Most a Déli Körvasút fejlesztését akadályozná meg a baloldal – miért ellenzik a tömegközlekedés fejlesztését?

Akadályozná a Déli Körvasút fejlesztését Szaniszló Sándor, a XVIII. kerületi DK-s polgármester – amivel több százezer ember életét nehezíti meg. Ez már a sokadik eset, amikor hangzatos szavaikkal ellentétben éppen a „zöld” fejlesztéseket gátolják.



Megosztás
Szerző: E.Zs.
Létrehozva: 2023.06.27.
Wintermantel Zsolt Szaniszló Sándor vasútfejlesztés Vitézy Dávid

A baloldali politika áldozatává tenné Szaniszló Sándor DK-s kerületi polgármester a Déli Körvasút kormányzat általi fejlesztését. Pápai Mihállyal, Gyál polgármesterével és egyben szövetségesével megfúrnák a közlekedést javító beruházást, lesöpörve ezzel az agglomerációban és a fővárosban élők akaratát és komfortját is. 

A vasútfejlesztések önkormányzati „megfúrása” most újabb balos budapesti kerületben folytatódik: ezúttal a XVIII. kerület polgármestere, Szaniszló Sándor terjesztett elő egy olyan javaslatot, amivel az eredeti és hatékony elképzelést elgáncsolnák Fotó: Hatlaczki Balázs/Facebook

A képviselő-testület június végi ülésére terjesztett elő Szaniszló egy olyan javaslatot, amely gyakorlatilag a lajosmizsei vasútvonal budapesti szakaszának felszámolását indítványozza. A polgármester az előterjesztésében azt javasolja, hogy a vonal Gyált és a XVIII. kerület lakott területeit elkerülve, az M5-ös autópálya mentén épüljön újjá. Vitézy Dávid közlekedési szakértő, a BKK korábbi vezérigazgatója szerint ennek semmi értelme.

Vitézy Dávid szerint Szaniszló nemcsak a saját kerületével, hanem sok másik település lakosságával is kiszúr Fotó: Kallus György

Ezen a vasútvonalon nem járnak intercityk, nem járnak tehervonatok, csak elővárosi vonatok – épp azt szolgálná a fejlesztés, hogy az itt élő mintegy 70 ezer ember gyorsan, kényelmesen, kötött pályán juthasson be 15 percenként Budapest központjába, felújított állomásokkal, új P+R- parkolókkal és kerékpártárolókkal – olyan színvonalon, ahogy például a felújított esztergomi vonal utasai tehetik. Ha a vasutat elűzik a lakóterületekről, az egész beruházásnak semmi értelme nem marad. Délebbre Felsőpakony, Ócsa, Dabas és a vonal többi települése egyébként egyöntetűen támogatja a beruházást, de ha épp a két legnagyobb érintett lakott területet elkerüli a vonal, ekkora beruházás nem tud életképes maradni

– reagálta Vitézy Szaniszló tervére. A közlekedési szakértő hozzátette: „A 142-es Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonal Budapest környékének utolsó villamosítatlan vasútvonala, ahol az egyvágányos, jellemzően 40 km/h-s sebességkorlátozással működő pályán, óránként döcögnek az elővárosi vonatok. Ez ma nem túl vonzó, de épp azt mutatta ki a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia keretében készült modellezés és vizsgálat, hogy ezen a vonalon van a központi régióban a legnagyobb növekedési potenciál a vasút fejlesztésében. Ha a kertvárosokat 15 percenként közlekedő, korszerű motorvonatok kötik össze a belvárossal, akár négyszeresére (!) is nőhet az utasok száma. Gyál és Pestszentimre felől a Nyugatiba érdemben csökkenthető az autóval ingázók száma és a közúti forgalom, nemcsak itt, de az összes belsőbb kerületben, Ferencvárostól Kőbányáig”.

A Déli Körvasút látványterve Fotó: NIF, BFK

Az érintettek (települések is) a BFK által készített 2022-es felmérés alapján elsöprő többségben támogatják a fejlesztést:

  • 93% támogatta a pálya kétvágányúsítását minden lehetséges szakaszon, 
  • 95% a vonatok sűrítését,
  • 91% a sebesség emelését. 
A Déli Körvasút látványterve, Népliget Fotó: NIF, BFK

A XVIII. kerület és Gyál tehát saját választópolgárai elsöprő többségének akaratával megy szembe egy kisebbség érdekeinek kiszolgálásával. Bár a kormány a beruházást, mint szinte minden mást, az uniós pénzek befagyasztása és a hazai költségvetés beszűkült mozgástere miatt felfüggesztették, előbb-utóbb remélhetőleg újraindulhat. Éppen ennek próbál most elébe menni a két önkormányzat, megakadályozva, hogy a lajosmizsei vasútvonal fejleszthető legyen. Pedig fejlesztés nélkül a vonal sorsa további lassú sorvadás, majd a műszaki állapot ellehetetlenülése miatt, a bezárás lesz

– mondta el a BKK volt vezérigazgatója.

Itt látható: jelenlegi 60 percet kell várni egy vonatra, a fejlesztést követően ez csak 10-15 perc lenne, nem beszélve a korszerű állomások megjelenéséről, a parkolók létesítéséről....Fotó:Facebook

Wintermantel Zsolt, a fővárosi Fidesz–KDNP frakcióvezetője szerint, a magát zöldnek nevező baloldal valójában minden értelmes és valóban hatékony környezetvédelmi fejlesztést, közlekedési beruházást leállít és megfúr. „Nem az a zöldpolitika, ha odaláncolják magukat a fákhoz, nem az a hatékony közlekedéspolitika, ha sárga csíkot festenek a körútra és nem az az érdemi intézkedés, hogy egyetlen belvárosi hídról kitiltom az autókat, mintha ezzel bármi megoldódna az autóhasználat csökkentése tekintetében...” – mondja a politikus.

WINTERMANTEL Zsolt
Wintermantel szerint, érdemi és hatékony zöldpolitikát, érdemi és hatékony közlekedéspolitikát, érdemi és hatékony városvezetést érdemelne Budapest Fotó: Mónus Márton

Mi előkészítettük a szabályozási környezetet és megterveztettük a metró Káposztásmegyerig történő meghosszabbítását, amit Karácsony Gergelyék betettek a fiókba. A XI. kerület DK-s polgármestere dr. László Imre, Baranyi Krisztina és a főpolgármester bírósági úton akadályozza a Déli Körvasút-projektet. Most legújabban pedig Szaniszló Sándor, a XVIII. kerület DK-s polgármestere lehetetlenítené el a lajosmizsei vasútvonal fejlesztését. Teljesen érthetetlen, hisz a főváros autós forgalmát egyetlenegy módon lehet csökkenteni, ha megfelelő mennyiségű, minőségű és sebességű közösségi közlekedési alternatívát biztosítunk a jelenleg autót használók számára, nem beszélve arról, hogy a jelenleg is közösségi közlekedéssel utazókat is meg kellene tartani és nekik is járna a jobb színvonalú utazási lehetőség!

– reagálta az esetre Wintermantel Zsolt.

A Déli Körvasút látványterve Fotó: NIF, BFK
A Déli Körvasút látványterve Fotó: NIF, BFK



 

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás