Fővárosunk ikonikus építménye a Budai Váralagút, melynek szükségességét már Széchenyi István is felismerte, ám a megvalósulásáig évtizedeknek kellett eltelnie. Egészen pontosan 171 évvel ezelőtt, 1853. február 10-én kezdték építeni az Alagútat.
Miután a XIX. században eldőlt, hogy hol épül fel a Lánchíd problémákat vetett fel a megközelítése Víziváros, a Tabán és a Krisztinaváros felől, hiszen akik innen akartak Pestre eljutni előbb fel kellett menniük a Várba és onnan le a hídhoz. Ekkor 1837-ben Novák Dániel mérnök egy Duna alatti alagút megépítésére tett javaslatot, hasonlóra, mint amit ekkor már építettek Londonban a Temze alatt. Az elképzelése szerint az alagút a krisztinavárosi plébániatemplom mellől indult volna, és a Duna alatt átívelve Pesten a mai Mérleg utcánál végződött volna. Ezt a tervet megvalósíthatatlannak gondolták, később szintén Novák volt, aki először felvetette egy a Várhegy alatt kialakított alagút tervét. Elképzelését a könnyebb közlekedés mellett az árvíz esetén való használhatósággal is alátámasztotta.
Ami az én ajánlatomat illeti, nevezetesen azt, hogy egy- vagy kétpilléres állandó híd épüljön Buda és Pest között valahol a mostani cs. kir. élelmezési raktár tájékán, s ehhez folytatólagosan utat vágjanak a híd testével egy szintben a Várhegy alatt, s át a Krisztinavárosba, …ez annál kívánatosabb volna, mert az eddiginél magasabb vízállás esetén a hidat a budai oldalon az elővárosok felől alig lehet megközelíteni. Ha ilyenkor például a vízállás 20 lábnyira emelkedik a nulla vízszint fölé, már csak a Várhegyen át tudnak a hídhoz
– írta a mérnők Technikai utóirat a pesti árvízről szóló jelentéshez című értekezésében. Ezt követően 1842-ben Széchenyi István javasolta arra hogy az Alagút a mai helyén, azaz a Lánchíd budai hídfőjénél legyen. Három évvel később fogadták el a végleges tervet, ami igencsak hasonlított Novák elképzelésére és egy angol mérnök William Tierney Clark készített Széchenyi megbízására.
Az alagút tervét sokan örömmel fogadták és forradalmi változásként kezelték nem csak Buda, de a főváros közlekedésének történetében. Azonban a forradalom és szabadságharc miatt a tényleges építkezés csak 1853. február 10-én, azaz 171 évvel ezelőtt kezdődött meg Clark Ádám vezetésével és végül 1857-ben indulhatott el a forgalom a Várhegy alatt.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre