Bringások kontra autósok Budapesten: az egyik fél retteg, a másik dühöng – teljes a káosz

Az autósok szenvednek, a biciklisek rettegnek Budapesten: a helyzet pedig csak egyre rosszabb! Kőrösi Koppány szakértő és a budapestiek szerint tragikus a főváros kerékpáros közlekedése.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2025.03.25. 14:00
Módosítva: 2025.03.25. 17:16
kerékpárút biciklisztráda biciklisáv Budapest autósok

Káosz a budapesti kerékpáros közlekedés: egyfajta autósüldözés történik a fővárosban, amiről már korábban beszámoltunk, amikor a Nagykörúton tervezett biciklisztráda tervei napvilágot láttak. Az előző cikkünkben megemlítettük, hogy habár a felfestett bringasávok sem biztonságosak, de egy külön bringasztráda meg végképp nem az, ráadásul dugóba taszítaná az autósokat. 

kerékpáros közlekedés
Veszélyes helyzet alakulhat ki a kereszteződéseknél – Fotó: Markovics Gábor

A kerékpáros közlekedés 

Karácsony Gergely a tervek szerint egyre több biciklisávot alakítana ki, azonban ez sokszor az autósok rovására történik, miközben a közlekedési dugók nem csökkennek, sőt, inkább fokozódnak. Kőrösi Koppány fejlesztéspolitikai szakértő nem kertel: szerinte a jelenlegi kerékpáros fejlesztések célja nem más, mint az autósok fokozatos kiszorítása Budapestről. 

A tervezett intézkedés (szerk.: a nagykörúti bringasztráda) ismét egy alig burkolt törekvés az autózás fővárosból történő kiszorítására. Ráadásul ezért semmilyen kompenzációt nem kapnak az autósok, nincs elegendő P+R parkoló

– nyilatkozta korábban lapunknak a szakértő. Szerinte a megoldás nem az, hogy a forgalmas sugárutakra zsúfoljuk be a bringásokat, hanem az, hogy a biciklis forgalmat a mellékutcákba tereléssel oldanánk meg. 

Budapesten van egy úgynevezett városszétfolyás, metropolitan-jelenség. Nagyon sokan költöztek ki a városból, elnéptelenedik a belváros, egyre inkább a külső kerületekbe, az agglomerációba költöznek az emberek. Ez is nehezíti a közlekedést, és mivel hiányzik az M0-ás északi és a nyugati része, nagyon nagy az átmenő forgalom. Ha ezeket a problémákat sikerülne megoldani: lenne külső körutunk, lenne M0-sunk, ami teljesen körbezárja a várost, és a tömegközlekedés is fejlettebb lenne, így az agglomerációba is jobban kijárna. Lenne ott megfelelő mennyiségű P+R parkoló, tehát ha lenne megfelelő alternatívája az autósoknak arra, hogy ne a dugóban üljenek, akkor lehetne a Nagykörutat forgalomcsökkenteni, rakpartot lezárni. De jelen pillanatban mindenkinek rossz ez így!

– ecsetelte a szakember.

A kerékpárutakról természetesen megkérdeztük a budapestieket. Problémásnak tartják a helyzetet, mert az folyamatos konfliktusforrás az autósok és a kerékpárosok között.  

Nem biztonságosak a kerékpárutak, és ez szüli azokat a problémák, amik általánossá váltak az évek alatt a kerékpárosok és az autósok között

– nyilatkozta Anna. 

Anna véleménye szerint a helyzet problémás – Fotó: Metropol

Mások bizonytalannak érzik a budapesti kerékpáros közlekedés rendszerét, ami mintha nem működne kiforrottan. 

„Én a körúton szoktam biciklizni. Na, ott néha félek, hogy rám nyitják az ajtót” – mesélte lapunknak Imre, aki szerint sokan vannak, akik nem bírják a forgalmat, aztán mégis a közúton hajtanak a bicikliutak helyett. 

Imre szerint a kerékpáros közlekedés nem veszélytelen – Fotó: Metropol

József megerősítette azt a véleményt, hogy rosszul vannak kialakítva a bicikliutak.  

Városon belül a kerékpárutak nem biztonságosak, mert nem jó helyen vannak

– erősítette meg József Kőrösi Koppány szakértő fent említett szavait. 

Gyakoriak a dugók a biciklisávok miatt – Fotó: Ripost

Úgy tűnik, hogy  a kerékpárutak még a bicikliseknek sem jók, mert tele vannak balesetveszélyes pontokkal, ugyanakkor a dugókat sem oldja meg, amit a biciklis közlekedés okoz. Mert amióta biciklisáv van, folyamatosak a dugók. Ez a helyzet pedig egyre rosszabb lesz.









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás