Budapestről ki akarják szorítani az autókat, közben pedig fizetőssé teszik azokat a helyeket, ahol az ingázók le tudnák tenni a járműveket - hol itt a logika?
Hamarosan újabb P+R parkolók válnak fizetőssé a fővárosban, a Budapesti Közút döntése értelmében ugyanis 2023. július elsejétől alkalmanként egy BKK vonaljegy áráért lehet majd igénybe venni a négy kelenföldi P+R parkolót. Az autósoknak ezentúl reggel 6 és 22 óra között alkalmanként 350 forintot kell fizetni majd a parkolásért napközben. Éjszaka – azaz 22 órától reggel 6 óráig - pedig óránként 105 forintért lehet majd parkolni. Ez azt jelenti, hogy aki eddig itt tette le az autóját, hogy metróval, villamossal vagy vonattal menjen tovább, annak - húsz munkanappal számolva - havi hétezer forinttal nő meg a kiadása.
A mostani intézkedés már csak azért is érdekes, mert Karácsony Gergely és a fővárosi vezetés folyamatosan az autómentes Budapestért kampányol. A mostani lépés azonban egyáltalán nem azt célozza, hogy az autósok letegyék a járművüket a város szélén. Kelenföldre érkezik be az M1-es és az M7-es autópálya, nagyon sokan érkeznek ezen az útvonalon a fővárosba, de ha fizetni kell a város szélén a parkolásért, félő, hogy inkább tovább mennek.
Mint ismert, a majdnem 1500 autónak helyet adó Őrmező P1, P2 valamint az Etele tér P1, P2 névre keresztelt parkolókat az M4-es metró beruházás keretében alakították ki. A projektet az Európai Unió támogatta, melynek feltétele az volt, hogy a parkolók öt éven át térítésmentesen üzemeljenek. Ám úgy néz ki, hogy ennek vége, azt ugyanakkor egyelőre nem tudni, hogy a főváros baloldali vezetése milyen alternatívát kíván majd ezentúl nyújtani az autósoknak.
Ráadásul nemcsak a P+R parkolók válnak fizetőssé, hanem több utca is a kerületben. Az Újbuda Parkolásüzemeltető Nonprofit Kft. ugyanis további zónák fizetőssé tételét tervezi Kelenföldön. A tervek szerint 2023. júliustól kiterjesztik a fizetős utcákat az alábbi területeken: külső Bartók Béla út környéke, Szent Imre Kórház vonzáskörzete, Nádorliget területe. A nyár végéig a díjköteles zónát Kelenföldön az Andor utcáig is kiterjesztenék. Az új várakozási övezetben a helyiek lakossági várakozási engedéllyel parkolhatnak, ennek kiváltása sokak számára további kényelmetlenséget jelent, és akik albérletben laknak itt, bajban lesznek.
Érdemes hangsúlyozni, hogy a kiváltott engedélyek nem az egész kerületre, csak Kelenföldre érvényesek. A lakossági engedélyek esetén az éves várakozási díj lakosonként az első gépjárműre 12 ezer forint, a második gépjárműre 24 ezer forintba kerül.
A Metropolnak több helyi lakos elmondta: azt remélik a parkolódíj bevezetésétől, hogy könnyebben leparkolhatnak majd a házuk előtt. Vagyis szerintük is kevesebben teszik majd le azért az autót, hogy tömegközlekedéssel menjenek tovább. Ottjártunkkor több utcában is lehetetlen volt már szabad parkolót találni.
Sokak szerint a parkolási gondokat leginkább új parkolóházak kialakításával lehetne felszámolni Budapesten, külföldi mintára a város körül kellene nagy, ingyenes parkolókat kijelölni vagy kombinálni a parkolási díjat a tömegközlekedésre jogosító bérlettel. Sokan úgy vélik, hogy a parkolási zóna kiterjesztése csupán az autósok újabb lehúzása - a problémát azonban nem oldja meg.
Nézd meg, mi az emberek véleménye a fizetős parkolás kiterjesztéséről:
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre