Elképesztő, hogy az első jármű-azonosítók mennyit változtak a napjainkban használtakig. Azonban az autók számának folyamatos növekedése újabb és újabb rendszerek bevezetéséhez vezetett, illetve vezetni is fog, így a rendszámok tovább változnak a jövőben.
Ha azt hinnéd, hogy nagyon újszerű volt annak idején, ha valaki a 90-es évek végén HAKIM-1, ÉSZ-001, FTC-001 és hasonló rendszámokat rendelt magának, persze a megfelelő összeg kifizetése után, tévedni fogsz. Már a kezdet kezdetén szárnyalt a hazai autótulajdonosok fantáziája, és igyekeztek az amúgy is különlegesnek számító gépcsodáikat még egyedibbé tenni. Cikkünk bemutatja, hogy milyen érdekes, vicces változások jellemezték a hazai autók rendszámozását.
A kezdet kezdetén, az 1800-as évek végén nem volt nehéz a választás, mert olyan kevés autó volt, hogy nem szabályozták azok azonosítását, így mindenki maga találta ki, hogy mivel különbözteti meg azt a másikétól. Így születhettek olyan egyedi „rendszámok”, mint: Vörös Ördög, A Főnök, Éjszakai pillangó.
Az első szabályozásra a 20. századig kellett várni Magyarországon, 1901-től lett kötelező a rendszám, amiből alig többet adtak ki harmincnál. Ekkor egy római és két arab számból állt, majd háromból. Amikor ez a rendszer elérte a végét, területi alapon osztottak azonosítókat, azaz a pesti kocsik például a BP-t kapták, a győriek a GY-t és így tovább.
Később a 30-as években újabb változások jöttek, előbb 3 szám és 2 betű, majd 2 betű 4 szám jött. Aztán a 3 szám 3 betű, és a legújabb 4 betű 3 szám rendszer működik. Persze gyakran látjuk, elsősorban teherautókon, kamionokon, hogy a sofőrnek fülkében van egy egyéni rendszáma a hivatalos jármű-azonosító mellett, amin egy becenév van.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre