
"Egyszer-egyszer jön valami, amitől a szegény emberek gazdagok lehetnek - ez is ilyen"
Egy merész döntés elég volt ahhoz, hogy gazdag legyen.
A hazai mozik 4,3 millió látogatót fogadtak 2020-ban, 72 százalékkal kevesebbet, mint az azt megelőző évben, jegybevételük pedig mintegy 71 százalékkal maradt el a 2019. évitől a koronavírus-járvány miatt - szerepel a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) MTI-hez hétfőn eljuttatott elemzésében.
Mint írták, Magyarországon tavaly összesen 161 filmszínház 401 moziterme maradt csak látogatható, a mozik több mint tíz százaléka nem vetíthetett a járvány miatt. A 2020. évi 257 ezer mozielőadás csaknem fele volt az egy évvel korábbinak és 130 premierfilmmel kevesebbet is mutattak be itthon, mint 2019-ben.
„A hazai filmgyártás is jelentősen megtorpant: 2019-hez képest 16 százalékkal kevesebb egészestés magyar film készült tavaly, a mozikínálatban pedig továbbra is az amerikai filmek domináltak” - derül ki a KSH A mozik, filmek helyzete Magyarországon a koronavírus árnyékában című kiadványából.
A dokumentum szerint 2019-ben 181 mozi működött Magyarországon, a mozitermek száma pedig 428-ra bővült a 2014. évi adatokhoz képest. Tavaly a mozitermek 40 százaléka (157) Budapesten működött, ezt követően a legtöbb teremmel (22) Győr-Moson-Sopron megye, a legkevesebb vetítővászonnal (kettővel) Tolna megye rendelkezett. 2015 óta a mozitermek száma legnagyobb mértékben Budapesten és Pest megyében növekedett: a fővárosban tizenöt, a megyében kilenc moziteremmel több várta 2020-ban a filmeket kedvelőket, mint 2015-ben.
A járvány miatt hazai mozikban bemutatott premierfilmek száma 2020-ban 208 volt, 130 filmmel kevesebb, mint az előző évben - ez 2014 óta a legalacsonyabb adat. A filmek származási országa szerint az első helyen, mint minden évben, az Egyesült Államok állt 56 filmmel, a másodikra Magyarország (34), a harmadik és negyedik helyre az Egyesült Királyság és Franciaország (24-23 film) került.
A mozilátogatások számának megoszlása alapján még jelentősebb az amerikai filmek dominanciája: 2020-ban 68 százalékos piaci részesedést értek el. A magyar filmek (koprodukciók nélkül) piaci részesedése 7,5 százalékos volt (319,4 ezer látogatás).
A múlt évben 85 egész estés (hatvan percnél hosszabb) magyar film készült, ez tizenhat százalékkal kevesebb, mint 2019-ben. Közülük a tévéfilmek aránya 40, a mozifilmeké 33 százalékot ért el. 2020-ban a saját gyártású, filmszínházi bemutatásra készült hazai mozifilmek száma 28 volt, 17 filmmel kevesebb, mint 2019-ben, így a magyar filmgyártás 2020-ban jelentősen megtorpant. Műfaj-kategóriákat tekintve itthon a játék- és a dokumentumfilmek gyártása a döntő.
A magyarországi három nagy filmforgalmazó, az InterCom Zrt., a Forum Hungary Kft. és a UIP Duna Kft. piaci részesedése a jegybevételből 2014 és 2019 között 63 és 78 százalék között változott, majd 2020-ban a Freemann Entertaiment Company is belépett a vezető forgalmazók körébe. Tavaly a három legnagyobb filmforgalmazó jegybevétel szerinti piaci részesedése az előző évhez képest 16 százalékponttal kevesebb, 62 százalék volt.
Egy merész döntés elég volt ahhoz, hogy gazdag legyen.
Ezúttal sem kegyelmez az időjárás.
A hatóságok új bizonyítékokra bukkantak.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélrePortfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.