
Mi történt? Gömöri András Máté könnyekben tört ki – videó
Polyák Lilla férje könnyek formájában nem igazán szokta kimutatni az érzelmeit.
A színésznő éveken át cipelte magában a kételyt, jó döntés volt-e elvállalni Tilda szerepét a napi sorozatban. Erdélyi Tímea nyíltan beszél arról, hogyan tanult meg együtt élni az előítéletekkel és a szakmai megbélyegzéssel.
Kevés olyan magyar színésznő van, akinek a pályája olyan korán, és olyan ellentmondásosan indult volna, mint Erdélyi Tímea karrierje. Alig múlt 16 éves, amikor Tilda szerepében berobbant a Barátok közt című napi sorozatba – egy karakterrel, amely egy ország kedvencévé tette, de hosszú évekre megpecsételte a karrierjét.
Erdélyi Tímea őszintén beszél arról, hogyan élte meg az akkor még kamasz fejjel hozott döntést, amely később szakmai bélyeggé vált.
Évekig hurcoltam magamban, hogy nem kellett volna a Barátok közt
– mondja Tímea a Három igazság legfrissebb epizódjában.
Annyi kellemetlen helyzetet hozott, annyi előítéletet generált. Castingokra sem hívtak be, csak Tildát látták bennem.
A beszélgetés mélyebb rétegeit feltárva elárulja, hogy a szakmai elitizmus és a sorozatszínészek lenézése éveken át visszavetette önbizalmát.
Nem hibáztatom a sorozatot, sem a 16 éves önmagam, de nehéz volt ezzel a csomaggal továbbmenni.
És hogy később hová vezetett az út? A Színház- és Filmművészeti Egyetemre, ahová már érettebben, komolyabb tapasztalattal érkezett, és ahol új alapokra helyezte színészi identitását. Azóta is dolgozik filmekben, színházban, de a múlt nyoma továbbra is elkíséri.
„Ma már a korom miatt nem kapok szerepeket. 41 éves vagyok, de fiatalabbnak néznek, így nem hívnak be sem a koromnak, sem a fiatalabb karaktereknek megfelelő szerepekre. Két világ közé szorultam.”
Erdélyi Tímea filmek és sorozatok kiemelt szerepeit tudhatja maga mögött és ma már egy sokszínű, komplex pálya rajzolódik ki mögötte: független filmek, színházi előadások. De mindezek mögött ott van egy nő, aki a magánéletében is sokat változott.
Az anyaság kérdésében is különleges nézőpontot képvisel. Bár nagycsaládból származik – három testvére van, mindegyiknek három gyereke – ő maga nem érzi magát gyerekcentrikusnak.
Sajnálom, de nem tudok végtelen mennyiségű időt tölteni a gyerekekkel. Örömmel fogadnám a saját gyermeket, de nem vagyok rágörcsölve. Ha nem lesz gyermekem, nekem az is nagyon jó.
Erdélyi Tímea gyermekei jelenleg kisállatai, s elfogadja az életet úgy, ahogy van, nem idealizálja a társadalmi elvárásokat. A természet és az állatok központi szerepet kapnak az életében. Otthon hat állat él vele együtt, és egy denevérodút is felszerelt a háztetőre.
Sokan furcsán néznek emiatt, de engem az állatok feltétel nélküli szeretete tart egyensúlyban.
Ez az egyensúly különösen fontossá vált, amikor 2020-ban, a Covid idején súlyos betegséggel küzdött. Erdélyi Tímea betegsége nemcsak testi megpróbáltatás volt, hanem spirituális fordulópont is.
Másként gondolkodom a halálról, az öregedésről. Régóta meditálok, nyitott vagyok a spirituális világra. Nem hiszek a temetésekben és sírhelyekben – ha én megyek el először, szórjanak szét.
Ez a hozzáállás azonban nem menekülés, sokkal inkább megbékélés. A szülei öregedését is fájdalmasan, de elfogadással figyeli.
Például nem tudnak velem Erdélybe utazni. Egyszerű dolgokban is korlátokat látok – és ez emlékeztet arra, hogy minden időszak véges.
Lázadó kamaszként kezdett el Popper Péter és Pilinszky János könyveket olvasni, és azóta is a mély gondolatokban találja meg önmagát. Erdélyi Tímea története nem csupán egy szerepről, egy sorozatról vagy egy szakmáról szól. Egy színész, egy fiatal nő útja a megbélyegzéstől az önazonosságig. Egy biztos: Tilda szerepe lehet, hogy egyszerre volt ajtó és bilincs, de Erdélyi Tímea ma már képes volt mindkettőt elengedni.
Polyák Lilla férje könnyek formájában nem igazán szokta kimutatni az érzelmeit.
Egy tragikus veszteség, amely alapjaiban rázta meg az életét.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre