Azelőtt színekkel és különféle jelzésekkel különböztették meg a villamosokat.
Az 1910-es évekig a villamosok szám nélkül közlekedtek. Akkoriban színekkel és jelzésekkel különböztették meg villamosokat, azonban idővel olyan sok jármű közlekedett, hogy valahogyan meg kellet őket különböztetni. Ilyenkor jött az ötlet, hogy kapjanak számot. Magyarul 111 éve közlekednek a villamosok számjelzéssel a fővárosi síneken.
A villamosokat ekkor 1-63 közötti számokkal jelölték, ami nem azt jelentette, hogy 63 eszköz volt. A BKVT, azaz a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság kapta a páratlan számokat, amely 29 vonalon közlekedett. A konkurens társaság, a BVVV, vagyis a Budapesti Villamos Városi Vasút Rt. a páros számokat használta, 4-34 között. Létezett ekkor egy harmadik villamosközlekedéssel foglalkozó cég is a fővárosban, a Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamos Vasút, ahol pedig betűjelzést vezettek be – írja a PestBuda.hu.
Bár a villamosok számozása sokat változott az idők során, akadnak olyan viszonylatszámok, amelyek nem változtak és a villamosok többé-kevésbé ugyanazon az útvonalon járnak ma is, mint egykor. Ilyen a 6-os, amely már ekkor is a Nagykörúton járt a Nyugati pályaudvar és a Boráros tér között, vagy az 59-es, amely már akkor is a Farkasrétig közlekedett.
Persze ezeknél jóval több az olyan viszonylatok száma, ahol változás történt, néha egészen máshol jár az adott számú villamosjárat. Így az 1-es villamos Újpesttől a Nyugati pályaudvar és a Rákóczi út érintésével az Erzsébet királyné útig közlekedett, a 61-es a Krisztina körút (Retek utca sarok) – Déli pályaudvar – Ferenc József híd – Múzeum körút – Margit híd – Krisztina körút körforgalmon járt, míg a 49-es a központi városháza és a Fogaskerekű között közlekedett.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre