Csaknem kétszáz éve már, hogy a Duna alá alagutat terveztek - Galéria





Fővárosunk ikonikus építménye a Budai Váralagút, melynek szükségességét már Széchenyi István is felismerte, ám a megvalósulásáig évtizedeknek kellett eltelnie. Egészen pontosan 171 évvel ezelőtt, 1853. február 10-én kezdték építeni az Alagútat.



Megosztás
Szerző:
Létrehozva: 2024.02.10.
buda Pest alagút Széchenyi 2020 Clark Ádám

Miután a XIX. században eldőlt, hogy hol épül fel a Lánchíd problémákat vetett fel a megközelítése Víziváros, a Tabán és a Krisztinaváros felől, hiszen akik innen akartak Pestre eljutni előbb fel kellett menniük a Várba és onnan le a hídhoz. Ekkor 1837-ben Novák Dániel mérnök egy Duna alatti alagút megépítésére tett javaslatot, hasonlóra, mint amit ekkor már építettek Londonban a Temze alatt. Az elképzelése szerint az alagút a krisztinavárosi plébániatemplom mellől indult volna, és a Duna alatt átívelve Pesten a mai Mérleg utcánál végződött volna. Ezt a tervet megvalósíthatatlannak gondolták, később szintén Novák volt, aki először felvetette egy a Várhegy alatt kialakított alagút tervét. Elképzelését a könnyebb közlekedés mellett az árvíz esetén való használhatósággal is alátámasztotta. 

Az Alagút és Clark Ádám tér 1894-ben Fotó: Fortepan/Kiss László

Ami az én ajánlatomat illeti, nevezetesen azt, hogy egy- vagy kétpilléres állandó híd épüljön Buda és Pest között valahol a mostani cs. kir. élelmezési raktár tájékán, s ehhez folytatólagosan utat vágjanak a híd testével egy szintben a Várhegy alatt, s át a Krisztinavárosba, …ez annál kívánatosabb volna, mert az eddiginél magasabb vízállás esetén a hidat a budai oldalon az elővárosok felől alig lehet megközelíteni. Ha ilyenkor például a vízállás 20 lábnyira emelkedik a nulla vízszint fölé, már csak a Várhegyen át tudnak a hídhoz

 – írta a mérnők Technikai utóirat a pesti árvízről szóló jelentéshez című értekezésében. Ezt követően 1842-ben Széchenyi István javasolta arra hogy az Alagút a mai helyén, azaz a Lánchíd budai hídfőjénél legyen. Három évvel később fogadták el a végleges tervet, ami igencsak hasonlított Novák elképzelésére és egy angol mérnök William Tierney Clark készített Széchenyi megbízására. 

Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei

Az alagút tervét sokan örömmel fogadták és forradalmi változásként kezelték nem csak Buda, de a főváros közlekedésének történetében. Azonban a forradalom és szabadságharc miatt a tényleges építkezés csak 1853. február 10-én, azaz 171 évvel ezelőtt kezdődött meg Clark Ádám vezetésével és végül 1857-ben indulhatott el a forgalom a Várhegy alatt. 

 

 





 





Ezeket olvastad már?
Ezt tutira nem tudtad! 350 éve is már menő volt a farmer

Ezt tutira nem tudtad! 350 éve is már menő volt a farmer

Mitől fél ennyire? Testőrkommandót bérelt Magyar Péter

Mitől fél ennyire? Testőrkommandót bérelt Magyar Péter

Botrányos Ovi+ Program Óbudán: Havi 60 ezret gombolnának le a tiltakozó szülőkről

Botrányos Ovi+ Program Óbudán: Havi 60 ezret gombolnának le a tiltakozó szülőkről

Szenzációs siker - Magyar sör került a világ legjobbjai közé

Szenzációs siker - Magyar sör került a világ legjobbjai közé

Top hírek

Magyar Péter

Mitől fél ennyire? Testőrkommandót bérelt Magyar Péter

50 milliós BMW-k, csúcstechnika, a pesti éjszakából jól ismert alakok... Miközben egy botrányba fulladt PR-akció keretében Magyar Péter vonattal utazott Debrecenbe, csapata 50 milliós BMW X6-osokkal, Mercedes buszokkal, „szolgálati” csúcstechnikával felszerelve az autópályán ment a vasárnapi rendezvény helyszínére.





Ezek is érdekelhetik



Hírlevél-feliratkozás