Scrum Master, Product Owner, projektvezető - mit is csinálnak ők?

A projektmenedzsment folyamatos fejlődése miatt több olyan munkakörrel találkozni, amelyek bár hasonlónak tűnnek, más-más feladatot látnak el. A Scrum Master, Product Owner, projektvezető fogalmakat sokan szinonimaként használják, pedig három különböző szakterületet jelölnek. Cikkünkből megtudhatod, hogy mit is csinálnak ők és miért fontos köztük különbséget tenni. Lássuk is! (x)



Megosztás
Szerző: Pr Cikk
Létrehozva: 2022.09.05.
hirdetés

Mit jelent projektvezetőnek lenni?

A projektmenedzsment nem egy modern gondolat, a legnagyobb vállalkozások már egészen a 60-as években is felismerték, hogy egy tökéletes termék vagy szolgáltatás létrehozásához irányított munkafolyamatokra van szükség. Ennek a feladatnak az elvégzése viszont eleinte nem volt önálló szakma, az idő előrehaladtával és a feladatok egyre növekvő komplexitásával csak később nőtte ki magát különálló feladatkörré.

Az új feladatkör elvégzésére projektvezetőket jelöltek ki, akik a projektek sikeres elkészüléséhez szükséges munkafolyamatokat kezdték el szabályozni. Az ő vállukra került annak a felelőssége, hogy a projekteredmény megfeleljen az előre kitűzött céloknak, és a projekt határidőre elkészüljön és ne lépje túl a projektre szánt keretösszeget.

Képek forrása: Freepik

Mindeközben az ügyfelek, a cégtulajdonosok és a projekt létrehozásában résztvevő dolgozók valamint egyéb érintettek között is a projektmenedzserek kezdték el tartani a kapcsolatot; a hatékony működés érdekében ők kommunikáltak az összes irányba. Gyakorlatilag ezeket az alapelveket máig őrzi a szakma.

Napjainkban egy projektvezető feladatkörébe tartozik:

  • a projekt elejétől végéig történő megtervezése (stratégia és költségvetés összeállítása, adminisztratív feladatok ellátása);
  • a projektfeladatok és -folyamatok teljeskörű átlátása;
  • a határidők betartatása;
  • a felmerülő akadályok megoldása.
  • Scrum Master: az agilis projektmenedzsment “mindenese”

    A hagyományos projektmenedzsment viszonylag stabil piaci környezetben és a kevésbé komplex, jól tervezhető projekteknél működik jól. Azonban bizonyos területeken - például az informatikában vagy a kutatás-fejlesztés területén - folyamatosan változnak az ügyféligények, és jóval kevésbé tervezhető meg előre a projekt eredménye.

    Az ilyen kihívások kezelésére jelent megoldást az agilis szemléletmód és a Scrum módszertan, amely remekül képes kezelni a bizonytalanságot és változást, mivel a terméket részleteiben, kisebb egységekben szállítja le és lehetővé teszi a folyamatos visszacsatolást az ügyfél részéről. A módszertan párhetes munkafolyamtokra (1-4 hetes sprintekre) épít, ami alatt egy önszerveződő, kis létszámú csapat áll össze egy sikeres termék gyors és gördülékeny létrehozásáért. A csapat fejlesztőkből, illetve egy Product Ownerből és egy Scrum Masterből áll - utóbbi két szerepkör pedig igencsak hasonlít a hagyományos projektmenedzserére, de az agilis módszertan alkalmazásával.

    A Scrum Masterek a hagyományos projektmenedzserekhez hasonlóan szintén nagyon szerteágazó és komplex feladatkört látnak el. Egyszerre tekinthetünk rájuk agilis coachként, tanárként, facilitátorként és mentorként is, mert mindig a megoldandó feladattól függ, hogy melyik szerepkörüket érvényesítik.

    Képek forrása: Freepik

    Elsősorban a Scrum módszertan értékeinek, szabályainak oktatása, alkalmazása és betartatása tartozik a feladatkörükbe, de támogatói, problémamegoldó szerepük is nagy jelentőséggel bír. Bár állandóan képzik a scrum csapatot, de nem irányítóként, hanem támogató félként segítik a csapatműködést.

    Nagy különbség még a projektmenedzserek és a Scrum Masterek között, hogy a Scrum Masterek más döntéshozókkal nem tartják a kapcsolatot, kizárólag a scrum-csapattal (tehát a fejlesztőkkel, a Product Ownerrel), illetve más csapatok Scrum Mastereivel kommunikálnak.

    Product Owner: a Scrum-termék képviselője

    Ahogy arról szó esett a Product Ownerek (röviden PO) szintén a Scrum-csapat szerves részei. Ők képviselik a fejlesztésre váró terméket, miközben fő feladataik közé tartozik a megrendelő, illetve a döntéshozók szükségleteinek, igényeinek megértése is.

    Tehát, ami a Scrum Master feladatai közül hiányzik (az üzleti oldal), az a PO-k kezében összpontosul: minden irányba kommunikálnak és az egyedi kívánságokat eljuttatják a fejlesztőkhöz, illetve részt vesznek a fejlesztési terv kialakításában.

    Képek forrása: Freepik

    Gyakorlati képzésekért keresd a Proman Consultingot!

    Ha úgy érzed, hogy jó kommunikációs és problémamegoldó képességeidet szívesen kipróbálnád a három terület valamelyikén, jelentkezz a Proman Consulting Scrum Master képzésére vagy PMP vizsgafelkészítő programjára! Egyedülálló gyakorlatorientált és szimulációra épülő tanfolyamaiknak köszönhetően akár két-három munkanap is elég ahhoz, hogy új szakképesítést szerezz, pályát válts és az egyik legdinamikusabban fejlődő területen építs új karriert.

    (x)









    Top hírek





    Hírlevél-feliratkozás