Pontosak, megbízhatóak és nagyon messziről kiszűrik a felelőtlen száguldozókat a felújított sebességmérők.
Mire észrevennénk, hogy lebukunk, már lebuktunk. Legalábbis hasonló érzést válthat ki belőlünk az, ha meglátunk az út szélén egy rendőrségi sebességmérőt. A traffipaxok legújabb generációja akár 1800 méterig is ellát, így ha kiszúrjuk a háromlábút, valószínűleg már későn fékezünk.
Új projektbe fogott az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága 2022-ben. Felmérték, hogy milyen állapotban vannak azok a sebességmérő készülékek, amelyeket annak idején különböző okok miatt – bár nem selejtezték őket – a raktárak mélyére helyeztek, és inkább új gépeket vettek helyettük. Ráadásul a gyártó cég megszűnt, így az esetleges javításuk csaknem lehetetlen lett volna. Tavaly azonban végre találtak olyan vállalkozást, ami a kevésbé leharcolt, jobb állapotú traffipaxokba életet tud lehelni. A Fáma sebességmérők harmadik generációját porolták le. Ez szám szerint 33 készüléket jelent, ebből egyelőre 11-et újítottak fel, és szétszórták őket az ország rendőrkapitányságai között. A mintapéldányt 2022 decemberében avatták fel, és mindenben remekelt, amikor megvizsgálták.
Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közleménye így fogalmaz a felújított traffipaxok képességeiről.
A készülékek mérni tudják a szemből érkező és az elhaladó járművek sebességét is, álló és a GPS-moduljuknak köszönhetően mozgó állapotban is. Nagyon messzire ellátnak, akár 1800 méterre, az álló képek mellett mozgóképet is képesek rögzíteni memóriakártyára. Így a sebességmérésen túl egyéb szabálytalanságok dokumentálására is képesek – tilos jelzésen való áthaladás, záróvonal-átlépés. Működhetnek kézi vagy automata üzemmódban is.
Ebből fakad a cikk elején írt gondolatunk, miszerint „mire észrevesszük, hogy lebukunk, már lebuktunk”. Kérdésünkre az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztálya annyit elárult: az 1800 méteres távolság csak a sebességmérésre vonatkozik, ám sejtelmesen hozzátették, „a nem sebességtúllépéssel kapcsolatos szabálytalanságokat az eszköz optikai rendszerének használatával lehet rögzíteni úgy, mint egy normál kamerával. Ez illeszkedik az eszközben használt távolságmérő képességeihez”.
A felújításkor gyakorlatilag kibelezték a gépeket:
felújították a védőburkolatot és a vázat, kicserélték a csatlakozókat, a kábeleket, és nagy felbontású LCD-kijelzővel látták el a sebességmérőt, amellyel jobban láthatja a rendőr az autókat, így könnyebb befogni a gyorshajtókat.
Az akkumulátorokat is felújították, a rendőrség tájékoztatása szerint egy feltöltéssel 3-4 órán keresztül működnek a renovált Fáma III-asok, ám ha az autóból történik a mérés, akkor szivargyújtón keresztül is megoldható a működés. Minden gép rendelkezik memóriakártyával, ahová a felvételek rögzülnek. A Közlekedésrendészeti Főosztály felhívta a figyelmünket: az adatok feldolgozása – így az esetleges szabálysértés is – minden esetben az elkövetés helye szerint illetékes rendőrkapitányságon történik.
A felújított sebességmérőket a rendőrök azért szeretik, mert messze látnak, könnyű őket kezelni, és gyorsan dolgozzák fel az adatokat. Nos, a gyorshajtók ugyanezen okok miatt nem igazán kedvelik ezeket a készülékeket. Ráadásul a lézeres bemérés ellen a radardetektorok és a lézerblokkolók is teljesen hatástalanok. A Fáma III. típusából még 22 darab van elfekvőben. A rendőrség lapunkkal azt közölte:
Amennyiben a készülékek állapota lehetővé teszi, és azok gazdaságosan javíthatók, további felújításokat fogunk kezdeményezni.
Így a száguldozók szépen felköthetik azt a bizonyos alsóneműt...
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre