A Metropol ellátogatott abba a laboratóriumba, ahol a szakértők bevizsgálják a termékeket. Eddig már két itthon forgalmazott mosogatószerről, három mosószerről, négy folttisztítóról, két tusfürdőről, két samponról és egy szappanról derült ki, hogy jóval gyengébb minőségűek, mint nyugat-európai társaik. Ezentúl azonban nem kaphatunk rosszabb tisztítószert ugyanolyan márkanévvel, mint nyugaton!
Sokunkkal előfordul, hogy jobb minőségűnek ítéljük meg például azokat a mosószereket, parfümöket vagy samponokat, amelyeket mondjuk Ausztriában veszünk meg. Hiába kapható itthon is ugyanaz az árucikk, valahogyan mégsem olyan jó, mint az osztrák párja. A Metropol most megtudta, hogy tapasztalataink helytállóak. Bebizonyosodott, hogy számos külföldi cég gyengébb minőséget szállít hazánkba. Jelenleg 380 termékminta vizsgálata zajlik az Innovációs és Technológiai Minisztérium laboratóriumában. A cél, hogy kiszűrjék azokat a kereskedelemben kapható árucikkeket, amelyek minősége alulmarad a más tagállamban forgalmazott azonos termékénél. Eddig az összehasonlításhoz beszerzett árucikkek egyharmadát vizsgálták be.
- Főként azokat a termékeket vesszük górcső alá, amelyek itthon széles körben elérhetőek és népszerűek, jól fogynak – mondta el a Metropolnak Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár.
- Háztartási és kozmetikai termékeket egyaránt vizsgálunk, köztük mosószereket, mosogatószereket, felülettisztítókat, felmosószereket, folyékony szappanokat, tusfürdőket és samponokat. Ezeket a német, osztrák és olasz üzletekben vagy honlapokon kapható termékpárjaikkal hasonlítjuk össze. Azt nézzük, hogy például egy itthon forgalmazott mosószer ugyanolyan jól kiviszi-e a foltokat, mint a külföldön árult megfelelője. A fő kérdés tehát az, hogy ugyanúgy érvényesül-e a tisztítóhatás. Sajnos az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy nem minden esetben van így, eddig 14 tétel bukott meg a laborvizsgálatokon – fejtette ki Keszthelyi Nikoletta.
Voltak olyan külföldi termékek - például szappanok és mosószerek - amelyeknek a hatóanyag tartalma 30 százalék feletti volt, míg a nálunk forgalmazott, ugyanolyan márkájú, ugyanolyan csomagolású árucikkek nemhogy a 30 százalékot nem érték el, hanem inkább a 15 százalékhoz közelítettek. Ez azt jelenti, hogy a külföldi vásárlók akár kétszer jobb minőségű termékekhez is hozzájuthatnak, mint a magyarok, miközben látszatra ugyanazt a szert emelik le a polcról.
- Bízunk benne, hogy a cégek megváltoztatják ezt a gyakorlatot, és hozzánk is ugyanolyan minőségű termékek érkeznek, mint Berlinbe vagy Bécsbe. Máskülönben 2022 májusától a fogyasztóvédelmi hatóság akár félmilliárd forintra is megbírságolhatja a szabályszegő multikat. A gyártók nem élhetnek olyan szubjektív kifogással, hogy a magyarok így is elégedettek a termékkel. A jövőben senki nem kezelheti másodrendű fogyasztóként a magyar vagy kelet-európai vásárlókat! – szögezte le a helyettes államtitkár. Hozzátette: A V4 országok is hasonló cipőben járnak, korábban a cseheknél is volt már erre irányuló vizsgálat, és a probléma Szlovákiában is jelen van. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium azt kéri, hogy ha valaki külföldön is vásárol, és egy-egy termékkel kapcsolatban hasonló minőségi eltérést tapasztal, azt mindenképp jelezze a fogyasztóvédelmi hatóságnál.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre