A főpolgármester újabb méretes sziklát dobott a körülötte amúgy sem békés állóvízbe. A kommentelők körberöhögték, pedig lehet, Nobel-díjat ér a találmánya.
Budapest főpolgármestere gyakran készteti a követőit fejvakarásra, hogy botrányosan tájékozatlan, a pesti aszfalt embere nem ér fel a hiperpasszív kommunikációjához, vagy csak simán trollkodik. Karácsony Gergely így számolt be vasárnap a Facebook-oldalán a fékezett habzású karácsonyi fényvillamos műszaki újításáról, amelytől az űrből is jól látható energiamegtakarítást remél:
"A BKV szakemberei pedig kidolgozták azt az eljárást, ami a villamos mozgási energiáját alakítja át elektromos energiává, amit visszatáplál az akkumulátorba. Ennek köszönhetően lehetőség van a led-világításra plusz energia és többletköltség nélkül."
A kommentelők közül többen üdvözölték a főpolgármester leleményességét, mások azonban - talán a körúti biciklisávok, a Blaha Lujza tér, a pesti alsó-rakpart és a Lánchíd körüli sorozatos félreértésekből okulva - gyanakodva hívták fel a figyelmet arra, hogy amennyiben Karácsony valóban elintézte, hogy egy villamos plusz világításához ne kelljen többletenergia, akkor komoly eséllyel pályázhat a fizikai Nobel-díjra, hiszen feltalálta az örökmozgót.
Abban azonban konszenzus alakult ki a hozzászólók között, hogy energiamegmaradás törvénye - ami kimondja, hogy a kölcsönhatásban levő testek összes energiája semmikép nem növekedhet külső energia hozzáadása nélkül - nem várt módon meghiúsíthatja a városvezető Nobel-díjjal kapcsolatos ambícióit.
A főpolgármester posztja többnyire derültséggel vegyes bosszankodást váltott ki a hozzászólókból, alább ezekből a kommentekből szemezgetünk.
László: "Általános iskolás fizikából meg felmentése volt a Karácsonynak is... komolyan szekunder szégyenérzetem van miattatok ellenzéki szavazóként... Amíg a fizika fizika, addig ingyen energia nincs."
Tamás: "Karácsony Gergely Jedlik Ányos után közel 150 évvel újra feltalálta a dinamót."
János: "Azért a pár forintos fogyasztásért olcsóbb és környezetbarátabb megoldás lett volna a villamosok dinamós-akkus buherálása helyett egy leágazást csinálni a villamos belső világításáról."
Bé: "Tessék gyorsan feltalálni az önkátyúzó aszfaltot a budapesti utakra."
Zoltán: "100 ezer forintos tételről beszélünk. Erre nincs pénz a megemelt parkolási bevételekből? Szégyen!"
Tamás: "Aztán éjjelente bő 10 ezer neoncső világit feleslegesen a metróállomásokon.... azt azon a kis vackon akarsz spórolni?'
Fodor: "Megoldás: minden villamos tetejére biciklis kell, aki teker."
Néhányan felvetették, hogy a főpolgármester energetikában új korszakot kijelölő találmánya lehet, nem más, mint az ún. rekuperációs fékezés. Ezek a rendszerek az elektromos járművek fékezéskor a termelődő, de fékezésre nem használt mozgási energiáját - gyakorlatilag dinamóként működve - visszatáplálják egy akkumulátorba. Esetenként megfordítják az elektromos gép működési irányát, ami így nem meríteni, hanem tölteni fogja az akkumulátort. Ez a technika azonban olyannyira nem új, hogy évtizedek óta használják villanymozdonyoknál és villamosoknál, mára pedig az elektromos autókba, nem ritkán az elektromos kerékpárokba is be van építve.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre