Neonreklámok Budapesten: felismered ezeket a retró reklámokat? - Galéria

Budapesten sétálva a régi utcákon, még ma is találkozhatunk olyan ikonikus neonreklámokkal, amelyek az 1920-80-as évekből származnak. Emlékszel még arra, hogy milyen neonreklámokat lehetett találni akkoriban?



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2025.04.08.
retro fotó Budapest

A neonfények, amelyek egykor a város éjszakai életének elengedhetetlen részei voltak, mára már nosztalgikus emlékekké váltak. Míg a régi neonreklámok gyakran változtak az idő során, a neonfényekről készült fotók a modern világban nosztalgiával a múlt varázsát sugározzák. 

neonreklámok
Retró neonreklámok Budapest utcáiról 1965-ben. XIII. kerület, Szent István körút 30. Csemege ABC Áruház (Fotó: Fortepan)

Neon reklámok terjedése

A neonreklámok fénykorukat a 20. század közepén élték, különösen az 1920-as évek végétől kezdve, amikor a technológia lehetővé tette, hogy a neoncsövekkel világító reklámok elárasszák a városokat. Budapest, mint közép-európai kulturális és kereskedelmi központ, nem maradt ki ebből a trendből. A neonfények a pesti belváros fényét adták, sok esetben pedig a hirdetett termékek is szerves részét képezték a mindennapi életnek. Egyes híres neonreklámok a budapesti nagy áruházak, éttermek és szórakozóhelyek népszerűsítésére szolgáltak. A '30-as, '40-es években a híres „Piroska” étterem, vagy a „Kék Duna” szálló neonszínes hirdetései díszítették a város főbb útvonalait. Az 1950-es évektől kezdve a város színes neonreklámjaival a gazdasági fellendülés és a kapitalista hatások is megjelennek. Ekkoriban a „Tungsram” neonfelirata, a „Panta Rhei” kávéház vagy a „Szecesszió” étterem hirdetései már a korszak szimbólumaivá váltak.

1959, Rákóczi út az Astoria kereszteződés irányából
A neonfények, amelyek egykor a város éjszakai életének elengedhetetlen részei voltak, mára már nosztalgikus emlékekké váltak. 1959, Rákóczi út az Astoria kereszteződés irányából (Fotó: Fortepan)

Az 1960-80-as években a neonreklámok színesebbek és dinamikusabbak lettek, sőt, a reklámipar egyre inkább különböző művészeti megközelítéseket alkalmazott. A „Koh-i-noor” vagy a „Pecsét” neonszövegei valóságos városképi elemekké váltak. Még a külvárosi utcák is tele voltak neonfényekkel, hirdetve a legújabb termékeket és szolgáltatásokat.

Ma már kevesebb az olyan hagyományos neonfelirat, ami túlélte a modern világ áramvonalas dizájnját. Azonban, ha figyelmesek vagyunk, még találkozhatunk ezekkel a régi világot idéző reklámokkal, amelyek Budapest múltját, valamint a korszak szellemét idézik. Az ilyen reklámok nemcsak a város történelmi rétegeit tárják elénk, hanem a múlt emlékeit is őrzik, amelyek életre kelnek, ahogy elhaladunk alattuk.

Retró neon reklámok Budapesten - Galléria:

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás