Gigaáron újulhat meg Budapest egyik legforgalmasabb aluljárója

A budapesti Árpád hídi aluljáró felújítása több mint kétszer annyiba fog kerülni, mint a tokaji Tisza-híd rekonstrukciója. Négyzetméterekre vetítve még durvább az eredmény. Egymillió forintnál is többért újulhat meg ugyanis az aluljáró minden egyes négyzetmétere.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2022.01.10.
drága mulatság

A felújítás során csaknem 3500 négyzetméter burkolatot bontanak el és újítanak meg. Ezek többek között kő, padló- és lépcsőburkolatok, valamint kerámia, kő- és csempefalburkolatok.

A felújítást a Strabag Generálépítő Kft. tartalékkeret nélkül nettó 3,973 milliárd forintos szerződéses értéken újíthatja fel, amennyiben a szükséges forrás rendelkezésre áll. Ez azt jelenti, hogy minden egyes négyzetmérerre 1 millió 135 ezer 143 forint jut nettó áron. Ennyiért egy luxuskivitelű belvárosi, rózsadombi lakást is fel lehet építeni.

A felújítás árából egy teljesen új házat lehetne felhúzni a Rózsadombon (Fotó: Metropol/NZ)

Nyilván nehezen összehasonlítható, de azért hozzuk fel ide példaként a már-már mérhetetlenül drága autópálya-építéseket. Ebből a csaknem nettó négymilliárdból egy kilométernyi sztráda a felüljárókkal, aluljárókkal, parkolókkal is bőven kihozható. A 2020-ban átadott autópályák átlagára ugyanis nettó 3,3 milliárd forint volt, ami 26 ezer 600 forintot jelent négyzetméter kilométerenként.

A sajtó már hírt adott arról, hogy tavasszal kezdődik a Göncz Árpád városközpont aluljárójának felújítása. Ez a bejelentés azonban még nem vehető készpénznek, éppen a beruházás magas költsége miatt. A BKK pillanatnyilag még csak azt sem tudja megtippelni, hogy márciusban, áprilisban, vagy éppen májusban veheti-e kezdetét a rekonstrukció.

A dátumot pontosító kérdésünkre az alábbi választ kaptuk: „A vállalkozási szerződések hatálybalépésének feltétele a megvalósításhoz szükséges forrás biztosítása. A kivitelezési munkák a hatálybalépést követően kezdődhetnek meg. A Budapesti Közlekedési Központ elkötelezett az akadálymentesítés elvégzése mellett, s mihelyst a forrás rendelkezésre áll, haladéktalanul megkezdi a munkákat.

Az aluljáró felújítása katasztrofális állapotban van, nem tűr halasztást (Fotó: Metropol/NZ)

Mi kerül ennyibe?

  • megújul a burkolat a járófelület és az oldalfalak szintjén;
  • világosabb lesz az aluljáró a fényforrások cseréjével;
  • új térfigyelő- és tűzjelzőrendszert, valamint az M3-as metróvonal rendszerébe illesztett segélykérő berendezéseket telepítenek a biztonság fokozása érdekében;
  • felvonók épülnek a felszín és az aluljárószint között, így a metróállomás peronjai akadálymentesen elérhetővé válnak;
  • megújul az utastájékoztatás az utasforgalmi terekben;
  • korszerűsítik az elektromos energiaellátást és a vízi közműveket;
  • egységes arculatú üzlethelyiségeket alakítanak ki.
  • A rekonstrukció az üzleteket is érintené (Fotó: Metropol/NZ)

    Az üzleteket bezárják majd

    Ha meglesz a pénz, és elkezdődhet a felújítás, az aluljáró üzle­teit ideiglenesen bezárják, az aluljáró forgalmát pedig korlátozzák – de a metrók, metrópótló buszok és felszíni járatok is ugyanúgy közlekednek majd innen. Az aluljáró emiatt teljesen sosem lesz lezárva.

    Naponta mintegy százezer ember megfordul ebben az aluljáróban, mivel a Göncz Árpád városközpont csomópontot érintő BKK-járatok esetében egy átlagos munkanapon összességében 140 ezer le- és felszállás történt a járvány előtt, azóta ez 70 százalékkal csökkent. A szakemberek ezt úgy számolták ki, hogy az átszálló utasok kétszer számítanak, hiszen ők leszállók, majd felszállók is ebben a csomópontban.









    Top hírek





    Hírlevél-feliratkozás