Május 9-től jön a brutális áremelés: még mélyebben a zsebébe kell nyúlnia annak, aki taxizni akar Budapesten.
Május 9-étől mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki a sárga fuvarosok szolgáltatását szeretné igénybe venni. A taxisok mindhárom tarifája közel 35%-al növekszik, így az alap-, a kilométer- és a percdíj is. A taxisok és a főváros vezetése között már 2021 novembere óta tartottak az egyeztetések, miután 2013 óta változatlan volt a taxisok tarifája.
A Metropol számára Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke elárulta, hogy a pandémia alatt a taxisok 30%-a elhagyta a pályát, így még nagyobb szükség volt rá, hogy rendezzék tarifaemelési kérelmüket, különben még többen mentek volna el. Kérdéses, hogy a budapestiek hogyan reagálnak majd az áremelkedésre.
1998-ban nappal 300 forintos alapdíjjal kezdtek a fővárosi személyfuvarosok, majd legközelebb 15 év elteltével, 2013-ban Tarlós István főpolgármester rendezte a béreiket. Ekkor az alapdíj 450, a kilométerdíj 280, a percdíj 70 forintra emelkedett.
Ezt követően 2018-ban minimálisan megint megemelték a taxisok fuvardíját, azonban ekkor a fővárosi önkormányzat a várható elégedetlenség miatt nem akart hatalmas áremelést, de megértették a taxisok jogos kérelmét is. Így az alapdíjukat 700 forintra, a kilométerdíjukat 300 forintra, a percdíjakat pedig 75 forintra emelték, ez az ár aktuális ma is.
Május 9-től azonban az eddigi legnagyobb tarifaemelkedés következik. Az alapdíj 1000 forintra nő, 400 forintra a kilométerdíj, a percdíj pedig 100 forintra.
A főtaxi.hu oldalán található útdíjkalkulátorral az emberek naprakészek lehetnek az utazásuk idejével, és várható költségét is tervezhetik. A Metropol négy hétköznapi esetet vett alapul, ezeket az adatokat vettük figyelembe a kalkulátorral.
Egy késő esti buliból hazafelé a Gozsdu-udvarból a kispesti Wekerle-telepre.
Baráti italozás után irány Buda: Gozsdu-udvarról utazás a Bécsi útra.
Egy idősebb hölgy rosszul érzi magát a Wesselényi utcában, ezért el akar jutni a János Kórházba.
A balatoni nyaralásról hazatérő csepeli lakos a Déli pályaudvarról szeretne haza taxizni.
Ezek az árak még a májusig érvényben lévő tarifákat tükrözik, így ezek a költségek májustól 35%-kal lesznek drágábbak. Ezek után mindenki eldöntheti, hogy inkább a tömegközlekedést részesítik-e előnyben, vagy alkalmanként ha szükséges, kifizetik a többletköltséget.
Lapunknak Metál Zoltán elárulta, miért vált szükségessé a taxisok tarifaemelési kérelme.
„2019-ben több mint hétezer taxi rendelkezett fővárosi droszthasználati engedéllyel. Jelenleg ez a szám stabilan ötezer taxi, azaz a taxisok közel 30%- a tekinthető pályaelhagyónak” – mondta el a Metropolnak Metál Zoltán.
Az Országos Taxis Szövetség elnöke kifejtette, a korábbi sofőrjeik futárkodni, autóbuszozni, vagy az eredeti szakmájukhoz tértek vissza, nagyon kevesen választották újra a taxizást a pandémiás időszakot követően. A taxistarifa-emelés előtt néhány héttel Metál Zoltán azt nyilatkozta a lapunknak, hogy a taxisok kénytelenek voltak kevesebb tarifával járni, mint a vállalkozásaik fenntartása azt indokolta volna, ezért javasoltak 30%-os díjemelést a fővárosi önkormányzatnak, ami most meg is történt.
A legnagyobb kérdés, milyen hatással lesz az utasok számára a tarifanövelés, ennek próbált utánajárni a Metropol Budapest utcáin.
Tomi: „Az utóbbi években rengeteget taxizok, az Örs vezér teréről hazajutni Nagytarcsára nem a legegyszerűbb feladat. 4500 Ft-ot szoktam fizetni jattal együtt, ez most akár 6000 Ft fölé is mehet, nem örülök ennek.”
Eszter: „Hallottam az áremelkedésről, és viszonylag sokat taxizom. Céges kártyát használok, így közvetlenül nem engem, hanem a munkaadómat fogja terhelni a mostani áremelés.”
Domonkos: „Nem sűrűn használok taxit, utoljára karácsony környékén mentem haza egy belvárosi buliból, Kispestre. Már akkor sem volt túl olcsó, úgy emlékszem 5-6 ezer forintot fizettem.”
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre