A BKK automatái nem éppen a legmegbízhatóbbak. Ráadásul 4-6 hét, mire a bejelentést követően visszakaphatjuk az összeget.
Az alábbi levél futott be szerkesztőségünkbe:
„Tisztelt Szerkesztőség!
Már több ismerősöm és nemrég én is pórul jártam a BKK automatájánál. Az Árpád-hídnál akartam bérletet vásárolni. Megadtam az adataimat, majd bankkártyával fizettem a 9500 forintot. A tranzakció sikeres volt, a bérletemet azonban nem nyomtatta ki az automata. A képernyőre az volt kiírva, hogy műszaki hiba lépett fel. Felhívtam az ügyfélszolgálatot, akik rögzítették a panaszom, majd közölték, hogy 30 napot kell várni mire kivizsgálják az ügyet. Már lassan öt hete történt, de még mindig nem utalták vissza a pénzem.”
Olvasónk panasza után a Kopó utánajárt a problémának. Felhívta a BKK ügyfélszolgálatát, akik elmondták: minden automatával kapcsolatos problémát a hibabejelentést követően 30 napig vizsgálnak. Első körben megvizsgálják az adott BKK automatát, második körben - ha banki utalással történt a fizetés - felveszik a kapcsolatot az illetékes bankkal, hogy a tranzakció tényleg sikeres volt-e. Ha bebizonyosodik, hogy hibás a készülék, a fizetés viszont megtörtént, visszakaphatjuk az összeget vagy kérhetjük a bérletet az általunk megadott dátummal.
Ha postai úton szeretnénk visszakapni az adott összeget legfeljebb négy hetet kell várnunk, a visszautalásnál ez 6 hétig is eltarthat. A bérletet szintén négy hét után tudjuk átvenni személyesen.
A megállók többségében nincs már személyes jegyértékesítés, így az utasok a helyszínen csak a megbízhatónak éppen nem mondható automatáknál szoktak vásárolni. Az okostelefonok világában azonban sokkal biztonságosabb, ha a Mobiljegy vagy Simple applikáción vásároljuk meg vonaljegyünket, bérletünket, amit a már egyre több megállóban és az ellenőrnél QR kóddal tudunk érvényesíteni.
Olyan eset is előfordulhat, hogy a jegyautomatából a vásárlás során sikeres a fizetés a papír azonban kifogyott. Ebben az esetben is azonnal meg kell tenni a bejelentést, ezt követően pedig a társaság megvizsgálja az adott automatát, hogy az valóban kinyomtatta-e a jegyet vagy sem.
Ha a BKK a több hetes vizsgálat után arra jut, hogy az automatával minden rendben volt, így nem tartja jogosnak a kártérítési kérelmet, érdemes az igazságszolgáltatáshoz fordulni.
- A vállalkozás köteles az ellenérték megfizetésével egyidejűleg átadni a megvásárolt jegyet. A fogyasztónak az elutasított panasz esetében két lehetősége van a jegy ellenértékének visszatérítésére irányuló igény érvényesítésére. Egyrészt lehetőség nyílik az illetékes békéltető testület ingyenes eljárását megindítani, illetve közjegyző előtt fizetési meghagyásos eljárást kezdeményezni a céggel szemben. Mindkettő eljárás során azonban a fogyasztónak kell tudnia bizonyítania, hogy a jegy átadása nem valósult meg. Ez jelen helyzetben elsősorban tanúvallomásokon keresztül történhet meg egy jogvita során. A fenti eljárások megindítását megelőzően azt javasoljuk, hogy a jelzett ismerősök tegyenek írásban, teljes bizonyító erejű magánokiratban (két tanú adataival és aláírásával ellátott okirat) nyilatkozatot a történtekről. Ezen nyilatkozatok birtokában érdemes lehet még egy alkalommal írásbeli panaszt benyújtani a cégnek, kérve a jegy árának visszatérítését vagy a jegy átadását. Ha azonban a vállalkozás a panaszt ismételten elutasítja, akkor még mindig van lehetőség a békéltető testület eljárása során egy mindkettő fél részéről elfogadható egyezség megkötésére – olvasható a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadói Iroda korábbi közleményében.
Ha Ön is bármi furcsát, meghökkentőt vagy felháborítót tapasztal utazása során, írjon kopónknak a [email protected] email címre.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre