Karácsony-káosz: 5 életveszélyes kereszteződés a Nagykörúton – Videó!

Dugók miatt szabálytalankodó, türelmetlen sofőrök, átgondolatlan kerékpársávokkal életveszélyes helyzetek. Autóba pattantunk, hogy megmutassuk a Nagykörút legveszélyesebb kereszteződéseit.



Megosztás
Szerző:
Létrehozva: 2022.05.12.
biciklisáv

Itt nézheted meg a Nagykörút 5 legveszélyesebb kereszteződését:

A Metropol végigjárta a Nagykörutat, hogy megmutassa, milyen veszélyes közlekedési helyzeteket eredményeztek az autósokra kényszerített biciklisávok, és hogyan hatott a forgalmas budapesti útkereszteződésekre a Karácsony Gergely-féle „közlekedésfejlesztés.”

1. Oktogon: biciklis túlélőshow a két autós sáv között

Az Oktogonnál külön kanyarodó sávokkal segítik a gyorsabb közlekedést, a kerékpársáv kialakítása miatti egyetlen autós sáv kettővé szélesedik ki a forgalmas kereszteződésnél. Az emiatt megzavarodott biciklisek és a gyakran eleve szabálytalanul közlekedő elektromos rolleresek (képünkön ketten állnak az eszközön, bukósisak nélkül) extrém túlélőjátékba kezdenek az autók között szlalomozva.

A rolleresek gyakran nem tartják be a szabályokat: ketten állnak a bérelhető eszközön, bukósisak nélkül – Fotó: Metropol/Máté Krisztián

2. Dob utca–Erzsébet körút: félbevágja a biciklisáv az autók kanyarodósávját

„Különösen veszélyes hely” – harsogja az útburkolati felfestés rögtön a körúti zebra után – nem véletlenül. A KRESZ szabályai szerint, ha az útról jobbra kanyarodna egy autó, és ott biciklisáv húzódik, akkor az autósnak meg kell várnia, hogy elhaladjanak előtte a kerékpárosok, és csak utána fordulhat be. Igen ám, de a Dob utcánál kanyarodó sáv biztosítja az autósok jobbra sorolását, és ezt pont félbevágja a kerékpársáv. A biciklisek gyakran fittyet hánynak az autósokra, így az autósok és a kerékpárosok folyamatosan egymás kerülgetik, gyakran életveszélyes helyzetekben. Ha pedig egy autós megvárja, hogy a kerékpárosok elhaladjanak mellette, akkor mögötte feltorlódik a sor, amivel feltartja a körúton egy sávban haladókat is.

Egymást kényszerül kerülgetni biciklis és autós – Fotó: Metropol/Máté Krisztián

3. Wesselényi utca–Erzsébet körút: az egy sáv miatt pirosban ragadnak a kocsik

A Wesselényi utcánál a körút egyik tipikus problémája köszön vissza. Mivel az autósok egyetlen sávban kénytelenek araszolgatni, rengetegen igyekeznek, hogy még éppen átcsusszanjanak a sárgán vagy akár a piroson. Emiatt azonban a kereszteződésben ragadnak az autóikkal, eltorlaszolva ez egyenesen haladó és a kanyarodóforgalmat is. Eközben sok autós a saját zöld jelzésén sem tud áthaladni, tovább dagasztva ezzel a dugót.

Állnak az autók a Wesselényi utcai kereszteződésben, de továbbhaladni nem tudnak – Fotó: Metropol

A kereszteződés több sebből is vérzik. A kanyarodó autósok helyzetét tovább bonyolítja a sarki Spar előtt az úttesten kialakított rollerparkoló, ahol további veszélyforrást jelentenek a járművüket éppen lerakók, és néha maguk a felborult rollerek.

További veszélyforrás az úttesten kialakított rollerparkoló – Fotó: Metropol/Máté Krisztián

4. Dohány utca–Erzsébet körút: szinte lehetetlen jobbra fordulni a biciklisáv miatt

A New York Palace előtt is kihívás biztonságosan vezetni. Az épület előtt gyakran leparkolnak a turistabuszok, amiket a biciklisek csak az autósok sávjában tudnak kerülgetni. Közben a jobbra kanyarodó autósoknak figyelniük kell, hogy elengedjék a párhuzamosan közlekedő kerékpárosokat és gyalogosokat is. Ha mindenkinek megadták az elsőbbséget, akkor egy, legfeljebb két autó tud jobbra fordulni a zöld jelzés alatt. Mögöttük pedig áll a sor.

Halmozottan hátrányos helyzet, főképp, ha egy turistabusz is leparkol – Fotó: Metropol/Máté Krisztián

5. Práter utca–József körút: záróvonalat festettek a jobbra kanyarodók útjába – rengetegen átlépik

A Nagykörút Corvin-negyed előtti szakasza a biciklisávok létrehozása óta kritikus pont. Itt tudnak ugyanis rákanyarodni a széles és forgalmas Üllői úton „kintről” érkezők az egysávossá szűkített körútra. Eddig az autósok egyből jobbra tudtak kanyarodni a Práter utcán, ha meg akartak fordulni vagy behajtani a VIII. kerületbe. Most azonban felfestettek egy záróvonalat és egy „járműforgalom elől elzárt területet”, hogy megakadályozzák a jobbra kanyarodást. A Metropol kintjártakor minden második percben valaki – rutinból vagy nemtörődömségből – simán bekanyarodott jobbra a Práter utcába, életveszélybe sodorva ezzel a szabályosan közlekedőket.

Új útburkolati jelek a Nagykörút Práter utcai sarkán – Fotó: Metropol/Máté Krisztián

Két éve folyik a „nagy budapesti emberkísérlet”, az autósok üldözése

  • Először jöttek az értelmetlen és átgondolatlan körúti biciklisávok, amikről Karácsony Gergely sem a lakossággal, sem a civil szervezetekkel nem egyeztetett.
  • Majd szinte egyszerre rendelte el a legfontosabb közlekedési csomópontok felújítását, az eszetlen kapkodás miatt eközben gyakran egyszerre zárták le a fő- és elkerülő utakat.
  • Az amúgy is zajló belvárosi metrófelújítás idején fogott bele a pesti alsó rakpart átépítésébe, majd másfél évi töketlenkedés után záratta le a Lánchidat, szinte egyszerre a Blaha Lujza tér felújítási munkálataival: forgalomterelések, betontömbök, sávlezárások mindenütt.
  • A nagykörúti lámpaprogramot is ötletszerűen oda-vissza állítgatták, miközben újabb „forgalomcsillapítási” ötleteket próbálgatnak Erzsébetvárosban, egész negyedekből csinálva zsákutcákat, labirintusokat.
  • Most pedig az Karácsony Gergely legújabb ötlete, hogy teljesen lezárja a pesti alsó rakpartot, ami elképesztő káoszt okozna Budapesten, hiszen már a részleges lezárás is megbénította a várost.
  •  

    Elkészült a Metropol Nagy Budapesti Korrupciótérképe! Nézd meg, melyik kerületben mennyit loptak – kattints a milliárdokért!









    Top hírek





    Hírlevél-feliratkozás