„Katasztrófa lenne”, „nem akarunk embargót”, „félünk az áremeléstől és a benzinhiánytól” – ilyeneket mondtak a budapestiek a Metropolnak arról, hogy mi a véleményük az orosz olajembargó brüsszeli tervéről. Ha az Európai Bizottság átviszi ötletét, akkor ugyanis egyik pillanatról a másikra 700 forint lesz a benzin, és 800 a dízel hazánkban.
A brüsszeli olajembargóra a gazdaság kényszerből a fogyasztás jelentős csökkenésével reagálna, ami azonnali gazdasági recesszióhoz vezetne. A szakértők szerint a 480 forintos benzinárstop fenntarthatósága jelentősen megnehezülne, azonnal megugrana a benzin és a dízel ára. Átmenetileg üzemanyaghiány is előfordulhat, ebben az esetben a közlekedés nagy része leállna, így kérdés, hogy az emberek hogyan mennének dolgozni, mi lenne az áruszállítással. De nemcsak az olaj, hanem a finomított termékek piaca is módosulna. Az infláció drasztikusan felgyorsulna, a forint zuhanórepülésbe kezdene. Így egyből két számjegyű lenne az áremelkedés. Mint ismeretes, Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke ismertette az Oroszország elleni 6. szankciós csomagot, ennek eleme, hogy az EU fél éven belül megszüntetné a kőolajvásárlást. Ez teljes behozatali tilalmat jelentene minden orosz tengeri és csővezetékes olajra, a nyersolajra, és kis csúszással, 2022 végétől a finomított olajtermékekre is.
Szijjártó Péter az olajembargóra reagálva elmondta:
„A magyar kormány az újabb csomagot ebben a formában felelősen nem tudja megszavazni. Ahhoz ugyanis, hogy az intézkedéseket támogatni lehessen, arra lenne szükség, hogy az embargó ne vonatkozzon a csővezetéken keresztül történő kőolajszállításra” – tette hozzá.
A technológiaváltás horribilis összegbe kerülne. A Mol számításai szerint ha hazánk az orosz urali típusú (nehéz) olajról Brent (könnyű) típusra váltana, az nagyságrendileg 400-500 millió dollárral, akár minimum 150 milliárd forint többlettel járna, és nem mellesleg 2-4 évbe telne.
Suppan Gergely, a Magyar Bankholding vezető elemzője szerint, hatalmas ökológiai károkat is okozna, ha a környezetre szinte ártalmatlan vezetékes szállítást át kellene állítani a nagyon szennyező tengerire:
„Elvileg az Omisaljból induló Adria-vezetéken nagyrészt pótolható lenne a kiesés, de teljesen nonszensz, hogy a tengeri szállítás kényszere miatt, durván szennyezzük a környezetet” – magyarázta.
A témában Szijjártó Péter külügyminiszter úgy fogalmazott:
„hazánknak a szükséges mennyiség beszállításához jelentősen bővíteni kellene az Adria-vezetéket, ami szintén horribilis összeg és sok idő.”
„A szankciók még azon tagállamok számára is jelentős gazdasági sokkot okoznának, amelyek képesek lennének az orosz gázt alternatív forrásokkal helyettesíteni” – mondta Horváth Péter János, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnöke. Ismertetése szerint Magyarország energiaellátása jelenleg zavartalan, és az európai összehasonlításban is magas stratégiai földgázkészlet, valamint a hazai termelés megfelelően garantálják az ellátásbiztonságot.
A budapesti autósok fel vannak háborodva a várható brüsszeli olajembargó miatt. Ez derült ki a Metropol körképéből, amelyben arra voltunk kíváncsiak, hogy mi a véleménye a fővárosi autósoknak arról, hogy az uniós embargó hatására duplájára nőne a benzin ára.
Elkészült a Metropol Nagy Budapesti Korrupciótérképe! Nézd meg, melyik kerületben mennyit loptak – kattints a milliárdokért!
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre