Hiába ígérte azt korábban Karácsony Gergely, hogy nem lesznek bezárások, most mégis bejelentette, a fogaskerekű járatok nem közlekednek.
Alaposan kiverte a biztosítékot Karácsony Gergelyék legújabb döntése, amely szerint bizonytalan időre leállítják a fogaskerekűt. A fővárosi vezetés szerint az intézkedéssel 120 milliót forintot spórolnak meg. A döntés annak tükrében érdekes, hogy a főpolgármester korábban még azt mondta: a bezárás nem megoldás semmire. A XII. kerületi Hegyvidéki Önkormányzat és Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) attól tart, hogy a vonal jövőjét Karácsonyék végleg megpecsételik. Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség miniszterhelyettese szerint a mostani intézkedéssel több ezer hegyvidéki ember, és több tízezer turista közlekedése válik nehezebbé.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a fővárossal, és a BKV Zrt.-vel a leállását hivatalosan az energia- és a gazdasági válsággal indokolta. Fürjes Balázs viszont úgy véli, hogy a 120 milliós megtakarítás eltörpül a budapesti közlekedés évi 200 milliárdos fenntartásához képest. A BKK szerint a jellemzően turisták által használt fogaskerekű a hidegebb hónapokban egyébként is rendkívül alacsony – hétköznapokon 10, hétvégén legfeljebb 30 százalékos – kihasználtsággal üzemelt így jogos a bezárása. A vállalat közlése szerint a fogaskerekű helyett a kibővített menetrend szerint közlekedő 21-es, 21A, 212-es, 212A, 212B és 221-es autóbuszokkal lehet majd utazni.
A Magyar Nemzet szerint a VEKE már tavasszal jelezte, hogy Karácsony Gergely a fogaskerekű bezárásán dolgozik. Az egyesület szerint olyannyira nem érdekelte korábban a fogaskerekű a főpolgármestert, hogy még csak nem is kért forrást a fejlesztéséhez a kormánytól, a Navracsics Tibor területfejlesztési miniszterrel történő egyeztetéseken. A vonal megújítása pedig rendkívül időszerű lenne, mivel Budapest egyik legrosszabb állapotban lévő kötöttpályás vonaláról, és járműparkjáról van szó. A kocsik átlagéletkora több mint 40 év, ráadásul az osztrák–svájci együttműködésben gyártott szerelvények technikája kifejezetten elavult. Pokorni Zoltán a XII. kerület polgármestere szerint a februárban lejárt építési engedélyeket azonban Karácsony Gergely elfelejtette megújítani.
A főpolgármester még szeptember végén is arról posztolt a közösségi oldalán, hogy bár „Budapesten a város saját bevétele arra sem elég, hogy idén kifizessék belőle a megnövekedett energiaszámlát, azonban erre a helyzetre nem jelent megoldást, ha bármit bezárnak, megszüntetnek, ezért nem is ebbe az irányba indulnak”.
A XII. kerületi Hegyvidéki Önkormányzat is a fogaskerekű újraindítása kéri, éppen ezért online aláírásgyűjtést indítottak azért, hogy megmentsék a fogaskerekűt. A felhíváshoz a kerület alpolgármestere, Fonti Krisztina is csatlakozott. Mint ahogyan fogalmazott, „nehezen hihető a takarékosságra hivatkozás, amikor ez az egyetlen közlekedési eszköz, amelynek működését a főváros megszünteti”. A mostani petíciót cikkünk írásakor már több mint ezren aláírták.
A fővárosi fogaskerekű közel 150 éves múltra tekint vissza. Mindössze öt évvel a világ első közforgalmú fogaskerekű vasútjának átadása után, 1874. június 24-én az első budapesti szerelvény is útjára indult.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre