A novemberi hatalmas Black Fiday akcióhullámnak ma van a csúcspontja: rengeteg üzlet akciózik a neten és „élőben”.
Elképesztő roham: több mint 600 ezer látogatót és 53 ezernél is több rendelést fogadott idén az eMAG egy órával azután, hogy megnyitotta idei Black Fiday akciónapját, amit ők múlt pénteken tartottak meg. Reggel nyolcig máris elkelt egy tízmilliós autó – a nap folyamán összesen kettő – ráadásul a 17 órás akció alatt 12 féldisznó is „gazdára” talált. A fekete péntek alatt összesen 152 602 darab megrendelés érkezett, amely 6,9 milliárd forintos forgalmat hozott a cégnek.
A járvány hatása több fronton is érződik az idei Black Friday-en. A webshopok eddig azt tapasztalták, hogy a legnépszerűbb termékkategóriák listája is átrendeződött. A legnagyobb értékben napi használati cikkeket, háztartási eszközöket, szerszámokat és játékokat vásároltak a magyarok. Átlagban pedig közel 34 és 40 ezer forint között költött egy vásárló a korábbi fekete pénteki akciók során – és ma van a csúcs az interneten, és az üzletekben is!
A slágertermékek:
A háztartási eszközök és tisztítószerekre egyetlen óra alatt tízezernél is több rendelést adtak fel. A mobiltelefonok, tabletek, okoseszközök számítanak a második legnépszerűbb kategóriának több ezres eladással, míg a játékok és a baba-mama kategória generálja a harmadik legmagasabb forgalmat.
Az egyéb napokon nem elérhető, különleges ajánlatok közül két gépjármű, 12 darab féldisznó, 29 gramm arany, 93 darab egészségügyi szűrés (COVID vagy HPV), illetve 402 éjszakányi belföldi utazást rendeltek meg.
Az egyik áruházlánc beszámolója szerint a leggyorsabban, az indulást követően mindössze 39 másodperc alatt egy akciós árú mobiltelefon fogyott el, amiből 140 darab állt rendelkezésre. 200 darabos készlettel egy percen belül elfogyott egy laptop is, amit 46 másodperc alatt söpörtek ki a vásárlók a raktárból. Egy jelentősen leértékelt lapos-tévéből pedig 50 másodperc alatt vásárolták fel a 400 darabos készletet.
Az egyik áruház statisztikái azt mutatták, hogy az idei „fekete péntek” árleszállítások a tavalyinál jelentősen nagyobb forgalmat generáltak: 46 százalékkal több pénzt költöttek a vásárlók és 43 százalékkal több rendelést adtak fel.
Nemek aránya:
A netes vásárlók 60 százaléka férfi, 40 százaléka nő volt. Itthon a vásárlók száma 16 százalékkal volt magasabb a tavalyiaknál. A magyar vásárlók esetében 40 ezer forint körül alakult az idei kosárérték, ami durván harmadával magasabb a 2019-esnél.
Kártya vagy készpénz?
Idén kiemelkedően népszerű a bankkártyás fizetés. Mindkét webáruház arról számolt be, hogy rendeléseik majdnem felét online kártyás vásárlással fizették ki.
Számítógépről vagy okoseszközről?
Az Extreme Digital arról számolt be, hogy hozzájuk idén sokkal többen (40 százalék) böngészte az ajánlatokat kényelmesen, a számítógép mellett ülve. Mobil eszközről csupán a látogatók 60 százaléka kereste fel az oldalt, pedig tavaly és a forgalmas reggeli órákban ez az arány már 70 százalék felett volt.
Az eMag ennek épp az ellenkezőjét tapasztalta. Az ő vásárlóik közel 71 százaléka mobil alkalmazásból válogat, mert azon keresztül a leggyorsabb és legegyszerűbb a rendelés.
Idén többen kérik a házhozszállítást a járvány miatt. Az egyik webshop szerint idén kimagasló, 88 százalékos a futárszolgálatot igénybe vevők aránya, a másik online bolt beszámolója szerint pedig a rendelések 46 százalékát kérték szaküzletének valamelyikébe, 54 százalékát pedig házhoz szállítással.
A Metropol megkereste a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH), hogy rákérdezzünk, mire kell a legjobban ügyelni a „fekete pénteki” akciókkal kapcsolatban. Mint kiderült a szervezet folyamatan figyelemmel követi a szezont, mert meglátásuk szerint gyakoriak a jogsértő reklámkampányok. – Ha az „akár X %-os kedvezmény” szlogennel csalogatja be a fogyasztókat, de az ígért kedvezmény valójában nem elérhető. A maximális árcsökkentésnek ilyen esetben le kell fednie a reklámmal érintett termékek legalább 10%-át. Az említett ügyek között ugyanis volt példa arra, hogy kiderült: az egyik legnagyobb hazai webáruház több mint 80.000 terméke közül az „akár 80%-os” Black Friday kedvezmény valójában kizárólag 2-3 telefontípusra való telefontokra vonatkozott - írták válaszlevelükben.
Szintén tisztességtelen módszer a valótlan leárazás. – Azaz ha a reklámban közölt „eredeti”, magasabb árat korábban nem alkalmazta a vállalkozás, vagy alkalmazta ugyan, de csak kivételesen rövid ideig vagy átmeneti jelleggel - világosított fel a GVH.
Nincsenek esti programok, ezért rendelgetünk a neten A pénzügyi tudatosság is ajánlott ezekben az időkben. Úgy tűnik, kijárási korlátozás jó az egészségünknek, de rossz a pénztárcánknak: az Extreme Digital például este 8 után a vártnál nagyobb rohamot tapasztalt, mivel kinti programok híján estére megélénkült a rendelés...
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre