A budapesti Árpád hídi aluljáró felújítása több mint kétszer annyiba fog kerülni, mint a tokaji Tisza-híd rekonstrukciója. Négyzetméterekre vetítve még durvább az eredmény. Egymillió forintnál is többért újulhat meg ugyanis az aluljáró minden egyes négyzetmétere.
A felújítás során csaknem 3500 négyzetméter burkolatot bontanak el és újítanak meg. Ezek többek között kő, padló- és lépcsőburkolatok, valamint kerámia, kő- és csempefalburkolatok.
A felújítást a Strabag Generálépítő Kft. tartalékkeret nélkül nettó 3,973 milliárd forintos szerződéses értéken újíthatja fel, amennyiben a szükséges forrás rendelkezésre áll. Ez azt jelenti, hogy minden egyes négyzetmérerre 1 millió 135 ezer 143 forint jut nettó áron. Ennyiért egy luxuskivitelű belvárosi, rózsadombi lakást is fel lehet építeni.
Nyilván nehezen összehasonlítható, de azért hozzuk fel ide példaként a már-már mérhetetlenül drága autópálya-építéseket. Ebből a csaknem nettó négymilliárdból egy kilométernyi sztráda a felüljárókkal, aluljárókkal, parkolókkal is bőven kihozható. A 2020-ban átadott autópályák átlagára ugyanis nettó 3,3 milliárd forint volt, ami 26 ezer 600 forintot jelent négyzetméter kilométerenként.
A sajtó már hírt adott arról, hogy tavasszal kezdődik a Göncz Árpád városközpont aluljárójának felújítása. Ez a bejelentés azonban még nem vehető készpénznek, éppen a beruházás magas költsége miatt. A BKK pillanatnyilag még csak azt sem tudja megtippelni, hogy márciusban, áprilisban, vagy éppen májusban veheti-e kezdetét a rekonstrukció.
A dátumot pontosító kérdésünkre az alábbi választ kaptuk: „A vállalkozási szerződések hatálybalépésének feltétele a megvalósításhoz szükséges forrás biztosítása. A kivitelezési munkák a hatálybalépést követően kezdődhetnek meg. A Budapesti Közlekedési Központ elkötelezett az akadálymentesítés elvégzése mellett, s mihelyst a forrás rendelkezésre áll, haladéktalanul megkezdi a munkákat.”
Ha meglesz a pénz, és elkezdődhet a felújítás, az aluljáró üzleteit ideiglenesen bezárják, az aluljáró forgalmát pedig korlátozzák – de a metrók, metrópótló buszok és felszíni járatok is ugyanúgy közlekednek majd innen. Az aluljáró emiatt teljesen sosem lesz lezárva.
Naponta mintegy százezer ember megfordul ebben az aluljáróban, mivel a Göncz Árpád városközpont csomópontot érintő BKK-járatok esetében egy átlagos munkanapon összességében 140 ezer le- és felszállás történt a járvány előtt, azóta ez 70 százalékkal csökkent. A szakemberek ezt úgy számolták ki, hogy az átszálló utasok kétszer számítanak, hiszen ők leszállók, majd felszállók is ebben a csomópontban.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre