
Családi vasárnap – Kalandozz Snöfriddel, Alma Magdival és barátaikkal!
Segítsetek egy varázslatos, felolvasós, interaktív kaland keretében Alma Magdinak és Snöfridnek!
A kiállítás Ugray György fő témáját, a nőt és annak megtestesülési formáit mutatja be.
Az Óbudai Esernyős Galéria legújabb, a Női ideák Ugray György szobrászművész életművében című időszaki kiállítása a nőnapot megelőzve, március 1-jén nyílik meg a nagyközönség számára.
Ugray György (1908–1971) neve ismerősen cseng az óbudaiak előtt: az Óbudához számos szálon kötődő művész két remekműve e városrészen áll napjainkban is: az Óbuda szimbolikus alakja, perszonifikált női idolja az óbudai Fő térre vezető Kórház utcában őrzi római kori mécsesében a város lángját, lelkét, míg a Szent Margit Kórházban megtekinthető monumentális emlékmű, az Első anyaság a nőknek és az anyaság szentségének áldozik méltó tisztelettel.
Ugray György azon óbudai művészek sorát gazdagítja, akik páratlan tehetséggel, szakmai-művészi kvalitással és alkotóerővel rendelkeztek, ám az éppen regnáló művészeti-politikai ízlésbe nem tudtak és nem is kívántak beilleszkedni, megtartották saját formanyelvüket, stílusukat, egyéni hangjukat. Ugray György a magyar Képző- és Iparművészeti Főiskolai tanulmányai után 1940-ben római ösztöndíjjal került ki Rómába, ahol tanult és alkotott, majd olasz mecénások magánmegrendeléseire monumentális szoborműveket hozott létre, végül 1943-ban Magyarországra visszatérve családjával Óbudán telepedett le, itt élt és alkotott haláláig.
A tárlat öt tematikus egységbe rendezve mutatja be a nőt: a gyermeklánytól a serdülő hajadonon át a felnőtt női (naturalista és szimbolikus) figurákon keresztül egészen az idős asszonyig, majd a realista ábrázolás kereteit kitágítva – perszonifikációként a síremlékszobrászat különleges, daimonikus alakjáig.
Ugray Györgyöt az úgynevezett római iskola III. generációjához tartozó alkotóként szokás aposztrofálni, művészetét stílusok tekintetében a neoklasszicizmuson túl számos mester- és művészeti hatás jellemzi: így Bory Jenő szobrászművészete, Aristide Maillol, Émile-Antoine Bourdelle, Charles Despian vagy Georg Kolbe hatása, az ókori görög-római szobrászat esszenciájának újraértelmezése, máskor a realista portrészobrászat a szubjektív, intim bemutatás szintjére emelve.
Ingyenes.
Kiállításmegnyitó: március 1., 18.00
Vége: március 28., 20.00
Helyszín: Esernyős Galéria (Fő tér 2., Budapest 1033)
Segítsetek egy varázslatos, felolvasós, interaktív kaland keretében Alma Magdinak és Snöfridnek!
582 éve, hogy megszületett Mátyás király. Ennek alkalmából tárlatvezetések, hagyományőrző bemutatók és kreatív gyerekfoglalkozások várják az érdeklődőket.
Minden a szemed előtt készül, mindennel szabad a játék.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre