
Az idei év valódi sikertörténet az e-kereskedők számára. Noha egyelőre csak az első három negyedév eredményeit ismerjük, már most kijelenthető, hogy a webáruházak forgalma messze túlszárnyalja az előzetes várakozásokat. (X)
Marketingszakértők szerint kézzel fogható magyarázata van annak, miért sikeres az online kereskedelem, miközben a teljes kiskereskedelem bukdácsol, jó esetben is a tavalyi év eredményeit képes megismételni. A növekedésre elsősorban az úgynevezett átterelődés ad magyarázatot; a költések meghatározó hányada a hagyományos boltokból az online térbe tevődött át.
Az e-kereskedelem teljesítménye láthatóan együtt mozog a vírushelyzet „intenzitásával”, pontosabban fogalmazva a lakosság fegyelmezettségével. A tavaszi hónapokban a rendkívüli módon megnőtt az érdeklődés az online boltok iránt; a második negyedév növekedése elérte a 47%-ot, ami a pandémia nélkül elképzelhetetlen lett volna. Ehhez képest a harmadik negyedév 19%-os növekedése komoly visszaesésnek tűnik; ha visszaemlékezünk, ez az az időszak, amikor a lakosság leginkább visszatért a rendes szokásaihoz.
Természetesen ma még nem lehet tudni, hogy az utolsó negyedév milyen eredményeket hoz, illetve hogyan alakul a 2020-as év összesített bevétele, azonban a járványhelyzet súlyosbodása, illetve a lakossági fegyelem visszatérése azt vetíti előre, hogy az e-kereskedelem ismét nagy növekedési hullámon van – magyarázza a megkérdezett marketingszakértő.
A GKI Digital és az Árukereső közös jelentése szerint az év első három negyedévében azonos időszakokat összehasonlítva az e-kereskedelem növekedése 30%, elérve a bruttó 526,5 milliárd forintos szintet. Már csak az a kérdés, ez a szám merre billen, lefelé vagy felfelé. A matematika egyszerű ebben az esetben; amennyiben az utolsó negyedév növekedése meghaladja a 30%-ot, az éves növekedés is felfelé mozdul, máskülönben lefelé…
Mindeközben az e-kereskedők már a 2021-es évre készülnek. A járványhelyzet alakulásából sokan arra következtetnek, hogy az év első fele kifejezetten erős lehet az online szektor számára, azt követően viszont jelentős visszaesést szenvednek el. Épp ezért egyre több e-kereskedő már most igyekszik javítani a jövedelmezőségét, néha akár a bevételek rovására is.
A megkérdezett marketingszakértő szerint a hazai webáruházak egyre tudatosabbak; ha a reklámköltéseik egy-egy csatornán meghaladják azt a szintet, ami még stabil hasznot hozna számukra, nem ódzkodnak leállítani azt a hirdetési formát; sokan a kattintásalapú fizetett hirdetésekre költött keretüket csökkentik és inkább a keresőoptimalizálásra hagyatkoznak, mások a nagy ár-összehasonlító oldalak helyett kisebb ingyenes oldalakat vesznek igénybe.
Nagy a valószínűsége annak, hogy a járványhelyzet lecsengését követően ismét előtérbe kerülnek a külföldi piacnyitást célzó törekvések. Az Extreme Digital jó példát szolgáltat, hiszen az összes EU-tagsággal rendelkező szomszédos országban jelen van, illetve ezek mellett Csehországban, Németországban és Bulgáriában is rendelkezik webáruházzal. A szakma régóta úgy véli, hogy megfelelő exportterv, erős marketing és stabil logisztikai szolgáltatások birtokában a hazai szereplők versenyképessé válhatnak a külpiacokon is.
(X)
Az okostelefonok manapság már nemcsak szórakozásra, hanem a mindennapi élet menedzselésére alkalmasak. (x)
Érezted már úgy, hogy egyszerűen nem értenek téged?
Egy rejtett személyiségjegyedre most újra fény derül.
Az orvosok tehetetlenek.
Csütörtökön fontos döntést kell meghoznia, de nem tudja, hogy mi lenne a jó irány.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre