Dugók miatt szabálytalankodó, türelmetlen sofőrök, átgondolatlan kerékpársávokkal életveszélyes helyzetek. Autóba pattantunk, hogy megmutassuk a Nagykörút legveszélyesebb kereszteződéseit.
Itt nézheted meg a Nagykörút 5 legveszélyesebb kereszteződését:
A Metropol végigjárta a Nagykörutat, hogy megmutassa, milyen veszélyes közlekedési helyzeteket eredményeztek az autósokra kényszerített biciklisávok, és hogyan hatott a forgalmas budapesti útkereszteződésekre a Karácsony Gergely-féle „közlekedésfejlesztés.”
Az Oktogonnál külön kanyarodó sávokkal segítik a gyorsabb közlekedést, a kerékpársáv kialakítása miatti egyetlen autós sáv kettővé szélesedik ki a forgalmas kereszteződésnél. Az emiatt megzavarodott biciklisek és a gyakran eleve szabálytalanul közlekedő elektromos rolleresek (képünkön ketten állnak az eszközön, bukósisak nélkül) extrém túlélőjátékba kezdenek az autók között szlalomozva.
„Különösen veszélyes hely” – harsogja az útburkolati felfestés rögtön a körúti zebra után – nem véletlenül. A KRESZ szabályai szerint, ha az útról jobbra kanyarodna egy autó, és ott biciklisáv húzódik, akkor az autósnak meg kell várnia, hogy elhaladjanak előtte a kerékpárosok, és csak utána fordulhat be. Igen ám, de a Dob utcánál kanyarodó sáv biztosítja az autósok jobbra sorolását, és ezt pont félbevágja a kerékpársáv. A biciklisek gyakran fittyet hánynak az autósokra, így az autósok és a kerékpárosok folyamatosan egymás kerülgetik, gyakran életveszélyes helyzetekben. Ha pedig egy autós megvárja, hogy a kerékpárosok elhaladjanak mellette, akkor mögötte feltorlódik a sor, amivel feltartja a körúton egy sávban haladókat is.
A Wesselényi utcánál a körút egyik tipikus problémája köszön vissza. Mivel az autósok egyetlen sávban kénytelenek araszolgatni, rengetegen igyekeznek, hogy még éppen átcsusszanjanak a sárgán vagy akár a piroson. Emiatt azonban a kereszteződésben ragadnak az autóikkal, eltorlaszolva ez egyenesen haladó és a kanyarodóforgalmat is. Eközben sok autós a saját zöld jelzésén sem tud áthaladni, tovább dagasztva ezzel a dugót.
A kereszteződés több sebből is vérzik. A kanyarodó autósok helyzetét tovább bonyolítja a sarki Spar előtt az úttesten kialakított rollerparkoló, ahol további veszélyforrást jelentenek a járművüket éppen lerakók, és néha maguk a felborult rollerek.
A New York Palace előtt is kihívás biztonságosan vezetni. Az épület előtt gyakran leparkolnak a turistabuszok, amiket a biciklisek csak az autósok sávjában tudnak kerülgetni. Közben a jobbra kanyarodó autósoknak figyelniük kell, hogy elengedjék a párhuzamosan közlekedő kerékpárosokat és gyalogosokat is. Ha mindenkinek megadták az elsőbbséget, akkor egy, legfeljebb két autó tud jobbra fordulni a zöld jelzés alatt. Mögöttük pedig áll a sor.
A Nagykörút Corvin-negyed előtti szakasza a biciklisávok létrehozása óta kritikus pont. Itt tudnak ugyanis rákanyarodni a széles és forgalmas Üllői úton „kintről” érkezők az egysávossá szűkített körútra. Eddig az autósok egyből jobbra tudtak kanyarodni a Práter utcán, ha meg akartak fordulni vagy behajtani a VIII. kerületbe. Most azonban felfestettek egy záróvonalat és egy „járműforgalom elől elzárt területet”, hogy megakadályozzák a jobbra kanyarodást. A Metropol kintjártakor minden második percben valaki – rutinból vagy nemtörődömségből – simán bekanyarodott jobbra a Práter utcába, életveszélybe sodorva ezzel a szabályosan közlekedőket.
Elkészült a Metropol Nagy Budapesti Korrupciótérképe! Nézd meg, melyik kerületben mennyit loptak – kattints a milliárdokért!
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre