Óriási gond, hogy a hétfőn életbe lépett brüsszeli szankciók miatt a Mol nem tud behozni saját, pozsonyi finomítójából üzemanyagot

A helyzet kritikus, a megoldás viszont kézenfekvő: lehetővé kell tenni, hogy a magyarországi üzemanyagkészletet importforrásokból építse vissza a piac – válaszolt a Világgazdaságnak Bacsa György, a Mol ügyvezető igazgatója.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2022.12.07.
Módosítva: 2022.12.07.
benzin mol

A VG arról ír, hogy a Mol szerint még két-három hónapot kell várni. A válaszból egyébként kiderül: pontosan a brüsszeli szankciók miatt került ilyen helyzetbe a Mol. Ugyanis a százhalombattai finomító 50-55 százalékon működik, saját, pozsonyi finomítójából kellene így üzemanyagot hozni, de ezt éppen a szankciók nem engedik. Egy másik országból nem lehet áthozni orosz olajat, még akkor sem, ha mind a két országban ugyanannak a cégnek van finomítója (Mol), és akkor sem, ha mind a két ország (Magyarország és Szlovákia is) átmeneti mentességet kapott a szankciók alól.

„Soha nem volt még annyi leürülés a Molnál, mint az elmúlt napokban: a teljes hálózatunkban jelentkezett részleges termékhiány és a töltőállomásaink negyedében volt teljes leürülés” – küldte el a Világgazdaság kérdéseire Bacsa Györgynek, a Mol ügyvezető igazgatójának a nyilatkozatát a társaság. A VG azt írja, hogy az igazgató szerint a napi forgalom a benzin esetében a normális piaci szint kétszerese, a dízelnél pedig közel a másfélszerese. Az ellátási helyzet egyértelműen kritikus, a kereslet az egekbe szökött, a fogyasztók készleteznek, beindult a pánikvásárlás.

A Mol mindent tőle telhetőt megtesz: a tankerautói éjjel-nappal szállítanak, a munkatársai folyamatosan töltik a benzinkutakat, a szakemberei pedig a korábban meghibásodott üzem karbantartási munkáinak befejezése után azon dolgoznak, hogy a teljes Dunai Finomító fokozatosan újrainduljon.

A termelésből hiányzó árut importból pótolja a Mol – novemberben minden negyedik liter gázolaj Szlovákiából jött –, de a vállalata elérte a logisztikai kapacitásának határát: ennél több árut egyszerűen fizikailag nem tud behozni.

Csak az import növelése oldja meg a helyzetet

Az üzemanyaghiányra és a logisztikai problémákra kizárólag az import korábbi mennyisége hozhatja el a megoldást Bacsa György szerint.

Sokan pánikvásárolnak Fotó: Mediaworks

„Nem lehet elégszer rámutatni egy fontos tényadatra: az elmúlt években a magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett, és ez az ellátás szinte teljesen eltűnt. Még egy ideális piaci környezetben is két-három hónapra lenne szükség ahhoz, hogy visszaépítsük a hiányzó importot és a hozzá kapcsolódó logisztikát, de a jelenlegi kilátások szerint inkább csökkenő termékbehozatallal kell számolnunk.”

A Mol hónapok óta igyekszik rendkívüli importtal pótolni a kiesett mennyiséget, de a saját csatornáikon keresztül már most sem tudják tovább növelni a hazai készleteket.

„A december 5-én életbe lépő EU-s szankció pedig elvágja az eddigi legfőbb importútvonalunkat is: nem tudunk behozni Magyarországra több üzemanyagot Pozsonyból, a Mol csoport saját finomítójából. Nemcsak az áru miatt, hanem logisztikai szempontból is kritikusan szükség van az importőrökre és az összes piaci szereplő együttműködésére” – állt a válaszban.

Bacsa György, a Mol Csoport ügyvezető igazgatója Fotó: Origo

 

Csúcsra fog járni a DuFi, de a 30 százaléknyi import hiányzik

Bacsa György jelezte továbbá, hogy kollégái hetek óta napi 24 órában dolgoznak a Dunai Finomító karbantartásán. Áldozatos munkájukkal a műszaki problémákat elhárították, de még hosszú hetekre lesz szükség ahhoz, hogy újra elérjék a teljes termelési kapacitást, és a logisztikában is utolérje magát a társaság.

Csúcsra fogják járatni a Mol gépezetét, de még ezzel sem tudják pótolni azt, ami most hiányzik: a 30 százalékos importkiesést, amely jelenleg az autósok, a benzinkutasok, a kiskutak és a nagy töltőállomások helyzetét is teljesen ellehetetleníti.

„A helyzet kritikus, a megoldás viszont kézenfekvő: lehetővé kell tenni, hogy a magyarországi üzemanyagkészletet importforrásokból építse vissza a piac” – mondta az igazgató. 

A szankciók miatt kell kivezetni a benzinárstopot – jelentette be a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Gulyás Gergely elmondta: a hétfőn hatályba lépett kőolajszankciók után két nappal a kormány – a Mol javaslatára – az üzemanyagár-stopot megszünteti. A rendelet kedd késő este lépett életbe, a Mol-kutakon a 95-ös benzin 641 forintba, a gázolaj 699 forintba kerül literenként .

Két nappal a brüsszeli szankciók bevezetése után a kormány nem tudja tovább biztosítani a 480 forintos benzinárat a magyar családoknak ezért ki kell vezetni a benzinárstopot – jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter késő esti sajtótájékoztatóján.

„A Mol tegnap tájékoztatta az energiaügyi minisztert, hogy üzemanyagimport nélkül nem tudja megoldani az ország üzemanyag-ellátását. A brüsszeli szankciók eredménye az, hogy a 480 forintos benzinárat már nem tudjuk az ország benzinkútjain a magyar családoknak tovább biztosítani. A kőolajszankciók hatálybalépése után két nappal ezért a kormány a Mol javaslatát megfogadva, a benzinárstopot megszünteti.”

Gulyás Gergely elmondta: a Brüsszel által az orosz olajra kivetett szankciók komoly zavarokat okoztak az üzemanyag- ellátásban.

„A probléma az, hogy az egész helyzet azért alakult ki, a benzinár azért emelkedett az egekbe, mert az Európai Unió így reagált az orosz agresszióra.

„Kétségkívül a gázáremelkedés, az áramár-emelkedés korábban is megindult, és a benzinár-emelkedés és dízel-ár- emelkedés is, az, hogy ez ilyen tartós lett és ilyen drámaian magas lett, az egyértelműen az orosz agresszió és az arra adott szankciós válaszoknak köszönhető” – fogalmazott Gulyás Gergely.

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója elmondta: a töltőállomásaik negyede teljesen leürült az elmúlt napokban, ilyenre a cég fennállása óta nem volt példa. Hozzátette: a Mol eddig bírta.

A kereslet az egekbe szökött, a fogyasztók készleteztek, beindult egyfajta pánik. Tisztelt hölgyeim és uraim! A Mol eddig bírta. Nem tudtunk mást csinálni, ahhoz, hogy az ellátást biztosítani tudjuk az országban, jeleznünk kellett a kormánynak, hogy mi a továbbiakban nem tudjuk már biztosítani az ellátást, minden változatlan marad” – jelentette ki Hernádi.

A rendelet kedden késő este lépett életbe, ezután a Mol-kutakon a 95-ös benzin 641 forintba, a dízel 699 forintba kerül literenként.

Fotó: Simon László

 

A Mol a karbantartás után ugyan újra indította a százhalombattai Dunai Finomítót, de a teljes kapacitás elérése több- hetes folyamat, egyik napról a másikra nem oldódnak meg az ellátási problémák, ahhoz az importnak is helyre kellene állnia a jelenlegi pánikvásárlások és készletfelhalmozások mellett – jelentette be a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója a Kossuth rádió Déli krónikájában kedden.

Bacsa György hozzátette, a Mol teljes kapacitása nem elég a magyar piaci igények kielégítéséhez, ehhez több mint 30 százalék import is kell.

Az elmúlt héten a benzin kereslete kétszerese, a dízelé másfélszerese volt a tavalyinak, a napi kiskereskedelmi kiszállítási igény 30 százalékkal meghaladta a teljes logisztikai napi kapacitást, miközben az import jelentősen visszaesett. „Jelenleg azzal küzdünk, hogy nem érjük utol magunkat, ma már szinte az összes kutunkat érinti az, hogy valamelyik termék leürül. Körülbelül 70 kutunk, a teljes hálózat egynegyede, pedig teljesen leürült” – mondta.

 

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás