Isten veled fogaskerekű? EU-s pénz is lenne rá, de Karácsony el sem kérte

Karácsony Gergely és a BKK „takarékossági okokból” télre leállítaná a fogaskerekűt. Többen attól tartanak, hogy a budai hegyvidék 148 éves, ikonikus járműve ezzel végleg befejezte a pályafutását.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2022.11.19.
XII. kerület karácsony káosz

A főváros vezetése a téli időszakra leállítaná a fogaskerekűt, mivel ettől több mint 100 milliós spórolást remél. A XII. kerület alpolgármestere azonban rámutatott, hogy ez a BKK 200 milliárdos éves költségének mindössze fél ezreléke. A VEKE elnöke pedig úgy véli, Karácsonyék ezzel a fogaskerekű végleges bezárását készítik elő. A helyi lakosok petíciót indítottak a 148 éves, ikonikus közlekedési eszköz megmentéséért.

„Végleg leállhat a fogaskerekű vasút. A főváros egyetlen projektje, amely elő van készítve kiviteli terv szintig, kvázi azonnal indítható lenne a beruházása” – adta hírül a döntés kapcsán Facebook-oldalán a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). Az utolsó, 1973-as felújítás és járműcsere óta több millió kilométer került a járművekbe, műszakilag mind a pálya, mind a szerelvények siralmas állapotban vannak. A BKV eddig már százmilliókat volt kénytelen elkölteni az életben tartásukra. Nem véletlenül döntött úgy az előző városvezetés, hogy felújítja. Ezt azonban Karácsony Gergely nemcsak hogy nem valósította meg, de úgy tűnik, Budapest 150. születésnapját a főváros egyik emblematikus közlekedési eszközének felszámolásával tenné emlékezetessé.

Az elöregedett állapotban lévő fogaskerekű megérett a felújításra Fotó: MTI/Nagy Zoltán

A Széll Kálmán téren már kialakították az új végállomást

A fogaskerekű rekonstrukciós programját többéves előkészítés után 2019 májusában egyhangúlag elfogadta a Fővárosi Közgyűlés, és el is kezdték a megvalósítást. Mivel a járatot azért használják kevesen, mert nem a metrótól indul, ezért a vonalát meghosszabbítanák a Városmajortól a Széll Kálmán térig, illetve a Széchenyi-hegy végállomásól a Normafáig. Kevesen tudják, de a Széll Kálmán téren a domboldali mozgólépcsőtől indulva azért van egy plusz villamosvágány, mert azt a tér felújításakor a fogaskerekű leendő végállomásaként fektették le. A vonal másik végén, a Normafa projekt keretében, a kormány támogatásával elbontották az Olimpia szállót, és a tereprendezés során kialakították a fogaskerekű felső végállomásának a helyét is.

A plusz sínpár a fogaskerekű tervezett Széll Kálmán téri végállomásán Forrás: VEKE

Karácsony nem kérte el az uniós forrásokat a fejlesztéshez

Dorner Lajos, a VEKE elnöke szerint a fogaskerekűt Karácsonyék végleg be akarják zárni, és ezt tudatosan készítik elő.

„Az új főpolgármester nem szereti ezt a projektet. Körülbelül három hete voltam nála, ahol ki is mondta, hogy a fogaskerekű »nem a szíve csücske«” – számolt be lapunknak az elnök. Olyannyira nem az, hogy a kormánnyal folytatott tárgyalásokon Karácsony még csak nem is kérte az uniós forrást a fogaskerekű-fejlesztési projektjéhez – pedig ez teljesen a főváros kompetenciája. Dorner szerint azt, hogy ezen a téli leálláson 120 milliót fognak megtakarítani, az ötletgazda BKK eddig semmilyen bizonyítékkal nem tudta alátámasztani. A leállás ugyanis alatt az üzemet ugyanúgy fenn kell tartani, a dolgozókat fizetni, a remízt fűteni kell, és pótlóbuszokat kell járatni, amihez plusz személyzet és plusz üzemanyag kell.

Dorner Lajos, a VEKE elnöke szerint a fogaskerekűt Karácsonyék végleg be akarják zárni Fotó: Dorner Lajos

Vissza akarják kapni a fogast a hegyvidékiek

Fonti Krisztina, a XII. kerület alpolgármestere a Metropolnak elmondta: a hegyvidékiek – sok más fővárosi polgárral együtt – szeretnék visszakapni a fogaskerekűt. Ezért a helyi lakosok petíciót indítottak, amit már rengetegen aláírtak. A fogaskerekű azért is fontos, mivel a pár száz méterre közlekedő 21-es buszhoz meredek, télen csúszós, balesetbeszélyes utcákon lehet csak feljutni.

