Kísérletképpen három kerületben 12 ezer kuka egyedi azonosító jelet, úgynevezett QR-kódot kap. Ha beváltja a hozzá fűzött reményeket, ezzel a digitális segítséggel megújul a lakossági szemétszállítás a fővárosban.
Szigorúan szakmai alapon jelölték ki azt a 12 ezer lakost, akinek a kukája egyedi azonosító jelet kap az új rendszer tesztelése során. A címek kijelölésekor a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) elsődleges szempontja az volt, hogy teljes Budapestre reprezentatív legyen a minta, így egyformán szerepelnek kertes családi házas és társasházas övezetben lakó ügyfelek, intézmények és gazdálkodó szervezetek, továbbá pesti és budai kerületek is. A választás végül a XV., a X., és a II. kerületre esett. Összesen 12 ezer ügyfelet kér arra a cég, hogy kukájukra ragasszák fel a számukra kiküldött, QR-kóddal ellátott matricát. A hulladékgyűjtő tartályok QR-kódos azonosítását Nyugat-Európa több nagyvárosában, például Bernben, Dortmundban, Drezdában már alkalmazzák. A kód beolvasásával azonnal látható, hogy a szolgáltató az adott tartályhoz kapcsolódóan milyen szolgáltatást biztosít.
Az FKF számára gondot okoz, hogy a kukák nincsenek ellátva azonosítóval, mivel így csak több adatbázisból nyerhetők ki azok az információk, hogy milyen típusú edényekből mekkora mennyiség is van kihelyezve. Az egyedi, QR-kódos azonosító bevezetésével a raktárból kikerülő tartályok már az átadás pillanatában az ügyfélhez rendelhetők, mondhatni, azok teljes életútja nyomon követhető. A cég mobilapplikációt is kifejlesztett, így a lakosoknak nem kell hosszas levelezésbe bocsátkozniuk, ha mondjuk nagyobb vagy kisebb kukát, sűrűbb vagy ritkább ürítést rendelnének, hanem másodpercek alatt elérhetik majd a 21. századi digitalizált szolgáltatást.
A naprakész információk alapján pontosabban tervezhető a kukásautók útvonala is. Így az FKF hatékonyabban szervezheti meg a járatait, ezzel időt és pénzt takarítva meg, ráadásul a kevesebb felhasznált üzemanyag egyben kisebb károsanyag-kibocsátással jár. Nem utolsósorban pedig a QR-kód bevetésével kiszűrhetők a nem fizető ügyfelek, ami méltányos azokkal szemben, akik viszont rendszeresen befizetik a számlájukat. A cég most arra kíváncsi, hogyan fogadják a lakosok az újítást, és a tapasztalatokat mérlegelve határoznak arról, hogy újból tesztelik a rendszert, tovább finomítva azt, vagy a sikeren felbuzdulva máris bevezetik az egész fővárosban.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre