Leszokott a locsolkodásról a gördeszkás papként híressé vált Lendvai Zoltán atya. Az egyházi személy a fiatalokat ennek ellenére mégis biztatja, hiszen a szeretet kifejezésére is szolgáló hagyományt értéknek tartja.
Húsvét hétfőn évszázadok óta szokás, hogy a férfiak meglocsolják a hölgy ismerőseiket. A gördeszkás papként híressé vált lenti plébános, Lendvai Zoltán atya gyermekkorában még tartotta magát a hagyományhoz, de egyházi személyként már inkább átadja a lehetőséget másoknak.
Jó dolog volt, hogy a locsolásért cserébe ajándékot kaptunk, hiszen ezzel a szeretetet szeretettel viszonozták. Elárulom, hogy én csak kölnit használtam, nem öntöttem nyakon a lányokat egy vödör vízzel
– mosolygott Zoltán atya, és emlékeztetett rá, hogy a fiúk manapság is elsősorban az eladósorban levő lányokat látogatták meg ezen a napon.
"Természetesen a hölgyek is annak a fiúnak tartogatták a legszebb hímes tojást, aki tetszett nekik" – mondta a pap.
A locsolóvíz, illetve a szokáshoz gyakorlásához használt kölni nem mellesleg (eredetileg) a keresztvízre emlékeztet bennünket. Lendvai atya ez párhuzamba állítható azzal, hogy az ünnepélyesebb szentmisék végén a pap sok helyen körbemegy a templomban, és szentelt vízzel meghinti a híveket.
Előfordult, hogy a gyerekek ettől összerezzentek, de megtanítottam nekik, hogy a szentelt víztől csak az ördög fél. Nem olvad le tőle a fejünk, a fülünk vagy az orrunk. A víz lényege, hogy Krisztus megtisztít bennünket. A keresztség tulajdonképpen Szent Pál apostol szerint nem a test szennyének lemosása, hanem Istenhez való könyörgés a bűnbocsánatért.
A hímes tojás egyébként az új élet szimbóluma, ám eredetileg nincs köze a húsvéthoz. Nem úgy, mint a báránynak. Az ószövetségi zsidók ugyanis éppen bárányt vágtak pészah, vagyis húsvét alkalmával. A Bibliából ismert az egyiptomi 10 csapás története. Ezek közül az utolsó volt az elsőszülöttek halála, amit azoknak a zsidóknak nem kellett elszenvedniük, akik az ajtófélfájukat bekenték az áldozati bárány vérével. Mindennek hatására a fáraó engedélyezte, hogy a zsidók elhagyják Egyiptomot. A húsvéti bárányt ezáltal Jézus Krisztus előképének tekintik, aki a nagypénteki kereszthalála során vérét áldozta az ember üdvösségéért. Harmadnapra, vagyis húsvét vasárnap azonban feltámadt a halálból.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre