
„Ha már van ez a nem várt népszerűségem...” – megszólalt a színész.
Elképesztően rohan az idő! Csuja Imre színművész jószolgálati nagykövetként immár 10 éve segíti a mentők munkáját az újraélesztési tudás terjesztésében, az adománygyűjtésben és az adó 1%-os kampányokban. S a mérleg? Több mint 10 milliós nézettség, 15 rangos szakmai díj, több tízezer adó 1% felajánló, és ami a legfontosabb, megmentett emberéletek.
Az Örkény Színház művésze idejét és energiáját nem kímélve, 2015 óta adja nevét és tehetségét a szervezet társadalmi edukációs kampányaihoz. Amikor arról kérdeztük, hogy miért épp erre az alapítványi felkérésre mondott igent, meglepődve válaszolta: „Hisz ez egyértelmű! A mentőszolgálat segítsége az, amire bármelyikünk, bármikor rászorulhat, és ha már van ez a nem várt népszerűségem, igyekeztem jó célra felhasználni.”
Már a 2015-ben – a Valami Amerika szereplőivel bemutatott Tartsd életben! Újraélesztés egyszerűen és gyorsan című első közös projekt (Bala szerepében Csuja Imrével, rendező: Herendi Gábor) is mérföldkőnek bizonyult. A humorral fűszerezett edukációs kisfilm több mint 2,7 milliós YouTube- megtekintést eredményezett. Hatására többek között volt, hogy tinédzserek élesztettek újra egy bajbajutottat, de előfordult, hogy bolti eladó mentette meg egy idős férfi életét egy áruház parkolójában.
Hogy miben rejlett a kampány sikere? Csuja Imre felidézte: „Nagy találmány volt akkor, hogy humoros formában, szinte egy filmből kiragadva egy jelenetet, adtunk át egy fontos üzenetet az embereknek. Az, hogy Bala, aki üti-veri az áldozatait, egyszer csak megjelenik, mint életmentő, olyan ötlet volt, amire mindenki felkapta a fejét.”
A kampány folytatása sem maradt el: a 2016-ban debütált az 1% – Nekünk sokat számít! című kisfilm, amelyben Bala és bandája az adó 1% felajánlásának fontosságára hívja fel a figyelmet, 7,1 milliós nézettségre tett szert. A jól bevált csapat aztán még kétszer állt össze: a Ne parázz, sokkolj! című szpot fókuszában a nyilvánosan elérhető defibrillátorok használata áll, míg a legújabb, Nő a Tét! című kisfilm a nők újraélesztésére helyezi a hangsúlyt.
Csuja Imrének vitathatatlan érdeme van abban is, hogy a Mentőalapítvány neve 2015 óta szinte minden évben a legelismertebbek között szerepel az Effie kampányhatékonysági versenyen. A „Bala-filmek” és a rájuk épülő 1%-os kampányok immár 15 rangos Effie-díjat nyertek el, köztük több arany elismerést is.
Jószolgálati nagykövetként a színművész minden évben aktívan közreműködik abban, hogy több tízezer ember ajánlja fel személyi jövedelemadója 1%-át az életmentés javára. „Többek között Csuja Imrének is köszönhető, hogy az Országos Mentőszolgálat Alapítvány mára az egyik legismertebb civil szervezetté vált, és évről évre bekerül a legtöbb adó 1% felajánlást szerző hazai alapítványok közé. Természetesen ehhez a mi munkánk és bajtársaink elhivatottsága is nélkülözhetetlen, de Imrének kulcsszerepe volt abban, hogy láthatóvá váltak a hétköznapok hősei” – meséli dr. Czakler Éva a szervezet kuratóriumának alelnöke.
Az adó 1% felajánlás – amelyet idén is május 20-ig lehet megtenni – az egyik legegyszerűbb támogatási forma, és fontos, hogy minél többen éljenek vele. Az így befolyt összeget az alapítvány a mentők fejlesztésére használja fel.
A jubileum alkalmából a Mentőalapítvány emlékplakettel mondott köszönetet Csuja Imrének, aki megerősítette: továbbra is szívügyének tekinti az életmentést és a mentők támogatását.
Sokkolta a szemtanúkat a herceghalmi horrorbaleset.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre