Mindkét változatnak megvannak az előnyei és a hátrányai, munkavállalóként érdemes ezzel tisztában lennünk, kiváltképpen a munkaviszony megszűnésének kapcsán.
A munkaviszonyok többsége határozatlan időre jön létre. Ezeknek az a sajátossága, hogy a munkaviszony úgy szűnik meg, hogy azt a felek valamelyike felmondással vagy azonnali hatályú felmondással felmondja vagy azt közös megegyezéssel együttesen szüntetik meg.
A munkáltató a felmondását az esetek többségében indokolni is köteles Ezek kizárólag olyanok lehetnek, mint a munkavállaló magatartása, képessége vagy pedig a munkáltató működése lehetnek. A munkavállaló is felmondhat, ilyenkor a felmondási idejét teljes mértékben le kell töltenie kivéve, ha a munkáltató a munkavégzés alól mentesíti. Erre azonban nem köteles.
Azonnali hatályú felmondással kivételes élethelyzetekben szüntethető meg a munkaviszony: olyankor, amikor a munkavállaló viselkedése lehetetlenné teszi a munkát vagy olyan mértékben szegte meg a kötelezettségeit, hogy az már nem tolerálható. Ebben az esetben azonban a munkáltatónak alaposan meg kell indokolnia a döntését és be kell tartania a 15 napos felmondási időt.
Így könnyebben felmondhatnak
A határozott idejű munkaviszony jellemzője, hogy a munkaviszony felmondási nyilatkozat nélkül, a határozott idő lejártával magától megszűnik. A felek erről tudnak, így az sem elvárás, hogy erről a munkáltató a munkavállalót előzetesen tájékoztassa arról, hogy a munkaviszonya meg fog szűnni.
Határozott idejű munkaviszony megszűnésekor nincsen felmondási idő, nem érvényesül felmondási tilalom, sőt végkielégítés sincs. Amennyiben a szerződés lejárta előtt fel szeretnénk mondani, ezt a döntést alaposan meg kell indokolnunk.
A munkáltató ezzel szemben a határozott idejű munkaviszonyt felmondással és azonnali hatályú felmondással is megszüntetheti. Felmondással szüntetheti meg felszámolási- vagy csődeljárás tartama alatt vagy ha bármilyen külső körülmény miatt lehetetlenné válik a munkavégzés. Azonnali hatállyal bármikor megszüntetheti a munkaviszonyt feltéve, hogy a hátralévő időre, legfeljebb azonban 12 hónapra távolléti díjat fizet a munkavállalónak.
Hogyan mondhatnak fel, ha otthon dolgozunk?
Ha home office-ban dolgozunk, a munkaadó nem tud hagyományosan felmondani, viszont ennek valamilyen módon hivatalosan kell történnie.
Megkérheti a munkaadó, hogy személyesen fáradjunk be az irodába, ami már valószínűéeg sejteti a szándékát. Ilyenkor folyamodhatunk trükkökhöz, de hosszútávon akkor sem tudjuk megúszni azt, hogy kirúgjanak. Ha nem vagyunk hajlandóak bemenni személyesen a céghez, akkor postai úton is megkaphatjuk a felmondást, amit érdemes átvennünk, hiszen a jogszabályok már elég világosan leszabályozzák azt az esetet, ha a munkavállaló nem veszi át a postai küldeményt, vagy az átvételt megtagadja. Ilyenkor azonnal vagy néhány napon belül kézbesítettnek tekinthető a levél.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre