A ResoArt Villa várja a művészetek iránt érdeklődőket.
Különleges darabokkal gazdagodott az ország egyik legnagyobb Zsolnay-kiállítása, amelyet a Liget Budapest Projekt Liget+ programkínálatában találhat meg a közönség. A ResoArt Villa, amely a Városliget tőszomszédságában várja a művészetek iránt érdeklődőket, a legújabb bővítéssel ismét lenyűgözi a látogatókat, hiszen több mint 60 új Zsolnay alkotással bővült a kiállítás. A gyűjtemény az egyedülálló Zsolnay-kerámiák mellett, a szecesszió ritka darabjait és a magyar népi motívumokkal díszített alkotásokat is bemutatja. Az immár 550 tárgyat felvonultató kiállításnak otthont adó szecessziós épület is megújult, a ResoArt Villa homlokzati felújítását követően a látogatók teljes pompájában élvezhetik a Kőrössy Albert Kálmán tervezte épületet is. Bemutatták a ResoArt Alapítvány gondozásában megjelent A Gyűjtő Háza – Barangolás a ResoArt Gyűjteményben című albumot, amely a ResoArt Villa páratlan műkincseinek lenyűgöző világába kalauzolja el az olvasókat. A tárlaton eddig soha nem látott alkotásokat tekinthet meg a publikum, jegyek a Liget Budapest jegyrendszerében válthatóak.
A Ripost is írja, hogy megnyitotta kapuit a ResoArt Villa bővített Zsolnay-kiállítása, amely a gyűjtemény legújabb, különleges darabjaival várja a látogatókat. Szabó András műgyűjtő és az általa alapított ResoArt Alapítvány 2023 őszén tette közkinccsé, és a Liget Budapest Projekt kulturális kínálatában látogathatóvá magángyűjteményét. Az elmúlt közel másfél évben megtartott tárlatvezetések rendre teltházzal zajlottak, a ResoArt Villa a kialakuló városligeti kulturális negyed meghatározó részévé vált. A tárlatvezetések lehetőséget adnak arra, hogy a látogatók felfedezzék a szecessziós villaépület szépségét és az ország legnagyobb Zsolnay magángyűjteményét.
Szabó András gyűjtő, a ResoArt Alapítvány alapítója beszámolt róla, hogy a ResoArt Villa főhomlokzatán a természetes erózió okozta károkat helyreállították, a gyönyörű gipszstukkókat felújították és több mint 60 jelentős Zsolnay műtárggyal bővült a gyűjtemény is. „Kiemelten fontosnak tartjuk méltó pompájában megőrizni ezt a gyönyörű épületet az utókornak, nem utolsó sorban azért, mert az elmúlt 200 év magyar történelme leképződik a falain. Ezután is folyamatosan azon fogunk dolgozni, hogy méltó gondviselői legyünk a Kőrössy Albert Kálmán építész által tervezett villának, és tovább írjuk a történelmét azáltal, hogy pezsgő kulturális és művészeti élettel töltjük meg” – fogalmazott. A megnyíló kiállításról a gyűjtő elmondta: „A Zsolnay-kiállítás bővítése egy különleges mérföldkő számunkra, hiszen a gyűjtemény nemcsak művészettörténeti jelentőséggel bír, hanem a művészetek fejlődését és a gyűjtés iránti szenvedélyt is tükrözi. Az új anyagok bemutatásával a látogatók még mélyebb bepillantást nyerhetnek Zsolnay Vilmos és a Zsolnay-gyár hatására, amely az iparművészet egyik legfontosabb szereplője volt.”
Költő Magdolna, a ResoArt Alapítvány kuratóriumának elnöke hozzátette: „A kiállítás egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy a látogatók élményszerűen találkozzanak az Alapítvány gyűjteményének különleges darabjaival. A gyűjtemény a Zsolnay család tehetségéről is mesél, amely 150 éve létrehozott egy olyan magyar márkát, amely ma is világhírű, és a nevéhez kötődnek a világ nagy aukciós árverésein gazdát cserélő legkeresettebb tárgyak. A folyamatosan megújuló kiállítási anyag nemcsak a gyűjtés örömét és kihívásait, hanem a magyar ipar- és művészettörténet kiemelkedő pillanatait is megidézik.”
A ResoArt Villa legújabb kiállítása lenyűgöző időutazásra invitálja a látogatókat, bemutatva a Zsolnay-gyár gazdag történelmi örökségét, amely az 1870-es évektől a II. világháborúig terjed. A tárlat különleges darabjai között olyan páratlan alkotások szerepelnek, mint Zsolnay Teréz magyar népi motívumokkal díszített vázái, Zsolnay Júlia madarakat ábrázoló táljai, vagy Sikorszki Tádé által tervezett dísztárgyak, amelyek tökéletes példái a Zsolnay-család művészi sokszínűségének.
A szecessziós időszakot bemutató teremben találkozhatnak a legújabb ritkaságokkal a látogatók. Ritkán fellelhető szecessziós darab Dařilek Henrik tálja, amelyen a témát, a természetben álló férfialakot, az ólomüvegkészítés technikáját imitáló kontúrvonalak emelik ki.
Több új műtárggyal bővült az „elbűvölő” Mack Lajos munkáit bemutató vitrin, mint a szerelmespárral díszített váza vagy a habok közül előbukkanó sellőt ábrázoló lámpatest. Zsolnay Júlia tehetségét dicséri az a dátummal ellátott és szignált váza, amelyen művésznő már a szecesszió szellemében ábrázolja a vázatesten körbefutó virágmotívumokat. A Zsolnay család harmadik generációjához tartozó Mattyasovszky-Zsolnay László, aki festőművészként is ismert volt, gyáralapító nagyapja emlékére készítette a madárkoponyákkal díszített vázát.
Nikelszky Géza - a Szent István teremben végzett munkája mellett - a modern felfogású magyaros terveivel örökítette meg nevét a gyár művészettörténetében, népi szecessziós alkotásai különleges színfoltot jelentenek a többnyire fémesen csillogó eozinmázakkal fedett szecessziós tárgyak között.
Az Egyesült Államokból érkezett és foglalta el méltó helyét Apáti Abt Sándor terveit bemutató vitrinben a szimbolizmus remeke, a „La Luna” is, amely a halál és újjászületés, a termékenység és teremtés római holdistennőjének megjelenítése, és egyben a nőiességről vallott szecessziós felfogás ideája.
Az 1870-es évektől az 1890-es évek közepéig tartó időszakot bemutató termek is számos újdonsággal bővültek, pl. egy szív alakú, faágon ülő madarakkal festett tál, egy különleges pávás motívumokkal díszített váza, Kaldeway Kelemen vadászjelenetet ábrázoló tálja vagy a rokokó sorozathoz tartozó, plasztikus virágokkal díszített, áttört kaspó.
Az új kiállítás megnyitása alkalmából jelent meg A Gyűjtő Háza – Barangolás a ResoArt Gyűjteményben című album, amely a gyűjtői szenvedélyének és művészeti gyűjteményének történetét meséli el. Csalló Krisztina, a ResoArt Alapítvány kuratóriumának alelnöke, a kötet társszerzője a kiadványról így nyilatkozott: „A Gyűjtő Háza album célja, hogy bemutassa a gyűjtemény történetét, nyomon követhető benne a Zsolnay gyár fejlődése, innovációi, a szinte évről évre változó művészi felfogás és közízlés, de emellett a tárgyak válogatása során megtartottuk benne a hangsúlyokat is, amelyek Szabó András gyűjtői érdeklődését, ízlését tükrözik vissza. Ezáltalegyfajta kézikönyvként szolgál azok számára, akik szeretnék megérteni a művészeti gyűjtés mibenlétét. A bővített Zsolnay-kiállítás is ennek szellemében valósult meg, hiszen mindkét projekt a magyar művészeti örökség megőrzésére és népszerűsítésére összpontosít.” A kiállítás a ResoArt Alapítvány céljainak megfelelően, a művészeti gyűjtemények iránti érdeklődést és tiszteletet kívánja erősíteni. Az album a kiállításhoz kapcsolódva egyedülálló betekintést nyújt a gyűjtők és a művészeti alkotások iránti szenvedélyes elköteleződés világába, és számos műalkotás történetét meséli el.
A Gyűjtő Háza tárlatvezetés mellett két további programmal is színesítették a palettát. Az egyik Bor, mámor, szecesszió címmel bemutatja a ResoArt Villa magyar szecesszióban elfoglalt helyét, a gyűjteményünkön keresztül betekintést nyerhetnek a hazai szecessziós képző- és iparművészet történetébe, mindezt egy-egy pohár finom hazai bor kóstolása mellett és a borász által megosztott történetekkel gazdagítva élvezhetik a résztvevők. A másik különleges esemény A siker receptjei címmel a Zsolnay- és a Szamos-család „párhuzamos életrajzának” bemutatásával ismerteti meg a résztvevőkkel a két ma is virágzó családi vállalkozás sikereit.
A ResoArt Villát 1899-ben Kőrössy Albert Kálmán építész tervezte a családja számára. A szecesszió gyöngyszemeként is emlegetett villaépületen a szecesszió magyaros irányvonala keveredik a korszak uralkodó nemzetközi stílusjegyeivel. A villa homlokzatát dús ornamentika díszíti és megmozgatott falsíkok tagolják, amelyekben változatos ablakformákat figyelhetünk meg. A különleges alakú ólomüveg ablakokat pávák, oroszlán fejek és burjánzó növény indák szegélyezik, az oromfalon pedig a festészet, a szobrászat és a műépítészet allegorikus figurái láthatók. A homlokzattal harmonizáló kovácsoltvas kerítés Jungfer Gyula alkotása. Az Európa szecessziós épületeit bemutató, 1904-ben Bécsben kiadott kötet Budapestről szóló fejezete, a ResoArt Villa homlokzatának teljes oldalas fotójával indul. Ez a kép segített abban, hogy az épület homlokzatát a háború utáni leegyszerűsített kialakítás helyett, az eredetivel megegyező módon, teljes pompájában rekonstruálják.
A magyar szecessziós építészet egyik gyöngyszemébe belépve Róth Miksa, a szecessziós magyar üvegművészet legnagyobb mesterének terve alapján, az ő műhelyében készült hatalmas üvegablakot láthatjuk, az emeletre felvezető színes, kovácsoltvas lépcsőkorlát pedig Hochmann József lakatosmester munkája. Ha tovább lépünk a villa belsejébe, akkor pedig valami olyat látunk, ami egykoron ugyan nem volt az épület része, de a magyar szecesszió történetétől és az épület tulajdonosától elválaszthatatlan: az ország egyik legjelentősebb Zsolnay kerámia gyűjteményének legszebb darabjait.
A villában látható egyedülálló Zsolnay gyűjtemény gerincét a Zsolnay gyárban, az 1870-es évek közepétől a századfordulóig tartó historizmus stílusperiódusa alatt készült műtárgyak alkotják. Ezen időszakon belül az 1878-1885 közötti évek voltak azok, amelyeket a Zsolnay első aranykorának tekinthetünk technikai és művészi szempontból egyaránt. Ezen felül jelentős a kibővült szecessziós gyűjtemény. Annak érdekében, hogy minél szélesebb keresztmetszetét tudják bemutatni a szecesszió művészetekre gyakorolt hatásának, a díszkerámia, az üvegművészet, az ötvösművészet, az építőművészet és a festészet mellett most már a műbútorkészítés terén kimagasló Thék Endre tálalója is hirdeti e korszak szellemiségét.
A kiállításra és a vezetett épületsétákra a Liget Budapest jegyrendszerében lehet időpontot foglalni.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre