Trump módszerét használták: így avatkozna bele a választásokba a baloldal

Márki-Zay Péter elismerte, hogy segíti a kampányát a DatAdat. A Donald Trumpot is győzelemhez segítő mesterséges intelligenciával, külföldről avatkozna bele a választásokba a baloldal.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2022.03.29.
mesterséges intelligencia

A 2021-es ellenzéki előválasztást befolyásolhatta, sőt el is dönthette Bajnai Gordon és köre a DatAdat nevű cégcsoporton keresztül, amit egykori titkosszolgálati miniszterével, Ficsor Ádámmal hozták létre – derült ki a múlt héten az Index birtokába került dokumentumokból.

Az adatelemzéssel és kampánytanácsadással foglalkozó DatAdat számítógépes programja képes begyűjteni a Facebook-felhasználók legszemélyesebb adatait is. Ezeket azután külföldre továbbítják, mivel az ő adatkezelésük itthon illegális lenne. Ezzel megkerülik a hazai adatvédelmi törvényeket. A felhasználók akár az ártatlannak tűnő kvízek kitöltésével is féltett titkokat adhatnak ki magukról, amelyet a DatAdat elemez és használ – írja a Mediaworks Hírcentrum.

A cél, hogy akit Márki-Zayék akarnak, azt távol tartsák a választástól, másokat meg pont hogy a részvételre ösztönöznének. Mindezt személyre szabott, célzott üzenetekkel érik el. A program segítségével már több jobboldali vezetésű országban – így Bulgáriában, Észak-Macedóniában és Németországban – is sikeresen avatkoztak be a politikai folyamatokba. Márki-Zay Péter március 22-én az ATV-ben elismerte, hogy miniszterelnök-jelölti kampányát segíti a DatAdat cégcsoport.

Márki-Zay Péter elismerte, hogy segíti a kampányát a DatAdat Fotó: Kurucz Árpád/Magyar Nemzet

Többet tud rólunk, mint a családtagjaink

A DatAdat a facebookos kvízkérdésekre adott válaszokból és egyéb tevékenységekből – pszichológiai módszerek segítségével – képes feltérképezni a facebookozók politikai preferenciáit. 70 like elemzése elég ahhoz, hogy az adott felhasználó viselkedését jobban kiismerjék, mint az illető közeli barátja, 150 like-nál már annyit tudnak az adott személy viselkedéséről, mint a saját szülei, 300 kedvelés felett pedig már többet, mint az illető élettársa. Az adatok elemzésével olyan profil készíthető a felhasználóról, amely során az összefüggésekből kideríthető akár a bőrszín, a szexuális irányultság és a politikai szimpátia. Például ha valaki egy bizonyos parfümmárkát és zenét kedvel, akkor nagyobb valószínűséggel homoszexuális.

Az is előfordulhat, hogy robotvezérelt álprofilok ismerősnek jelölnek felhasználókat és begyűjtik a nem nyilvános adataikat. Ezenfelül algoritmusok bármilyen karaktert képesek hihetően életre kelteni, a dühös kisnyugdíjastól kezdve a panaszkodó vállalkozóig. Ezek a robotok élethű kommenteknek látszó álhírekkel áraszthatják el a politikai riválisok Facebook-oldalait. A kiberbiztonsággal foglalkozó Imperva cég felmérése szerint már 2019-ben az internetes forgalom 24,1%-át tették ki az ilyen kamuprofilok mögé bújtatott gyalázkodó vagy álhíreket terjesztő gépek.

Donald Trumpot is egy ilyen cég segíthette győzelemre

Ugyanerre a módszerre építette célzott üzeneteit az amerikai elnökválasztás során a Cambridge Analitica (CA) nevű brit adatelemző PR-cég is, amely 87 millió Facebook-felhasználó adatait szerezhette meg. Az egész világsajtót körbejárta akkor, hogy részben a CA volt felelős azért, hogy az előzetes közvélemény-kutatások ellenére Donald Trump került ki győztesen a választási hajrából. A rozsdaövezet államaiban aratott váratlan győzelmeket is sokan ennek tudták be. Számos elemző ugyancsak a CA-nak tulajdonította a brexit-népszavazás ugyancsak nem várt végeredményét is. A cég a felhasználók Facebook-profiljának elemzése után célzott, személyre szabott reklámokkal és üzenetekkel dolgozott. A botrány kirobbanása után a Facebookot rekordösszegű, 5 milliárd dolláros büntetéssel sújtották, de aggodalmát fejezte ki Theresa May brit miniszterelnök és az Európai Parlament is.

Donald Trumpot is egy ilyen cég segíthette győzelemre Fotó: AFP

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás