Arról híresült el, hogy kívülről tudja a budapesti buszok és villamosok menetrendjét. Most, hogy lényegében a magyar közlekedés főnöke lesz, a MÁV menetrendjét is megtanulja? Ezt is megkérdezte a Ripost7 Vitézy Dávidtól, az Orbán-kormány frissen kinevezett államtitkárától, aki a Közlekedési Múzeum leendő új otthonában, a hajdani Északi Járműjavító dízelcsarnokában adott interjút.
Vitézy Dávid: Ó, azért nem ma kezdtem ezt tanulni. 2015-ben már a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium miniszteri biztosaként felelős voltam a MÁV és a Volán összehangolásáért. Akkori eredmény például, hogy ha a Google Mapsot kinyitjuk, megtaláljuk a hazai vasúti és buszmenetrendeket. Ekkor tettük le a közelmúltban megalapított Nemzeti Közlekedési Központ elvi alapjait is. Szóval igen sokat foglalkoztam az országos közlekedéssel, vonatokkal a múltban is, az elmúlt években pedig a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójaként a központi régió vasút- és HÉV-fejlesztésén dolgoztunk. Ha az összes magyar vasúti menetrendet nem is tudom fejből, abban mélyen hiszek, hogy a vasúté a jövő. Bár vidéken közútfejlesztésre is szükség van és rendkívüli eredményeket értünk el ezen a téren az elmúlt időszakban, a személyszállításban és az árufuvarozásban is a vasútfejlesztés a fenntartható jövőnk záloga. Ezen fogunk Palkovics László technológiai és ipari miniszter irányításával együtt dolgozni.
V. D.: Régebben több vitás ügyünk volt, de azóta ötször történt vezetőváltás a BKK élén, és a jelenlegi vezérigazgatóval, Walter Katalinnal kimondottan jó emberi és munkakapcsolatunk van. Nyilván vannak és lesznek is szakmai nézetkülönbségek, ez természetes, de az elmúlt 12 év igazolta, hogy erre az intézményre szükség volt, van és lesz is. A BKK bizonyította, hogy van értelme az integrált közlekedésszervezésnek, van értelme megrendelői szemléletet hozni Budapest tömegközlekedésébe. Az pedig, ha kinyitjuk a BKK GO appot a telefonunkon vagy kimegyünk a megállóba, fölnézünk a kijelzőre és látjuk, hogy mikor jön a busz, vagy csak ha nyomon követjük a fővárosi buszflotta megújulását, amit 2010 után elindítottunk, minden utazó számára egyértelmű pozitív változás. Érdemes volt tehát Tarlós István akkori főpolgármesterrel belevágnunk ebbe az intézményi fejlesztésbe, ami kiállta az idő próbáját.
V. D.: A mostani kiállításon is látszik az elmúlt egy év munkája, a gyűjtemény bővítése. Ha körülnézünk, szinte minden az utóbbi egy év termése: a megújult faros Ikarus, a Csepel teherautó, az MTVA-tól megkapott közvetítőbusz, az épp a megnyitó napjára elkészült Moszkva téri terepasztal az 1967-es évnek megfelelő villamosmodellekkel. Ez persze nemcsak a mi munkánk: az MTB trolit például a BKV újította fel, de ez is a mi tárlatunkban kaphat majd helyet. Vannak magán felajánlóink is, például az a gyönyörű Citroën, amit ugyan Franciaországban gyártottak, de itt volt Magyarországon már a rendszerváltás előtt is, kivételnek számító nyugati autóként. A tényleges múzeumépítési projekt is halad, az új épület tervezésére minden forrást megkaptunk a kormánytól és építési engedélyünk is van. A tervezők dolgoznak, a kiviteli tervek jövő tavaszra készülnek el, azután lehet majd kiírni a pályázatokat a megvalósításra és bekérni az árajánlatokat.
V. D.: Ha ez egy új ház lenne zöldmezős beruházásban, akkor a kiviteli tervek 3 hónap alatt meglennének. De mivel minél több mindent meg akarunk őrizni az egykori járműjavító 150 éves múltjából, a tervezésnél rengeteg részletet kell elvarrni, hisz az épület hangulatát, arculatát szeretnénk megőrizni, ugyanakkor el kell érni, hogy ne ázzon be, fűthető és gépészetileg korszerű, egy múzeum befogadására, az itt őrzött rendkívüli értékek megőrzésére alkalmas legyen. Ez így együtt több időt vesz igénybe. Nyilván jó lenne, ha már minden készen lenne, de a másik oldalról nem sajnálom, hogy nem épp most kérünk kivitelezési ajánlatokat, hisz a háború miatt az építőipari alapanyagárak és a szállítási költségek az egekbe szöktek. Az ütemterv 2019-es elkészítése óta úgy számolunk, hogy a végleges tervek 2023 elejére lesznek meg.
V. D.: Az előkészítésre megvannak a szerződéseink, az jelenleg is zajlik. A kivitelezésről majd akkor lehet és kell dönteni, ha rendelkezésre állnak a tervek és beérkeztek az árajánlatok. A beruházásnak csak jót tesz, ha az addigra remélhetőleg kiszámíthatóbbá váló építőipari és kedvezőbb világgazdasági környezetben kezdődhet el.
Vitézy Dávid már gyerekkorában rajongott a járművekért és kívülről tudta a BKV-menetrendeket. 15 éves korában, 2000-ben alapítója volt a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületnek (VEKE). A civil szervezet egyik legnagyobb sikere volt, hogy javaslatára a BKV 2005-ben bevezette a fővárost az agglomerációval is összekötő 900-as éjszakai járatokat.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre