Akadályozná a Déli Körvasút fejlesztését Szaniszló Sándor, a XVIII. kerületi DK-s polgármester – amivel több százezer ember életét nehezíti meg. Ez már a sokadik eset, amikor hangzatos szavaikkal ellentétben éppen a „zöld” fejlesztéseket gátolják.
A baloldali politika áldozatává tenné Szaniszló Sándor DK-s kerületi polgármester a Déli Körvasút kormányzat általi fejlesztését. Pápai Mihállyal, Gyál polgármesterével és egyben szövetségesével megfúrnák a közlekedést javító beruházást, lesöpörve ezzel az agglomerációban és a fővárosban élők akaratát és komfortját is.
A képviselő-testület június végi ülésére terjesztett elő Szaniszló egy olyan javaslatot, amely gyakorlatilag a lajosmizsei vasútvonal budapesti szakaszának felszámolását indítványozza. A polgármester az előterjesztésében azt javasolja, hogy a vonal Gyált és a XVIII. kerület lakott területeit elkerülve, az M5-ös autópálya mentén épüljön újjá. Vitézy Dávid közlekedési szakértő, a BKK korábbi vezérigazgatója szerint ennek semmi értelme.
Ezen a vasútvonalon nem járnak intercityk, nem járnak tehervonatok, csak elővárosi vonatok – épp azt szolgálná a fejlesztés, hogy az itt élő mintegy 70 ezer ember gyorsan, kényelmesen, kötött pályán juthasson be 15 percenként Budapest központjába, felújított állomásokkal, új P+R- parkolókkal és kerékpártárolókkal – olyan színvonalon, ahogy például a felújított esztergomi vonal utasai tehetik. Ha a vasutat elűzik a lakóterületekről, az egész beruházásnak semmi értelme nem marad. Délebbre Felsőpakony, Ócsa, Dabas és a vonal többi települése egyébként egyöntetűen támogatja a beruházást, de ha épp a két legnagyobb érintett lakott területet elkerüli a vonal, ekkora beruházás nem tud életképes maradni
– reagálta Vitézy Szaniszló tervére. A közlekedési szakértő hozzátette: „A 142-es Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonal Budapest környékének utolsó villamosítatlan vasútvonala, ahol az egyvágányos, jellemzően 40 km/h-s sebességkorlátozással működő pályán, óránként döcögnek az elővárosi vonatok. Ez ma nem túl vonzó, de épp azt mutatta ki a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia keretében készült modellezés és vizsgálat, hogy ezen a vonalon van a központi régióban a legnagyobb növekedési potenciál a vasút fejlesztésében. Ha a kertvárosokat 15 percenként közlekedő, korszerű motorvonatok kötik össze a belvárossal, akár négyszeresére (!) is nőhet az utasok száma. Gyál és Pestszentimre felől a Nyugatiba érdemben csökkenthető az autóval ingázók száma és a közúti forgalom, nemcsak itt, de az összes belsőbb kerületben, Ferencvárostól Kőbányáig”.
Az érintettek (települések is) a BFK által készített 2022-es felmérés alapján elsöprő többségben támogatják a fejlesztést:
A XVIII. kerület és Gyál tehát saját választópolgárai elsöprő többségének akaratával megy szembe egy kisebbség érdekeinek kiszolgálásával. Bár a kormány a beruházást, mint szinte minden mást, az uniós pénzek befagyasztása és a hazai költségvetés beszűkült mozgástere miatt felfüggesztették, előbb-utóbb remélhetőleg újraindulhat. Éppen ennek próbál most elébe menni a két önkormányzat, megakadályozva, hogy a lajosmizsei vasútvonal fejleszthető legyen. Pedig fejlesztés nélkül a vonal sorsa további lassú sorvadás, majd a műszaki állapot ellehetetlenülése miatt, a bezárás lesz
– mondta el a BKK volt vezérigazgatója.
Wintermantel Zsolt, a fővárosi Fidesz–KDNP frakcióvezetője szerint, a magát zöldnek nevező baloldal valójában minden értelmes és valóban hatékony környezetvédelmi fejlesztést, közlekedési beruházást leállít és megfúr. „Nem az a zöldpolitika, ha odaláncolják magukat a fákhoz, nem az a hatékony közlekedéspolitika, ha sárga csíkot festenek a körútra és nem az az érdemi intézkedés, hogy egyetlen belvárosi hídról kitiltom az autókat, mintha ezzel bármi megoldódna az autóhasználat csökkentése tekintetében...” – mondja a politikus.
Mi előkészítettük a szabályozási környezetet és megterveztettük a metró Káposztásmegyerig történő meghosszabbítását, amit Karácsony Gergelyék betettek a fiókba. A XI. kerület DK-s polgármestere dr. László Imre, Baranyi Krisztina és a főpolgármester bírósági úton akadályozza a Déli Körvasút-projektet. Most legújabban pedig Szaniszló Sándor, a XVIII. kerület DK-s polgármestere lehetetlenítené el a lajosmizsei vasútvonal fejlesztését. Teljesen érthetetlen, hisz a főváros autós forgalmát egyetlenegy módon lehet csökkenteni, ha megfelelő mennyiségű, minőségű és sebességű közösségi közlekedési alternatívát biztosítunk a jelenleg autót használók számára, nem beszélve arról, hogy a jelenleg is közösségi közlekedéssel utazókat is meg kellene tartani és nekik is járna a jobb színvonalú utazási lehetőség!
– reagálta az esetre Wintermantel Zsolt.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre