Az idei év valódi sikertörténet az e-kereskedők számára. Noha egyelőre csak az első három negyedév eredményeit ismerjük, már most kijelenthető, hogy a webáruházak forgalma messze túlszárnyalja az előzetes várakozásokat. (X)
Marketingszakértők szerint kézzel fogható magyarázata van annak, miért sikeres az online kereskedelem, miközben a teljes kiskereskedelem bukdácsol, jó esetben is a tavalyi év eredményeit képes megismételni. A növekedésre elsősorban az úgynevezett átterelődés ad magyarázatot; a költések meghatározó hányada a hagyományos boltokból az online térbe tevődött át.
Az e-kereskedelem teljesítménye láthatóan együtt mozog a vírushelyzet „intenzitásával”, pontosabban fogalmazva a lakosság fegyelmezettségével. A tavaszi hónapokban a rendkívüli módon megnőtt az érdeklődés az online boltok iránt; a második negyedév növekedése elérte a 47%-ot, ami a pandémia nélkül elképzelhetetlen lett volna. Ehhez képest a harmadik negyedév 19%-os növekedése komoly visszaesésnek tűnik; ha visszaemlékezünk, ez az az időszak, amikor a lakosság leginkább visszatért a rendes szokásaihoz.
Természetesen ma még nem lehet tudni, hogy az utolsó negyedév milyen eredményeket hoz, illetve hogyan alakul a 2020-as év összesített bevétele, azonban a járványhelyzet súlyosbodása, illetve a lakossági fegyelem visszatérése azt vetíti előre, hogy az e-kereskedelem ismét nagy növekedési hullámon van – magyarázza a megkérdezett marketingszakértő.
A GKI Digital és az Árukereső közös jelentése szerint az év első három negyedévében azonos időszakokat összehasonlítva az e-kereskedelem növekedése 30%, elérve a bruttó 526,5 milliárd forintos szintet. Már csak az a kérdés, ez a szám merre billen, lefelé vagy felfelé. A matematika egyszerű ebben az esetben; amennyiben az utolsó negyedév növekedése meghaladja a 30%-ot, az éves növekedés is felfelé mozdul, máskülönben lefelé…
Mindeközben az e-kereskedők már a 2021-es évre készülnek. A járványhelyzet alakulásából sokan arra következtetnek, hogy az év első fele kifejezetten erős lehet az online szektor számára, azt követően viszont jelentős visszaesést szenvednek el. Épp ezért egyre több e-kereskedő már most igyekszik javítani a jövedelmezőségét, néha akár a bevételek rovására is.
A megkérdezett marketingszakértő szerint a hazai webáruházak egyre tudatosabbak; ha a reklámköltéseik egy-egy csatornán meghaladják azt a szintet, ami még stabil hasznot hozna számukra, nem ódzkodnak leállítani azt a hirdetési formát; sokan a kattintásalapú fizetett hirdetésekre költött keretüket csökkentik és inkább a keresőoptimalizálásra hagyatkoznak, mások a nagy ár-összehasonlító oldalak helyett kisebb ingyenes oldalakat vesznek igénybe.
Nagy a valószínűsége annak, hogy a járványhelyzet lecsengését követően ismét előtérbe kerülnek a külföldi piacnyitást célzó törekvések. Az Extreme Digital jó példát szolgáltat, hiszen az összes EU-tagsággal rendelkező szomszédos országban jelen van, illetve ezek mellett Csehországban, Németországban és Bulgáriában is rendelkezik webáruházzal. A szakma régóta úgy véli, hogy megfelelő exportterv, erős marketing és stabil logisztikai szolgáltatások birtokában a hazai szereplők versenyképessé válhatnak a külpiacokon is.
(X)
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre