Az utak újrafestésére szánt pénz csak a lekopott zebrák egyharmadára elég.
Egymás után létesülnek Budapesten az új biciklisávok, szó szerint öntik rájuk az aszfaltfestéket. Eközben az utak nagy részén már évek óta hiányzik a lekopott felfestések pótlása. Ahogy arról nemrég beszámoltunk fővárosszerte veszélyezteti a gyalogosok testi épségét, hogy szeptemberre, az iskolakezdésre idén mintha nem pótolták volna a lekopott zebrák fölfestését, városszerte veszélyeztetik a gyalogosokat a lekopott, láthatatlan zebrák. Több úton pedig eltűntek a terelővonalak, így az autósok – például a Szentendrei úton – már emlékezetből igyekeznek tartani a sávokat.
A főváros területén közel 600 000 négyzetméter burkolati jelet kell üzemeltetnie a Budapest Közútnak, a budapesti fővárosi önkormányzat által rendelkezésükre bocsátott forrásból. A BKK-t a főpolgármester szétverte: kiszakította belőle a Budapest Közutat, amit önállósított, így a cég már csak magára számíthat a rengeteg közfeladata kapcsán. Az utóbbi évek gyakorlata szerint éves szinten kb. 50 000 négyzetméternyi jel felújítását tette lehetővé a Karácsonyék által biztosított anyagi keret, ami az összes felület 1/12-ed része – ám a pesti zebrák sajnos gyorsabban kopnak....
Íme videónk, ahol egy sor helyszínen látszik, hogy mennyire lekoptak a zebrák az őszre:
2023-ban 148 866 405 Ft – szerepelt erre a feladatra. Viszont ez az összeg, mint egy idén tavaszi közérdekű adatkérés során a Budapest Közút válaszából kiderült, csak a szükséges felújítás egyharmadára elég, ezért a felfestendő burkolati jelek között is rangsorolnia kell a Közútnak. Emiatt a lekopott jelek egy részét évről évre nem festik újra. A helyszínek rangsorolásánál a cég elmondása alapján főként a csomóponti átvezetésekre koncentrálnak, valamint, az átlagosnál jobban igénybe vett jelekre fordítanak kiemelt figyelmet.
Forgalombiztonsági szempontok alapján a védtelen közlekedők (gyalogosok és kerékpárosok) elsőbbséget élveznek, ha az adott helyszínen nincsen jelzőlámpás forgalomirányítás
– közölte a Budapest Közút Zrt.
A Közút tavasszal azt közölte, hogy az előbb említett keretből valósítják meg az év közben beérkezett igényeket is. Az ilyen igények közé tartoznak Karácsony kihasználatlan és sokszor veszélyes biciklisávjai is, ami az előbb elmondottak alapján minden bizonnyal ,,elsőbbséget élvez”. De azt is megtudhatjuk a Közút beszámolóiból, hogy a főváros felől érkező felfestéssel kapcsolatos igények jelentősen megnövekedtek, ami komoly terhet rótt a vállalatra. Nem találunk arra logikus indokot, hogy miért kell az amúgy is túlterhelt közutat – ami már eddig se tudta elvégezni a felfestések pótlását – még több ezer négyzetméternyi biciklisáv felfestésével túlterhelni, aminek elsősorban az autósok isszák meg a levét, de egyből követik őket a gyalogosok, akik szintén veszélyeztetve vannak a zebrák felfestésének elmaradása miatt. Az pedig már csak hab a tortán, hogy a biciklisávokra kilocsolt százmilliók teljesen értelmetlenül lettek elköltve, hiszen a tapasztalat azt mutatja, hogy a sávokon alig tekereg néhány biciklis, miközben mellettük áll a kocsisor a dugóban, és lényegesen megemelkedtek a légszennyezettségi adatok a tavalyihoz képest...
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre