A kiállítás Ugray György fő témáját, a nőt és annak megtestesülési formáit mutatja be.
Az Óbudai Esernyős Galéria legújabb, a Női ideák Ugray György szobrászművész életművében című időszaki kiállítása a nőnapot megelőzve, március 1-jén nyílik meg a nagyközönség számára.
Ugray György (1908–1971) neve ismerősen cseng az óbudaiak előtt: az Óbudához számos szálon kötődő művész két remekműve e városrészen áll napjainkban is: az Óbuda szimbolikus alakja, perszonifikált női idolja az óbudai Fő térre vezető Kórház utcában őrzi római kori mécsesében a város lángját, lelkét, míg a Szent Margit Kórházban megtekinthető monumentális emlékmű, az Első anyaság a nőknek és az anyaság szentségének áldozik méltó tisztelettel.
Ugray György azon óbudai művészek sorát gazdagítja, akik páratlan tehetséggel, szakmai-művészi kvalitással és alkotóerővel rendelkeztek, ám az éppen regnáló művészeti-politikai ízlésbe nem tudtak és nem is kívántak beilleszkedni, megtartották saját formanyelvüket, stílusukat, egyéni hangjukat. Ugray György a magyar Képző- és Iparművészeti Főiskolai tanulmányai után 1940-ben római ösztöndíjjal került ki Rómába, ahol tanult és alkotott, majd olasz mecénások magánmegrendeléseire monumentális szoborműveket hozott létre, végül 1943-ban Magyarországra visszatérve családjával Óbudán telepedett le, itt élt és alkotott haláláig.
A tárlat öt tematikus egységbe rendezve mutatja be a nőt: a gyermeklánytól a serdülő hajadonon át a felnőtt női (naturalista és szimbolikus) figurákon keresztül egészen az idős asszonyig, majd a realista ábrázolás kereteit kitágítva – perszonifikációként a síremlékszobrászat különleges, daimonikus alakjáig.
Ugray Györgyöt az úgynevezett római iskola III. generációjához tartozó alkotóként szokás aposztrofálni, művészetét stílusok tekintetében a neoklasszicizmuson túl számos mester- és művészeti hatás jellemzi: így Bory Jenő szobrászművészete, Aristide Maillol, Émile-Antoine Bourdelle, Charles Despian vagy Georg Kolbe hatása, az ókori görög-római szobrászat esszenciájának újraértelmezése, máskor a realista portrészobrászat a szubjektív, intim bemutatás szintjére emelve.
Ingyenes.
Kiállításmegnyitó: március 1., 18.00
Vége: március 28., 20.00
Helyszín: Esernyős Galéria (Fő tér 2., Budapest 1033)
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre