Zátonyra futtatták Karácsony Gergelyék a menetrend szerinti dunai hajózást Budapesten
Alig pár tízmilliót spórol, viszont több százmilliót így is elkölt évente a főváros a dunai hajózásra – ennek ellenére, bár nagy lenne rá az igény, úgy néz ki, idén sem indulhat újra a menetrend szerinti dunai hajózás Budapesten a BKV járatain.
Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2023.03.21.
A dunai vonaljárati hajóközlekedés idén tavasszal előreláthatóan még nem fog elindulni. A hajózás átmeneti szüneteltetésének elsősorban gazdasági okai vannak, az ágazat megszüntetéséről nincs szó – közölte lapunk megkeresésére a BKV Zrt. sajtóosztálya.
Fotó: bkk.hu
A Metropol többek között azt szerette volna megtudni, mikor indulhat újra a népszerű menetrend szerinti BKV-s hajóközlekedés. A társaság a lapunknak eljuttatott válaszában a következőket írta:
A hajóközlekedés hosszú távú fenntartása olyan fontos közlekedés- és várospolitikai érdek és lehetőség Budapesten, amelyet a fővárosunkhoz hasonló földrajzi adottságokkal rendelkező európai nagyvárosok is rendre kihasználnak. A BKK és a BKV vizsgálja egy gazdaságilag fenntarthatóbb dunai hajóközlekedés kialakításának a lehetőségét.
A szervezet szerint a hivatásforgalmi hajóközlekedés szünetelése alatt a kikötőket tartós bérlők, és eseti kikötést igénybe vevők egyaránt használhatják. Az eseti kikötésekre hajókapacitás alapján kalkulált tarifa szerint van mód.
Igény lenne rá, csak a politikai akarat hiányzik
A hajókat még Tarlós Istvánék helyezték üzembe, legfőképp azért, hogy megkönnyítsék a budapestiek életét. A szolgáltatást kezdetben Budapest-bérlettel hétköznapokon bárki térítésmentesen használhatta is, amíg Karácsony Gergelyék le nem állították ezt is.
Zátonyra futtatták Karácsonyék a dunai hajózást Fotó: Havran Zoltán/Magyar Nemzet
A hajózás korábban nagyon népszerű volt a fővárosiak körében. Nemcsak hogy kiegészítette a szárazföldi közlekedést, de egyfajta „kalandként” is színesítette a városképet: azoknak a családoknak is esélyt adott a sétahajókázására, akik nem tudták a drágább ilyen szolgáltatásokat igénybe venni.
A főváros spórolásra hivatkozva még 2021 szüntette be a városon belüli menetrend szerint hajózást, amit 2022-ben sem indított útjára a Dunán.
Hiába használták a Covid előtt százezrek a járatokat, úgy néz ki, idén sincs tervben a hajók újraindítása. 2021-ben már egyáltalán nem működtek menetrend szerinti BKV-hajójáratok a Dunán, a hajózási kiadások ennek ellenére mégis 435 millió forintot emésztettek fel.
A közel félmilliárdos összeg azért is óriási, mert 2018-ban – amikor abszolút csúcson volt a dunai vonaljáratok kihasználtsága – is összesen csak 497 millió forintot emésztett fel az üzemeltetés. Tehát összességében elmondható, hogy a főváros mindösszesen csak 62 millió forintot spórolt – miközben leállított egy fontos szolgáltatást, ami városképi elem is egyben.
Sokan „turistáskodásra” is használták a járatokat Fotó: bkk.hu
Bár a BKV az üzemeltetést alvállalkozókon keresztül szervezte ki, amellyel jelentős összegeket spórolt meg, ám az üzemeltetési szerződések felmondásával viszont a korábban az alvállalkozókkal végeztetett feladatokat saját már magának kellett ellátnia. Ráadásul a növekvő feladatok miatt a közlekedési vállalatnak bővítenie kellett a létszámát, ahhoz hogy biztosítani tudja a hajók mozgatására és fenntartására alkalmas személyzetet is.
Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a budapestiek körében óriási igény lenne a menetrend szerint hajózásra. Elég, hacsak a 2018-as rekordévre gondolunk, amikor a D14-es kompot is ideértve, 425 ezren vették igénybe a szolgáltatást. Bár ez a szám a következő évben 305 ezer főre esett vissza, ám ehhez nagyban hozzájárult a Hableány tragédiája is, ami alapvetően mérsékelte a hajózás utáni kedvet.
A Hableány tragédiája átmenetileg visszavetette a forgalmat Fotó: Sulyok László
Az ügyben kerestük a Főpolgármesteri Hivatalt, valamint a BKV-t is azért, hogy megtudjuk, mikor indulhat újra a dunai hajózás, ám választ ez idáig nem kaptunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.