Körbejártunk néhány üzletet, és megnéztük, hol mennyibe kerül a sajt, a kenyér, a paradicsom...
Június 1-től a nagy üzletláncokban kötelező 20 termékkategóriában akciót hirdetniük: minden kategóriából egy-egy termék legalább 10 százalékkal olcsóbb kell hogy legyen a korábbi árnál, így össze tudunk rakni egy olcsó kosarat, amikor bevásárolunk...
A heti kötelező árleszállításoknak egészen szeptemberig biztosan örülhetünk, mert a rendelet legalább addig előírja. Az akció mértéke legalább 10% kell hogy legyen és olyan árukra kell alkalmazni, mint például a tej, a kenyér, a sajt, a zöldség vagy a tészta.
Kötelező akciók vannak többek között a Lidlben, a SPAR-ban, a Tescóban, az Auchanban, a Pennyben, az Aldiban, a Coopban, a CBA-ban, a Prímában és a Reál üzletek jelentős részében is, összesen nagyjából 3000 üzletben. Emellett kötelező akciókat kell tartsanak a Kifli.hu, a Wolt Market és a hozzájuk hasonló, házhoz szállítást végző cégek is.
Íme a Ripost körképe a boltokból a kötelező akciózás első hetén:
Termék, üzlet, akciós ár, akció mértéke
Vaj Spar: 899 Ft / –10%; Penny: 530 Ft / –30%; Aldi: 1078 Ft / –10%
Margarin Lidl: 669 Ft / –25%; Penny: 649 Ft / –27%
Tejföl Auchan: 499 Ft / –39%; Penny: 419 Ft / –30%; Aldi: 459 Ft / –16%
Joghurt Lidl: 119 Ft / –40%; Penny: 197 Ft / –40%
Kenyér Spar: 1572 Ft / –21%; Penny:778 Ft / –33%
Trappista Lidl: 449 Ft / –25%; Auchan: 449 Ft / –25%; Penny: 419 Ft / –30%
Paradicsom Lidl: 598 Ft / –25%; Spar: 599 Ft / –20%; Penny: 599 Ft / –33%; Aldi: 749 Ft / –25%
Kígyóuborka Penny: 195 Ft / –34%; Aldi: 199 Ft / –42%
A Világgazdaság megkérdezte a kiskereskedelmi piac legnagyobb szereplőit, hogy mire készüljenek a hozzájuk betérő vásárlók a kötelező akciókat illetően.
A Penny június 1-től a kötelezően előírt 10 százalékos kedvezmény helyett akár 30 százalékos árengedményt is biztosít a 20 kiemelt kategória egy-egy termékére. Az akciós újságukban a kötelező akciós árucikkeket kiemelt helyen jelenítik meg. Emellett mind a 229 üzletükben tájékoztató anyagokat helyeztek el.
A Tesco az áruházaiban a meghatározott promóciós eszközzel hívja fel a figyelmet a 10 százalékkal kedvezőbb árú termékekre, valamint az adott termékek polccímkéjén, illetve online oldalán is jelölik az árkedvezményt. A június 1-től érvényes tescós akciók között például 50 százalék kedvezménnyel értékesített vaj, 48 százalék kedvezményt tartalmazó tejföl és 45 százalékkal olcsóbb friss zöldség is található. Azt is hozzátették, hogy a vásárlók a kormány által meghatározott 20 termékkör mindegyikében a 10 százalékot általában jelentősen meghaladó Clubcard- és bombaáras kedvezményekkel számolhatnak.
Az Auchan azt közölte, hogy a központi akciókon kívül, hétről hétre átlagosan 3000 terméket kínálnak rendkívül kedvező, úgynevezett OkAuchan áron. A kedvezmény mértéke esetenként elérheti a 40 százalékot is. Ezeket a termékeket a piros és sárga „OkAuchan ár” jelölés segítségével könnyen meg lehet találni.
A Lidl is felkészült a rendeletben meghatározottak szerint a kötelező akciózásra. Az általuk alkalmazott kedvezmények mértéke 20–50 százalék között alakul. A 2023. június 1-jétől június 7-ig tartó időszakban például a friss húsok és húskészítmények esetében 25–30 százalékos kedvezményt biztosít, egyes tejek és tejtermékek, valamint a pékáruk 25–40 százalék közötti akciókkal lesznek elérhetők, továbbá a megjelölt gyümölcsöket 25–30 százalékos kedvezménnyel lehet majd megvásárolni.
A Coop azt közölte, hogy mintegy 1700 üzletük érintett a kötelező akciózásban, 600 pedig nem. Viszont mindegyik Coop-boltra igaz, hogy jelenleg az akciós rendszerben hetente több száz terméket akcióznak.
Íme a Ripost videója a tudnivalókról 7 pontban:
Utóbb kiderült, a Spar is bőven túlteljesítette az előírtakat.
A SPAR és az Interspar mintegy 700-900 akciós ajánlatot kínál a vásárlóknak, ezzel egy időben további 300 termék árát fagyasztotta be az Árstop Extra Promóció keretében. A Penny pedig június 1-től a kötelezően előírt 10 százalékos kedvezmény helyett akár 30 százalékos árengedményt is biztosít a 20 kiemelt kategória egy-egy termékére. A hetente frissülő ajánlatokkal jelentkező akciós újságjukban a kiválasztott árucikkeket kiemelt helyen jelenítik meg, ebből az látszik, hogy például a tejföl, az alma, a hagyma, különböző pékáruk és tejtermékek, vagy a kávé is legalább 30 százalékkal lesz olcsóbb csütörtöktől.
A jogszabályban előírt kötelező akcióban többek között az alábbi termékek vesznek részt a SPAR polcain a feltüntetett leárazással:
1 literes Riska UHT-tej (1,5%) – 40 százalék kedvezmény,
S-Budget piros alma (2 kg) – 30 százalék kedvezmény,
Pur pur zsemle (frissen sütött) – 28 százalék kedvezmény,
Mizse ásványvizek (1,5 l) – 28 százalék kedvezmény,
Házi sült sertészsír (450 g) – 25 százalék kedvezmény,
Univer mustár (440 g) – 24 százalék kedvezmény.
A hét csütörtöki napján 0 órától a következő hét szerdai napján 24 óráig tartanak majd az akciók az előttünk álló 17 hétben.
A kormány az új intézkedéstől azt várja, hogy az árak csökkentésével és a versenyhelyzet fokozásával megállítható a túlárazás és a spekuláció, és mérséklődhet az infláció.
Az akciózott termékekről a kereskedők kötelesesek tájékoztatni a vásárlókat, a fogyasztóvédelmi hatóság pedig ellenőrizni fogja a végrehajtást.
Az akciókkal kapcsolatos információs táblákat nemcsak az üzletekben, hanem az online felületeken és a reklámújságokban is el kell helyezniük az üzleteknek.
A nagyobb élelmiszerláncok az akciós újságjukban is felhívják a figyelmet arra, hogy a termékeik közül melyekre vonatkozik a kötelező akciózás. Ezt a sima akciós termékektől egy százalékjellel és egy számértékkel különböztetik meg.
Íme egy videó arról, hogy a járókelők mit szólnak az akciókhoz:
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre