, mely termékeket akciózzák éppen az áruházak?
Sz. A.: „A nagyobb kereskedelmi élelmiszerláncok áruházaiban, a hipermarketekben, szupermarketekben érdemes keresni a táblákat. A rendelet ezt éves bevételben határozta meg – nettó egymilliárd forint –, ezért nem vonatkozik a kisboltokra. Én úgy mondanám, hogy azokra az áruházakra vonatkozik, ahol a legtöbb ember vásárol. A bejáratoknál és online felületen is el kell helyezniük a boltoknak a kötelező akciózásra vonatkozó hirdetményt, ez segíti a vásárlókat a tájékozódásban. Az Auchan hipermarketekben például a termékek melletti kis tájékoztatók segítenek abban, hogy ezeket az akciós termékeket megtalálják a vásárlók – hogy szintén a saját tapasztalatot említsem –, de a gyakorlat áruházláncokként eltérő. A jelölés eltérő, de a kötelező akciós termékek ott vannak a boltok polcain.”
Bors: Látva a termékkategóriákat, úgy tűnik, egy korábban megszokott teljes hétvégi nagybevásárlást meg lehet oldani olcsóbban úgy, hogy közben a vásárlási szokásainkon sem kell változtatni.
Sz. A.: „Az elhibázott brüsszeli szankciók árát ne a magyar emberek fizessék meg! A kormány védi az embereket, és biztosítja, hogy mindenki hozzájusson kedvezményes áron a jó minőségű élelmiszerekhez. A cél az, hogy erősödjön a verseny, a boltok egymás alá licitáljanak az árakban, és ezzel szerezzék meg az emberek bizalmát és a kieső forgalmukat. Aki csak a profitot nézi és nem az embereket, azoktól a vásárlók elfordulnak.”
Bors: Ha összeadjuk egy nagybevásárlás során a kosárban a 10 százalékkal olcsóbban vásárolt termékeket, igaz lehet az az állítás, hogy több ezer forint marad így az emberek zsebében?
Sz. A.: „Igen, mert egyrészt legalább 10 százalékos az akció, másrészt a boltok maguk is sokszor ennél nagyobb akciót hirdetnek. Az emberek kosara így tele lesz, míg a pénztárcában több marad.”
Bors: Ön is szokta figyelni az akciókat és nyitott szemmel jár a boltban?
Sz. A.: „Nekem is fontos, mi mennyibe kerül. Viszont a feladatomból kifolyólag is nézem – ahogy számos más intézkedés esetében –, hogy a kormányzati célok miként valósulnak meg. Hiszen ezek a döntések az emberekért vannak, és akkor van értelmük, ha érvényesítjük is őket. Olyanra is volt példa, hogy vásárlók jöttek oda és jelezték, ha valahol nem volt kint tájékoztató, nem lehetett a terméket kapni. De a boltok is felismerik, hogy a saját érdekük a vásárlókért tenni és lépni, mert a szabálykövetéssel a családok bizalma a boltok felé is erősödik.”
Bors: Hogy érzi, a háborús infláció következtében sokkal inkább odafigyelnek a családok, hogy mire költenek?
Sz. A.: „Ezt nemcsak a kormány mondja, hanem a kereskedők is megerősítik. Odafigyelnek és tudatosan vásárolnak. Oda mennek, ahol a legjobb áron kapják meg az élelmiszereket, a legjobb minőségben. Ezért fontos a kötelező akciózás, és ezért fontos a hamarosan elinduló online árfigyelő rendszer is.”
Bors: Végezetül: mi az, amit sosem hagy ki a kormányszóvivő a bevásárlókosarából?
Sz. A.: „Uzsonnára a kakaós csiga és a gyümölcs a lányomnak sosem hiányozhat a kosárból.”
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre