Meglepő, de még mindig sokan választják azt a lehetőséget, hogy utazási irodával szervezik meg a nyaralásukat. Leginkább az idősebb, idegen nyelvet nem beszélő korosztály szervezi így az utazását.
Mutatjuk mi a teendő, ha megszűnik az utazási iroda, ahol a nyaralásodat foglaltad Fotó: Pexels
Ám ennek is megvannak a hátrányai – főleg kisebb vállalatok megbízása esetén –, hogy például teljesen váratlanul a megbízott utazási iroda csődbe megy. Sajnos csődbe ment utazási iroda 2025-ben is volt már. Ilyenkor gyakran a kifejezetten ezt tervezgető csalók áldozataivá válnak a kiszolgáltatott utasok, ugyanakkor vannak bizonyos jelek, amelyek felhívják a figyelmet a veszélyre, ezzel pedig elkerülhető, hogy átverjenek téged, és gondtalan legyen a nyaralásod. Ám, ha valamilyen oknál fogva még is ilyen szituációban találnád magad, akkor sem kell pánikba esni, van rá megoldás. Íme néhány tipp a megelőzésre és a tűzoltásra is.
Teendők utazási iroda csődje esetében
Legyen rendezve a biztosítás Magyarországon minden hivatalosan működő utazási irodának rendelkeznie kell vagyoni biztosítékkal. A biztosító vagy bank, amely ezt a fedezetet nyújtja, köteles megtéríteni a károsult utasok befizetéseit. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) nyilvános adatbázisában utána lehet nézni, hogy az adott utazási iroda melyik biztosítónál van.
Jelezd a kárigényedet! Ahogy tudomást szereztél az utazási iroda fizetésképtelenségéről, rögtön, írásban nyújtsd be a kárigényedet a biztosító felé. Fontos! Ehhez még csatolni kell a befizetést igazoló bizonylatot (átutalási bizonylat, számla), a szerződést vagy megrendelőt, továbbá egy nyilatkozatot arról, hogy a szolgáltatást nem kaptuk meg. Érdemes a bejelentést mihamarabb megtenni, ugyanis a határidők szigorúak lehetnek – a legtöbb esetben 30 napon belül kell jelezni a kártérítési igényt a csődhír nyilvánosságra kerülése után.
Csak a dokumentumok alapján jár a kártérítés A kárbejelentést követően a biztosítónak meg kell vizsgálnia, hogy valóban jogos-e a követelésed. Ha a dokumentumokkal minden rendben van, akkor a biztosító rendszerint 30–60 napon belül visszatéríti a kifizetett összeget. Fontos tudni azonban, hogy a biztosító csak a szerződésben szereplő, ténylegesen meg nem valósult szolgáltatásokat téríti meg. Ha az utazás egy részét igénybe tudtad venni, akkor már csak a fennmaradó rész összeget kapod vissza.
Nehézebb a helyzet, ha az utazási iroda szabálytalanul működött A kártérítés visszaigénylését nagyban megnehezíti, ha az iroda illegálisan, biztosítás nélkül működött. Ilyenkor polgári peres eljárásban lehet a kártérítési igényt érvényesíteni, ugyanakkor ez egy hosszadalmas és igen költséges folyamat lehet. Ebben az esetben érdemes a fogyasztóvédelmi hatósághoz, továbbá a békéltető testülethez is fordulni. Online foglalás esetén, ha bankkártyával fizettél, lehetőség van chargeback eljárás indítására is a kártyakibocsátó bankon keresztül.
Gondoskodniuk kell a hazajutásról Abban az esetben, ha az utas már megérkezett nyaralása helyszínére, és a csőd ott érte az embert, akkor az utazási irodának kötelessége gondoskodni a hazaszállításáról. Ha ez nem történik meg, akkor az utasnak a biztosítóhoz kell fordulnia, amennyiben a szerződésben szerepel a személyszállítás is.
Jól jöhet az útlemondási biztosítás Minden esetben érdemes útlemondási biztosítást kötni, amely a kockázatviselés kezdete előtt történő lemondás esetén visszatérítheti a befizetett díjakat. Ez a biztosítás kiegészítő védelmet nyújt a fizetésképtelenségből eredő károk ellen is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.