„Nagyon sok levelet kaptam az elmúlt napokban hegyvidéki lakosoktól, akik megdöbbenve és dühösen fogadták a főpolgármester döntését” – számolt be az alpolgármester. – „Ráadásul éppen a tél beköszönte előtt állították le a fogast. A téli fagyos, csúszós időben a buszok, autók nemigen tudnak felmenni és lejönni a hegyről. Előfordult már, hogy a 21-es busz csak az Orbán térig tudott felmenni. Nem beszélve arról, hogy a fogas pótlására kijelölt menetrend szerinti buszok már most zsúfolásig megtelnek.”

Fonti Krisztina, Hegyvidék alpolgármestere rámutatott, a fogaskerekűn történő spórolás alig fél ezreléke a BKK éves költségvetésének Fotó: Facebook

Lenne rá EU-s pénz, de nem hívják le

Dorner Lajos szerint érthetetlen a főpolgármester hozzáállása, mivel pénz is és lehetőség is van a fogaskerekű felújítására, de meg sem próbálják elindítani az eljárásokat.

„Eddig összesen 333 millió forintba került a tervezés, több száz millióba az alsó végállomás, és szintén több száz millióba a felső végállomás kialakítása. A teljes projekt 40-50 milliárd forint nagyságrendű, 8 új járművel. Jelenleg rendelkezésre áll 500 milliárd az uniós kohéziós forrásokból, amit Budapesten belül kifejezetten vasúti jellegű beruházásokra lehet elkölteni. Ezen kívül ott van az RRF nevű Covid-mentőcsomag is, amiben több száz milliárd forint szerepel szintén közlekedési célra” – foglalta össze a VEKE elnöke.

Fonti Krisztina lapunknak arról számolt be, hogy a főváros által megspórolni tervezett 100 millió forint a BKK 200 milliárdos működési költségének mindössze fél ezreléke. Eközben a budapesti vezetés olyan programokat finanszíroz milliárdokért – tehát a fogaskerekűn megspórolandó összeg ezerszereséért –, mint a jubileumi rózsakert, a brüsszeli iroda vagy éppen politikaimarketing-iroda a Budapest brand építésére.

Tipikus zöld projekt a fogas felújítása

A VEKE elnöke szerint a fogaskerekű felújítása egy tipikus zöld projekt, hiszen a fogaskerekű Budapest rekreációs központjához megy föl, ahova a fővárosiak kirándulni és kikapcsolódni mennek. Mindezt kötöttpályás járművel, zéró kibocsátással. A rekonstrukció után pedig sokkal kevesebb busz és autó terhelné Budapest zöld tüdejét.

„A mostani városvezetés mindenhol azt hirdeti, hogy mennyire zöld, de nem úgy tűnik, mintha ezt komolyan gondolnák, ez a lépés pont a zöld gondolat arculcsapása” – mondta a el Dorner Lajos.

A fogaskerekű a Béla király út feletti hídon halad át 1880-1890 körül Fotó: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára/Klösz György fényképei

148 éves a fogaskerekű

Budapest egyik legrégebbi közösségi közlekedési eszköze a XII. kerületben, a Városmajor és Széchenyi-hegy, Gyermekvasút állomások között közlekedik. A nyomvonalán a Budai Közúti Vaspálya Társaság már 1868-tól indított lóvasutat, a Lánchíd budai hídfője és Zugliget között. Az első vasúti szerelvény – Európában harmadikként, alig 5 évvel a világ első közforgalmú fogaskerekű vasútja után – 1874. június 24-én indult el, akkor 3 gőzmozdony állt rendelkezésre. Eleinte április 15. és október 15. között közlekedtek, 1910-ben vezették be a téli üzemet is. A személykocsik egy részét átalakították: nyitott ablakait beüvegezték, a válaszfalak elbontásával a kocsikat termessé alakították. A villamosított vasutat 1929. július 2-án nyitották meg. A ma is látható üzem és járművek 1973-ban a Millecentenáriumra készültek el, azaz lassan 50 éves. 2008. augusztus 21-étől formálisan a fogaskerekű a 60-as jelzésű villamos, jelezve ezzel, hogy a szerepe nem csak kirándulóvasút, valójában a villamoshálózat része.

A Fogaskerekű a Béla király út feletti hídon halad át 1959-ben Fotó: Fortepan/FŐMTERV

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás