Sok izgalmas autót, rengeteg tesztet és kiélezett küzdelmet hozott az Év Magyar Autója díjak harmadik felvonása, az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Járműipar.hu által szervezett versenyre 26 márka 58 autót jelölt. (x)
Az Év Magyar Autója 2022 díjra két hazai autógyártó nevezett. A Magyar Év Autója 2022 díjakért 34 modell indult, az Év Zöldautója 2022 díjakért pedig 23 modell versenyzett. Kiosztották az Év Beszállítója 2022 díjakat, és kiderült, ki lett az Év Autós PR-szakembere.
A verseny harmadik évében a három hazai autógyártóból kettő nevezett autót, így a tavalyi ezüstérmes győri Audi Q3 Sportback a 2020-as győztes, esztergomi Suzuki S-Cross ellen bizonyíthatott. Külön érdekesség, hogy mindkét autó hibrid, a Suzuki lágy, az Audi hálózatból tölthető plug-in hibrid – ezzel is jelezve, hogy Magyarországon magas színvonalon folyik az autógyártás és a jövő elvárásainak megfelelően termelnek ezek az üzemek.
Jelölt hazai gyártású modellek: Audi Q3 Sportback 45 TFSI e, Suzuki S-Cross
Nyolc kategóriában hirdetett győztest a zsűri, ebben a mezőnyben indult a legtöbb autó. A kisautók között csupa újdonság mérkőzött meg: a Skoda Fabia és a Volkswagen Polo küzdelmébe szólt bele a szabadidő-autós tulajdonságokkal felvértezett Toyota Yaris Cross, amely simán, kényelmes fölénnyel vitte el a pálmát. Színes a családi autók mezőnye, ahol a hétszemélyes elektromos Opel Zafira-e, valamint a szintén hétszemélyes VW Caddy mellett a klasszikus kompakt Volkswagen sikermodell és egy Nissan crossover is indult. Az üzleti autók kategóriába a Skoda klasszikus négyajtóst, a Lexus két prémium szedánt, a Peugeot pedig egy kompakt kombit nevezett. A szabadidő-autók között akkora volt a nyüzsgés, hogy nem is fértek el egy kategóriában. A kicsik között Honda, Suzuki, Seat és Volkswagen versenyzett, a közepes SUV-ok között a Hyundai Tucson dolgát a Nissan Qashqai, a Dacia Duster, az Opel Grandland és a Renault Arkana nehezítette. A nagyok között igazán szorosan alakult a hajrá, a Lexus NX csupán egyetlen ponttal verte meg a Skoda Kodiaqot. A sportautók között hangos küzdelem alakult ki, a leggyengébb modell is 261 lóerős volt, a BMW egyetlen ponttal múlta felül az év egyik meglepetésautóját, a fickós Toyota Yaris GR sportmodellt. A kishaszonjárművek között is szoros versenyben győzött a Toyota a Ford és a VW egy-egy képviselője előtt.
1. Kisautó kategóriában jelöltek: Skoda Fabia, Toyota Yaris Cross, Volkswagen Polo
2. Családi autó kategóriában jelöltek: Opel Zafira-e Life, Nissan Qashqai, Volkswagen Caddy, Volkswagen Golf Variant
3. Üzleti autó kategóriában jelöltek: Lexus ES, Lexus LS, Peugeot 308 SW, Skoda Octavia e-tec, Volkswagen Arteon R
4. Kis szabadidő-autó kategóriában jelöltek: Honda HR-V, Seat Arona, Suzuki Vitara, Volkswagen Taigo
5. Közepes szabadidő-autó kategóriában jelöltek: Dacia Duster, Hyundai Tucson, Opel Grandland, Nissan Qashqai e-Power, Renault Arkana E-Tech
6. Nagy szabadidő-autó kategóriában jelöltek: Lexus NX, Skoda Kodiaq, Subaru Outback, Toyota Highlander, Volkswagen Tiguan Allspace
7. Kishaszonjármű kategóriában jelöltek: Ford Ranger Stormtrak, Toyota Hilux, Volkswagen Caddy Cargo
8. Sportautó kategóriában jelöltek: Alpine A110 S, BMW M4 Competition, Lexus LC Convertible, Toyota Yaris GR, Volkswagen Golf R
Hét kategóriában nevezhették az importőrök és az autógyártók az plug-in hibrid és teljesen elektromos autóikat. A hibrideknél előírás, hogy kevesebb mint 50 gramm/kilométer lehet a szén-dioxid-kibocsátásuk. A legtöbb autó az elektromos szabadidő-autók kategóriájában indult, a VW-csoport villanyautói csak megközelítették, de megelőzni nem tudták a Hyundai elektromos autóját. Verseny nélkül nyert az Opel a hibrid városi autók között, nagyot küzdött a DS, a BMW, a Mini és a Kia pedig könnyedén múlta felül vetélytársait.
1. Elektromos városi autó kategóriában jelöltek: Fiat 500e, Honda e, Mini Cooper SE
2. Elektromos szabadidő-autók kategóriában jelöltek: Audi Q4 e-tron, Citroën ë-C4, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Lexus UX300e, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4
3. Elektromos prémium autók kategóriában jelöltek: Audi e-tron GT, BMW iX, Cupra Born, Toyota Mirai
4. Hibrid városi autók kategóriában jelöltek: Opel Astra phev
5. Hibrid szabadidő-autók kategóriában jelöltek: Hyundai Tucson phev, Jeep Wrangler 4xe, Kia Sorento phev
6. Hibrid prémium autók kategóriában jelöltek: DS 4 E-Tense, Volkswagen Passat GTE
7. Elektromos kishaszonjárművek kategóriában jelöltek: Opel Combo-e Cargo, Toyota Proace City Electric, Toyota Proace Electric
A díjra mind a 58 nevezett autó esélyes volt. Nagy küzdelemben, de a hajrában fölényes szavazatelőnnyel nyert a Suzuki a Kia előtt. A februárban zajlott online szavazáson több mint hatezren vettek részt.
Év Magyar Autója 2022 Közönségdíj győztes autó: Suzuki S-Cross
Végeredmény: 1.Suzuki S-Cross, 2. Kia Sorento phev 3. Suzuki Vitara, 4. Hyundai Ioniq 5, 5. Dacia Duster, 6. Peugeot 308 SW, 7. Hyundai Tucson, 8. Renault Arkana E-Tech, 9. Opel Astra phev, 10. Opel Grandland (a teljes lista a www.evmagyarautoja.hu honlapon tekinthető meg, ahogy az egyes autókra leadott pontszámok is)
A Járműipar autóipari szakmai magazin és az Autószektor autós portál az Autós Nagykoalíció közreműködésével idén is kiosztotta az Év beszállítója díjakat. Azok a Magyarországon termelő, fejlesztő vagy szolgáltató, autóiparban érdekelt vállalatok nyerhetik el ezt a kitüntetést, amelyek az adott évben, tehát 2021-ben komoly beruházást, létszámbővítést és fejlesztést hajtottak végre Magyarországon. A szerkesztőségek a megkérdezett autógyárak, illetve autógyártók ajánlásaival a következő vállalatoknak ítélték az Év Beszállítója 2022 díjat.
Év Beszállítója 2022 díj: Robert Bosch Automotive Steering Kft. (Maklár); Hankook Tire Magyarország Kft. (Rácalmás); Hanon Systems Hungary Kft. (Pécs); Schaeffler Savaria Kft. (Szombathely); SK On Hungary Kft. (Komárom)
Minden évben a zsűri kiválasztja azt a PR-szakembert, aki egész éves szakmai tevékenységével kimagaslik a mezőnyből, illetve a versenyben nevező importőr, márka képviseletében a leginkább segíti a zsűri munkáját. Idén egyhangúan Salgó Andrásnak (BMW Magyarország) ítélte oda a díjat a zsűri.
Év Autós PR-szakembere 2022 díj: Salgó András
Minden évben nagy példányszámú online és printlapok elismert autós újságíróiból álló, független szakmai zsűri (tagjai: Biró Csongor, Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán) dönti el, hogy több kategóriában melyik lesz a magyar autópiacon a „legmagyarabb”, a „legjobb” és a „legzöldebb” autó. 2022-ben a közönségdíjjal együtt tizenhét Év Magyar Autója díjat kaptak a hazai forgalmazók és gyártók.
A díjátadót május végén tartják a szervezők, ahol bejelentik az Év Magyar Autója 2023-as verseny kategóriáit és feltételeit.
További részletek: http://www.evmagyarautoja.hu/
Kérdések esetén állunk rendelkezésére: [email protected]
A Járműipar autóipari szakmai magazin és az Autószektor autós portál az Autós Nagykoalíció közreműködésével idén is megválasztotta az év beszállítóit az Év Magyar Autója verseny keretein belül.
Azok a Magyarországon termelő, fejlesztő vagy szolgáltató, autóiparban érdekelt vállalatok nyerhetik el ezt a kitüntetést, amelyek az adott évben, tehát 2021-ben komoly beruházást, létszámbővítést és fejlesztést hajtottak végre Magyarországon. A szerkesztőségek a megkérdezett autógyárak, illetve autógyártók ajánlásaival a következő vállalatoknak ítélték az Év Beszállítója 2022 díjat: Bosch Automotive Steering (Maklár), Hankook Tire (Rácalmás), Hanon Systems (Pécs), Schaeffler (Szombathely), SK On Hungary (Komárom).
A Robert Bosch Automotive Steering Kft. kormányműveket, kormányoszlopokat, kormánytengelyeket és felújított alkatrészeket szállít a világ több mint 100 járműgyártójának, személygépjárművek és tehergépjárművek számára egyaránt. A vállalat elődje, a ZF Lenksysteme Hungária Kft. 2003-2014 között működött Egerben. A cégalapítástól több mint tíz éven át összeszerelés, illetve felújító tevékenység zajlott. 2006-tól a kormányoszlopok gyártása is elindult, 2012-től a vállalat tevékenysége a hidraulikus mellett elektromos kormányművek összeszerelésével, valamint a kulcskompetenciának számító fogasléc és kormányanya alkatrészgyártással bővült. A megnövekedett gyártókapacitást kiszolgáló új telephely az Egertől alig tíz kilométerre fekvő Makláron épült fel mindössze 327 nap alatt. 2014 óta Egerben hagyományos, hidraulikus, míg Makláron elektromos kormányművek készülnek. 2015-ben a Bosch a vállalat 100 százalékos tulajdonosa lett, azóta Robert Bosch Automotive Steering Kft. néven működik. A maklári gyárban 2015 májusában elindult az elektromos kormányművekhez készülő fogaslécek és kormányanyák sorozatgyártása. A vállalat 2021 nyarán bejelentette, hogy tovább fejleszti maklári üzemét; az 52,5 milliárd forintba kerülő három beruházásnak köszönhetően 180 új munkahely jön létre, a fejlesztéshez a kormány 12,250 milliárd forint kormányzati támogatást nyújt. Évente 3 millió kormányrendszert szállítanak több mint 100 gyártónak, ezekkel a beruházásokkal pedig megduplázzák a gyártási volument a következő öt évben.
A Hankook Tire világszerte innovatív, díjnyertes, kiváló minőségű radiál abroncsokat gyárt személygépkocsik, terepjárók, SUV-ok, könnyű tehergépkocsik, teherautók és buszok, valamint a motorsport számára. Európai gyára Magyarországon található. 885 millió eurós befektetésből a Dunaújváros melletti Rácalmáson a világ egyik legkorszerűbb abroncsgyára épült fel. A gyár 2007 júniusában kezdte meg működését és azóta is folyamatosan fejlődik, bővül. A cég jelenleg mintegy 3000 alkalmazottat foglalkoztat, és személygépkocsik, SUV-ok és könnyű tehergépkocsik számára gyárt gumiabroncsokat. A harmadik beruházási ütem 2015 tavaszán fejeződött be, ezzel a magyar gyár éves gyártókapacitása 19 millióra nőtt. A rácalmási gyárban készült termékek az európai piacot szolgálják ki, és megfelelnek a vezető autógyártók előírásainak és igényeinek is. 2021-ben több mint 32 millió euró (11,75 milliárd forint) értékű projekttel alapanyagok és kész gumiabroncsok tárolására szolgáló raktárak építését kezdte meg a vállalat Rácalmáson. A belső raktárbázis a szolgáltatások javítása és a költségek optimalizálása miatt vált szükségessé és a vállalat arra számít, hogy a beruházás tovább javítja az alapanyag-ellátást, növeli annak biztonságát és gazdaságosabbá teszi a folyamatot. Az elmúlt évek beruházásainak köszönhetően a rácalmási gyár kapacitása a kezdeti időszakhoz képest 3,5-szeresére nőtt, és mintegy 900 méretben és modellváltozatban készülnek gumiabroncsok személygépkocsik, SUV-ok és kisteherautók számára. A magyar gyár olyan népszerű autómárkáknak szállít magas minőségű termékeket, mint az Audi, BMW, Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Opel, Peugeot, Porsche, Seat, Skoda és VW. A cég a 2020-as üzleti évben 203 milliárd forint nettó árbevételt és 45,4 milliárd forint nyereséget jelentett. 2019-ben 197 milliárdos nettó árbevételt és 33,5 milliárdos nyereséget ért el.
A koreai tulajdonú Hanon Systems a világ második legnagyobb autóipari klímatechnikai beszállító vállalata, mely világszerte 51 gyártó üzemmel és 3 regionális innovációs központtal rendelkezik. A vállalat 1986-os alapítása óta több, mint 30 éven át folyamatosan alkalmazkodott az új ipari tendenciákhoz és az ügyfeleik igényeihez, így egyfajta technikai újítóként teremthette meg azt a pozíciót, amit ma képvisel a világon. A Magyarországon 1991 óta termelő Hanon Systems Hungary Kft. 2019-ben kezdte meg működését Pécsen. 2020-ra egy új zöldmezős beruházást létesített a Déli Ipari Parkban, melynek alapterülete 22 ezer 500 négyzetméter. Az üzemben a hűtőközeg-továbbító rendszerek gyártása kapott helyet. A pécsi gyáregységbe 2023-ig közel 100 adminisztratív dolgozót vesznek föl, elsősorban gyártást támogató mérnöki-, minőségbiztosítási- és logisztikai területeken. A termelésbe gyártósori operátorokat 2020 elejétől alkalmaznak, ezen a területen a létszám 2023-ig meghaladja a 800 dolgozót. A vállalat 2021-ben 11,5 milliárd forintos, zöldmezős beruházást hajtott végre, amelyhez a magyar állam mintegy 2,5 milliárd forint támogatást nyújtott.
A Magyarországon 3 gyárat üzemeltető és közel 5000 főt foglalkoztató globális autóipari és ipari beszállító Schaeffler szombathelyi gyárában több mint háromezren dolgoznak. A Schaeffler szombathelyi telephelyének első üzeme 1997-es alapítása óta folyamatosan fejlődik. 2019-ben 3000 négyzetméteres csarnoképülettel bővült, akkor egyebek mellett az ívrugógyártó egységet, a tanműhelyet, egy mérőszobát és egy étkezési helyiséget alakítottak ki. 2021 őszén adták át a második üzemet, egy tisztán e-mobility gyárat Szombathelyen, máris újabb, több mint 5 milliárd forint értékű beruházást indított a városban az elmúlt év végén a Schaeffler. Novemberben kezdődtek meg az új, korszerű logisztikai csarnok és irodaépület építési munkálatai. Az új létesítmény a globális Schaeffler-standardok alapján, modern és fenntartható konstrukció szerint valósul meg. A 2200 négyzetméteres főépületben étterem, irodák, öltözők és egy nemzetközi események megrendezésére alkalmas konferenciaközpont is helyet kap majd, a 6200 négyzetméteres logisztikai központ pedig a legmodernebb technológiák otthona lesz. 2021-ben jubileumot ünnepeltek: legyártották a 40 milliomodik kuplungkinyomó rendszert. 900 négyzetméteren, több mint 22 gyártóberendezéssel évente már több mint 12 millió terméket állítanak elő. Mára a szombathelyi gyártóterület a Schaeffler-csoport legnagyobb, kuplungkinyomó rendszereket gyártó egységévé vált, és az autóipari üzletágon belül is jelentős erőt képvisel.
Az elmúlt közel 60 év alatt az SK Innovation Dél-Korea első számú és legnagyobb energia- és vegyipari vállalatává nőtte ki magát. Jelenleg Koreában, Kínában és Magyarországon működnek SK akkumulátor gyártó üzemek, éves szinten mintegy 20 GWh kapacitással. Az elektromos járművekbe szerelt akkumulátorok iránti világpiaci kereslet kielégítésére a cég termelőkapacitását – többek között az egyesült államokbeli, illetve az újabb magyarországi, Iváncsán megépülő gyáregység elindításával 2025-re 125 GWh-ra tervezi bővíteni. Az SK On Hungary az SK Innovation első európai akkumulátor gyártó üzeme, ahol tasak technológiával készülnek harmadik generációs akkumulátor-cellák globális elektromos jármű gyártók számára. A komáromi gyártási helyszín kiválasztásában döntő szerepet játszott a város földrajzi elhelyezkedése – a német-, és csehországi, továbbá szlovákiai és hazai autóipari üzemek, illetve a logisztikai útvonalak közelsége -, a képzett és gyakorlott munkaerő rendelkezésre állása és a vonzó állami támogatási ajánlat. Az évi 7,5 GWh kapacitású komáromi üzemben jelenleg 1300-an dolgoznak, öt gyártósoron.
Minden évben nagy példányszámú online és printlapok elismert autós újságíróiból álló, független szakmai zsűri (tagjai: Biró Csongor, Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán) dönti el, hogy több kategóriában melyik lesz a magyar autópiacon a „legmagyarabb”, a „legjobb” és a „legzöldebb” autó. 2022-ben a közönségdíjjal együtt tizenhét Év Magyar Autója díjat kaptak a hazai forgalmazók és gyártók.
Az Év Magyar Autója versenyben a zsűri kiválasztja azt a PR-szakembert, aki egész éves szakmai tevékenységével kimagaslik a mezőnyből, illetve a versenyben nevező importőr, márka képviseletében a leginkább segíti a zsűri munkáját. A szakmai testület egyhangúan Salgó Andrásnak (BMW Magyarország) ítélte oda az Év Autós PR-szakembere 2022 díjat.
Salgó András 2001-ben szerezte meg spanyol tanári diplomáját Pécsett, amit 2004-ben marketing közgazdász diplomával egészített ki. Nem volt kérdés, hogy az autók iránti rajongását a munkában is kipróbálja, így 20 évvel ezelőtt, 2002-ben beszippantotta az autóipar, illetve -kereskedelem. Az Opel flottaüzletágánál helyezkedett el, majd belekóstolt a marketing kommunikációba, mint a GM Daewoo & Chevrolet márkák közép- és kelet-európai felelőse. 2004-2007. között a Porsche Hungaria Audi márkájánál találjuk, ahol az Audi területi vezetőjeként dolgozik. 2007-ben visszatér a GM-családhoz: a Cadillac, Corvette & Hummer márkák regionális marketingvezetője. Ezt követően egy éven át az Opel új piaci lehetőségeit építi a volt FÁK-országokban. 2010-ben immár PR-esként a Baltikum felé veszi az irányt, a korábbi országcsoportok mellett a balti államok PR-tevékenységét viszi.
2014-ben igazolja le a BMW Magyarország, ahol azóta vállalati kommunikációs menedzserként a vecsési székhelyű vállalat termék- és brand kommunikációs tevékenységét, valamint sajtókapcsolatait vezeti. Jelenleg a Debrecenben épülő új BMW-gyár kommunikációját is aktívan támogatja. Szerteágazó munkája mellett autóipari, gazdasági és marketing konferenciák, valamint egyetemi kurzusok népszerű előadója.
Minden évben nagy példányszámú online és printlapok elismert autós újságíróiból álló, független szakmai zsűri (tagjai: Biró Csongor, Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán) dönti el, hogy több kategóriában melyik lesz a magyar autópiacon a „legmagyarabb”, a „legjobb” és a „legzöldebb” autó. 2022-ben a közönségdíjjal együtt tizenhét Év Magyar Autója díjat kaptak a hazai forgalmazók és gyártók.
(x)
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre