
Ez nem a tavaszi fáradtság: ezért lehetsz most nagyon kimerült
Megszólalt az orvos, aki több jó tanáccsal is szolgál.
A konfliktusok mindenhol jelen vannak: a munkában, a magánéletben, és minden egyes hétköznapi kapcsolatban. A saját lelkiállapotunk érdekében sem mindegy, hogy mit kezdünk velük.
„Van az a mondás, hogy az emberek munkahelyre lépnek be, de vezetőt hagynak ott. Gyakran látom, hogy a szakemberek jelentős része annak is köszönheti a sikeres karrierjét, hogy kiemelkedően jól tudja kezelni a konfliktusos helyzeteket „– vallja Baráth András a Gerilla Önéletrajz Műhely elhelyezkedési tanácsadója.
Az egyik legjobbnak vélt taktika a konfliktuskerülő magatartás, ez azonban olyan személyes stresszt szülhet, ami akár az egészségre is káros lehet. Érdemes a konfliktusokat tudatosan kezelni, hogy a feszült helyzeteket az érzelmek sodrásából kilépve, racionális síkon oldjuk meg.
A konfliktus akkor kezdődik, amikor az egyik fél észleli, hogy a másik fél negatív hatást gyakorol valamire, ami a számára fontos. A konfliktus kipattanása sokszor már huzamosabb ideje gyülemlő feszültségeket hoz felszínre. A szakemberek szerint ötfajta konfliktuskezelési stílus létezik: nyílt konfrontáció, kompromisszum, együttműködés, alkalmazkodás, elkerülés. Egyik sem jobb vagy hatékonyabb a másiknál, helyzetre válogatja, mikor melyik eredményes.
A munkahelyi konfliktusok felelősei: • hatalmi harcok • túlhajszoltság • állandó teljesítmény kényszer • felelősségi körök tisztázatlansága • bizonytalanság a munkahely fennmaradásával kapcsolatosan • folyamatos változások
Metropol tippek a konfliktusok kezelésére:
1. Számoljunk el tízig – Amikor vitába keveredünk, gondolatban lépjünk egy lépést hátra. Az objektivitás segít a konfliktus megoldásában. A bölcsen kezelt vitás helyzet nem megy át dühös ellentámadásba.
2. Hagyjunk mindenkit szóhoz jutni – Nem szabad belefojtani a szót a vitapartnerbe, mert ezzel csírájában elfojtjuk a lehetőségét annak, hogy megoldás szülessen a problémára.
3. Ne személyeskedjünk – Ha a kolléga hibázott, maradjunk szigorúan szakmai vonalon.
4. Ne szívjuk mellre – Ha valaki nem ért egyet velünk, ez valószínűleg nem a személyünk elleni alattomos támadás, hanem egyszerű véleménykülönbség. Aki kritizálja az álláspontunkat, az csupán más perspektívából látja a helyzetet. Ha viszont a másik tényleg csak ártaniakar, rekesszük be a vitát.
5. Ismételjük meg, amit a másik mond – Ha kialakult a konfliktus, ismételjük meg a vitapartner tételmondatait. Így még akkor is könnyebben sikerülhet egyezségre jutni, ha eredetileg kibékíthetetlennek tűnt az ellentét.
Megszólalt az orvos, aki több jó tanáccsal is szolgál.
Tényleg ennyire egyszerű lenne? Vagy pont ettől ilyen nehéz?
Ezt a meglepő dolgot még a magyarok többsége sem ismeri!
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre