A nagyvárosi logisztikai szállításban már a 19. század végétől aktívan részt vesznek a kerékpárok és a triciklik. Gondoljunk csak arra, hogy a postások már a dédszüleinknek is kerékpárral vitték a levelet, de a teherbiciklikkel nagyobb csomagokat is szállítottak. A fagylaltos és az utcaseprő is háromkerekűvel járt a régi budapesti utcákon, sőt női biciklis futárok is voltak.
Budapesten a Magyar Posta 1895-ben a Nagykörúton tesztelte a tricikliket és az 1896-os városligeti, millenniumi kiállítás postahivatala is triciklikkel gyűjtötte a leveleket. 1897-ben megjelentek Budapesten a „magyar kir. táviratkézbesítő” feliratú postásbiciklik, amelyeket az Első Magyar Varrógép- és Kerékpárgyár gyártott. A csepeli Weiss Manfréd-gyár 1933-tól egy short-john típusú áruhordó bicikli sorozatgyártásába kezdett.
1909-ben jelentek meg Budapesten az első biciklis futárcégek: a The Budapest Messenger-Boy Company és a Pesti Futár Messenger Boy, majd jött a Központi Boyvállalat, Magyar-boy, Első minta-boy, Deák Boy Vállalat, Royal-boy, Mágnásboy. Érdekesség, hogy a „boy” elnevezés ellenére kezdettől fogva nők is dolgoztak biciklis futárként – olvasható a Fortepan blogjában, Bereczky Ákos mikromobilitási szakértő tollából.
A futárszolgálat lényege a bármit-bárhova-azonnal szállítás volt. A Cicerone Boy cég 1910-ben például azzal reklámozta magát, hogy „szalmaözvegyek, szerelmesek levelezését, megbízását legdiscrétebben eszközli”. A Diadal boy és a Gyorsfutár boyvállalat triciklis áruszállítást is vállalt.
Jellegzetes futártevékenység volt a pendlizés. Három-négy mozi összejátszott: egyetlen kópiát béreltek egy adott filmből, majd lejátszás közben a már lejárt és kicserélt filmtekercseket biciklivel, rohanva vitték a következő moziba, így spórolva a költségeken. A rendőrségnek is munkaeszköze lett a kerékpár Budapesten: 1916-ban Ferenc József halálhírét biciklis rendőrök vitték szét, elcsendesítve a kávéházakat, mulatóhelyeket. 1921-től volt állandó jellegű kerékpáros járőrszolgálat.
Szállítottak triciklivel csomagokat, szőnyegeket, cipészárut, könyvtári könyveket, újságot, terményeket, kenyeret, vajat, sajtot, süteményeket, fagylaltot és cukorkát. A postások mellett alkalmazták a tűzoltók, utcaseprők, betegszállítók is. 1940-ben négy-ötezer tehertriciklis „kuli” járta a pesti utcákat.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre