Az olvasás egy egyedülálló tulajdonság ,amit az emberi agy tesz lehetővé. A világ fejlődése során elkerülhetetlen digitalizáció következménye, hogy egyes papír alapú írott médiumokat felváltották a digitális képernyő által megjelenített információtenger. Mobil olvasás esetén, azonban nem fejlődik ugyan úgy az emberi agy, mintha papír alapú információt olvasni és ez hosszú távon negatív hatást eredményezhet az emberiségre.
Az írott nyelv 6000 éves fejlődése és annak olvasása kétségtelenül alakította az emberi agy és társadalmak működési módját. A mai modern világban pedig nemmeglepő, hogy az emberi agy megváltozott, ahogy az olvasás médiuma papírról a digitális képernyőre fejlődött és létrejött a mobil olvasás.
„Több mint 30 országból gyűjtöttünk tudósokat, hogy kutatást végezhessünk a digitális olvasásról. Sok minden olvasható az okostelefonon is, például rövidebb hírek, de ez képességileg és érzelmileg is kihívást jelent az emberi agy számára. A képernyő olvasása gyengébb szövegértéshez vezet, mint a papíralapú olvasás. A valóság az, hogy nem az az igazán lényeges, hogy mennyit olvasunk, az sokkal fontosabb, hogy hogyan tesszük azt. Digitális képernyő olvasásnál a nagy terjedelem esetén hajlamosabbak vagyunk szelektíven olvasni”- fejtette ki Maryanne Wolf a Proust and the Squid című könyv szerzője a BBC The Open University című sorozatában. Mobil olvasás esetén elvesztjük az emberi agy azon képességét, hogy megértsünk összetettebb szövegeket és a képzeletünk sem fog megfelelően fejlődni.
Az emberi agy is kimutatja az eltérést eltérés olyan embernél, aki papíralapon a regényeket részesíti előnyben, azzal szemben, aki a mobil olvasást részesíti előnyben.
A papír alapú olvasás számos előnnyel jár, például fokozza az empátiát, bővíti a szókincset, csökkenti a stresszt, segít a depresszióban, segít az alvásban, valamint megelőzi az életkorral összefüggő kognitív hanyatlást. Érdekes módon azonban ennek az ellenkezője tapasztalható mobil olvasás esetén.
A megnövekedett képernyő idő mellékhatásai közé tartozik az alváshiány, a kognitív képességek elvesztése, az érzelmi ítélőképesség gyengülése és a kisgyermekek késleltetett tanulása. Mivel a képernyő olvasást videók és grafikák is kísérhetik, kevésbé fantáziadús olvasókhoz vezethet, és a rövidebb figyelemidőhöz hasonlóan bonyolultabb, a képernyő csengőitől és sípjaitól mentes tartalommal való kapcsolatfelvétel is nehezebbé válik.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre