Ezt látnod kell, összegyűjtöttük hányszor és miként változott meg az autók rendszáma – Fotók
Hatvanhárom év után intünk búcsút a hatkarakteres táblának, mutatjuk az újakat, és azt is, hogy hányszor kellett változtatni ezeken az elmúlt évtizedekben.
Július 1-jétől már új rendszámtáblával járják az új autók az utakat. A fokozatosan bevezetésre kerülő új táblán a három betű és három szám helyett, kétszer 2 betű és 3 szám jelenik majd meg, valamint a magyar címer is rákerül. Ezenkívül a taxik, a rendőrautók és az elektromos autók is különleges jelzéssel futnak majd. A Metropol összegyűjtötte, hogy eddig hányszor kellett változtatni itthon a járművek rendszámtábláin.
Így változtak a rendszámtáblák Magyarországon
Már az 1901-ben is rendelkeztek a járművek hatósági rendszámmal, sőt, csak így mehettek a kötelező műszaki vizsgára. Ekkor a járműveket még csak egyetlen számmal jelölték.
Az autók száma lassan, de folyamatosan nőtt. 1906-ban a legnagyobb rendszám a 351-es volt.
1934-ben már két betű és 3 szám szerepelt a rendszámtáblán, és nagyjából 10 ezer személyautó közlekedett a magyar utakon. Hét évvel később, bevezették a jobboldali közlekedést is.
Rákosi Mátyás rendeletére a II. világháború után, minden rendszámtáblát 5 napon belül fehérre kellett festeni.
Az 1958-as évektől vezették be a hatkarakteres rendszámokat, melyek két betűből és négy számból álltak, közöttük rövid kötőjellel. Az elülső rendszámtábla kisebb volt a hátsónál. A négyzet alakú hátsó rendszámoknál a felső sorban csak betűk szerepeltek, de 1958-tól a kockarendszámot magánautókra már nem adták ki.
Az 1970-es évek elején vezették be a fekete alapon fehér betűs rendszámokat a szolgáltatóvállalatok járműveinél.
Az 1980-as évek végén a magántulajdonban levő járművek számának ugrásszerű növekedése miatt a rendszámon található szabad részeinek felhasználásával igyekeztek lefedni a szaporodó autóállományt.
A mostani három betűs, három számos rendszert 1990 nyarán vezették be Magyarországon, ez kapott 2004-ben, az uniós csatlakozáskor kék alapszínt, a hazai trikolor helyét pedig a sárga EU-csillagok vették át.
Drágább az egyedi rendszám
Sokan a rájuk jellemző betűkombináció használatával egyedi rendszámot használnak. Ez a lehetőség a változás után is elérhető lesz, de vélhetően drágább feltételekkel, mint most, hiszen a betűk száma is nő. Az egyedi rendszámtáblák legyártatása, kiadása és engedélyeztetése 2009 óta 435 000 Ft, az egyéni rendszámtábláké pedig 112 450 Ft.
Top hírek
Hírlevél-feliratkozás
Hírlevél-feliratkozás
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!