Egyelőre csak kampánylufi a kispesti 42-es villamos meghosszabbítása.
Egyelőre csak kampánylufi a kispesti 42-es villamos meghosszabbítása a XVIII. kerületi Havanna-telep és a Szent Lőrinc-telep érintésével egészen a Gloriett-telepig. Ami érdekes, hogy éppen Szaniszló Sándor, XVIII. kerületi DK-s polgármester áll a projekt útjában. Csütörtökön még a polgármester Karácsony Gergely főpolgármesterrel közös imázsfotón szimbolikusan egy plüssvillamost tartottak a kezükben és grandiózus terveket ígértek. a Magyar Nemzet közben Vitézy Dávidtól megtudta: Szaniszló és hivatala az, amely minden eszközzel gáncsolja a lajosmizsei vasútvonal átépítését, ugyanis a vasúti projekt egyik lényeges eleme a vasútvonal felsővezetésbe való emelése például azért, hogy a villamosok akadály nélkül áthaladhassanak alatta. Egyébként forrás csak a villamosvonal tervezésére van, a kivitelezésre nincs.
– A lajosmizsei vasútvonal átépítését, felújítását Lázár János építési és közlekedési miniszter tárcája menedzseli. Nemrég jött ki a kormány az uniós projekteknek a listájával, amely tartalmazza ezt a fejlesztést, forrás rendelkezésre áll – mondta el a Magyar Nemzetnek Vitézy Dávid. A 42-es villamosvonal meghosszabbításával összefüggésben kérdezték a korábbi közlekedési államtitkárt, a volt Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatóját.
Karácsony Gergely főpolgármester és Szaniszló Sándor, a XVIII. kerület polgármestere csütörtökön, sajtótájékoztatón jelentette be: a Gloriett-lakótelepig meghosszabbítanák a jelenleg csak Kispesten, az Ady Endre úton közlekedő 42-es villamosvonalat. Csak éppen a meghosszabbítandó villamosvonal útjában a lajosmizsei vasútvonal sínpárja áll. Ami nem is lenne probléma, ha pont Szaniszló Sándor (DK) vezette önkormányzat nem gáncsolná a vasút fejlesztését célzó kormányzati projektet. Vitézy elmondta: a vasútvonal fejlesztése jelenleg akadályoztatva van. A tervek készen állnak, a forrás rendelkezésre áll.
– A tervek szerint, miután a vonat elhagyja Kőbánya-Kispest vasútállomást egyből egy felsővezetésben haladna tovább, egy hídon keresztezné az Üllői utat, amit ma szintben keresztez a Lajosmizsei sorompónál az 50-es villamos, majd a továbbiakban a magasított útvonalon szintén egy vasúti hídon keresztezné az Ady Endre utat, amely alatt a 42-es villamos meghosszabbított vonala földszintben haladna át – mondta el Vitézy Dávid a tervekkel kapcsolatban. Mint a közlekedési szakember összegezte: a vasút a Kőbánya-Kispest vasútállomástól felső vezetésben haladna egészen a Budapest Honvéd stadionjának túloldaláig, onnan süllyedne vissza a földszínig.
A kialakítás hasonló lenne, mint például Zugló Vasútállomás mellett a Thököly út fölött vagy Kőbányán a Liget tér mellett.
– Korábban még a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójaként Gajda Péter kispesti polgármesterrel hosszasan egyeztettünk a 42-es villamos ügyében. Megállapodtunk, a kispesti részen nincs vitás kérdés. Jelenleg éppen a XVIII. kerületi polgármester próbálja akadályozni mindenféle irányított kérdésekkel, kérdőívekben a kormányzati vasútfejlesztést – mutatott rá a vasútfejlesztés akadályoztatására Vitézy.
A közlekedési szakembert az anyagi forrásokról is kérdezték, elmondta: a lajosmizsei vasútvonal fejlesztése Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) uniós pályázati program által valósul meg, aminek a kedvezményezettje az Építési és Közlekedési Minisztérium. A villamosvonal tervezésre a kormány 10 millió forintos uniós forrást biztosít, ott a kedvezményezett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
A március 4-i Magyar Közlönyben jelent meg, hogy a kormány fővárosnak 10 milliárd forintot biztosít négy villamosvonal tervezésére, a „Fővárosi villamos előkészítési projektek” cím alatt. Ezeket a projekteket Vitézy Dávid még a BFK vezérigazgatójaként tárgyalta le Karácsonyékkal. A 42-es vonal meghosszabbítása mellett szerepel a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos tervezése és a 3-as villamos pesterzsébeti villamos szakasza is.
A közlekedési szakember arra is rámutatott: a kivitelezési forrásoknak nincs még nyoma, a 42-es villamos meghosszabbítása is az ismert okok miatt egy távolabbi jövőben valósulhat meg, ezért Karácsony sajtótájékoztatóját inkább egy kampányeseménynek tudja be. Leszögezte: a villamosfejlesztés nem tud addig megvalósulni, amíg a vasúti fejlesztés akadályozva van, azt pedig nem tudja megmondani, hogy mikorra szűnik meg ez az állapot, ez a DK-s polgármesteren múlik.
Az interneten az a hír is járja, hogy a 42-es villamosvonal meghosszabbítása kapcsán lakóházakat kell lebontani, kisajátítási folyamatoknak kell lezajlani, ami pestszentimrei lakótelepek házait is érintené.
– Az első tervek még Tarlós István főpolgármester első ciklusában készültek. Jelentősebb kisajátítást nem terveztünk, a Budapest Honvéd régi stadionja volt útban, azóta az új stadion megépült, ezzel már nincs gond. Nem emlékszem arra, hogy egyéb kisajátítási problémák lettek volna a 42-es villamos körül. Nyilván, ha újratervezi a főváros, akkor egy nyomvonal változtatással ez a probléma előkerülhet. A nagyobb problémát inkább a vasúti átvezetés okozza – zárta a beszélgetést Vitézy Dávid.
A főpolgármester megint csak a primitív propaganda kedvéért használta a budapesti tömegközlekedést, aztán gyorsan visszaült kényelmes autójába.
Karácsony Gergely folytatja a kamupropagandát. Csütörtökön délelőtt a 18. kerületben tartott sajtótájékoztatót, ahol a politikai reklám, a PR-fotók és videók szerint "villamossal közlekedett".
„Útnak indultunk megnézni a már kész és tervezett beruházásokat a kerületben, természetesen új CAF villamossal”– írta a főpolgármester.
Csakhogy az egész látványakció nem volt több, mint két megálló! Ez is csak a propagandafotók és a szelfizés miatt.
Karácsony, az egyszerű villamosozó polgármester csakis tömegközlekedést használ! Aztán pár perces látványvillamosozás után már vissza is ült kényelmes autójába.
A néhány percig tartó villamosozásból megpróbálta a legtöbbet kihozni Karácsony: közösségi oldalain több bejegyzést is szentelt a látványos kamunak. „Természetesen a villamos szelfi sem maradhat ki” – írta a csoportképhez, amit aztán Tüttő Kata főpolgármester-helyettes is megosztott.
A pár perces villamosozás után gyorsan visszaült kényelmes szolgálati autójába és ment tovább a Havanna-lakótelepre, ahova persze tömegközlekedéssel is mehetett volna. A szolgálati autóval kissé messzebb a helyszíntől úgy állt meg, hogy senki se vehesse észre.
Miután végzett a Havanna-lakótelepen, Karácsony megint csak nem tömegközlekedéssel ment tovább a következő helyszínre, ahogy azt Instagram-bejegyzésében megígérte, hanem újra csak a szolgálati autót választotta.
Az már csak hab a tortán, hogy a főpolgármester éppen a 42-es villamos meghosszabbításáról írt alá szándéknyilatkozatot!
Karácsony Gergely már sokadik alkalommal bukik le a szolgálati autójával, tavaly például az autómentes hétvégét autózta végig. Két alkalommal már azon is rajtakapták, hogy sofőrje a buszsávban kerüli ki a fővárosi dugókat.
"Itt az ideje, hogy kiszálljanak az állami autókból, lélegezzenek nagyot, nézzenek körül és vegyék például észre a budapesti közösségi közlekedést" – üzente korábban kormánypárti politikusoknak a főpolgármester...
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre