Te is otthonról viszed az ebéded? Van egy jó hírünk!

Egy friss kutatás szerint a gyorséttermeket és az ételfutárokat választókkal szemben az otthon előre főzőcskézők egészségesebben élnek, és még spórolnak is!

Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2022.04.29.
ebéd

A TikTokon meglepően nagy népszerűségnek örvendenek azok a videók, amelyeken különböző emberek mutatják be, milyen színű vagy formájú ételhordó dobozokba milyen ételeket csomagolnak be maguknak, sokszor egy egész munkahétre felkészülve. A népszerűség mellett azonban más előnye is van ennek a cselekedetnek, amelyet a mindenféle trendért rajongó amerikaiak prepping névre kereszteltek: egy friss kutatás szerint nyolc különböző területen teszünk jót önmagunkkal és a természettel is, ha saját magunk gondoskodunk az ebédünk elkészítéséről – írja az Everyday Health.

Könnyen el tudunk csábulni

A bőség tárháza könnyen elcsábíthat minket, hiszen az ebédet illetően számtalan választási lehetőség kínálkozik: rendelhetünk, akár egész hétre is különböző ételszállítóktól, kiszaladhatunk egy közeli gyorsétterembe vagy kifőzdébe, ha pedig a munkahelyünkön menza is van, sokkal kényelmesebb oda beülni, mint egész hétre megtervezni a saját menüsorunkat, bevásárolni a hozzávalókat és megfőzni a kiválasztott fogásokat. Basheerah Enahora dietetikus szerint azonban a prepping révén általánosságban javul az életminőségünk, de sokan az időbefektetés és a feltételezett szigorúság miatt riadnak vissza az előre csomagolástól. Azonban a szakértő szerint egyáltalán nem kötelező már vasárnap bedobozolni öt adag ebédet, ha ezt képtelen vagyunk tartani – a kulcs a rugalmasság, amely révén nyolc különböző előnyben lehet részünk.

Te otthonról viszed az ebéded? Fotó: Pixabay/illusztráció

Változatosabb, egészségesebb étrend

Ha magunkra főzünk, hajlamosabbak vagyunk variálni a bevált recepteket, új fogásokkal kísérletezni, és mivel ehhez minőségibb hozzávalókat választunk, mint az üzemi konyhák, az egészségünkért is teszünk. A színes, tápláló és egészségesebb ételeknek köszönhetően több tápanyagot juttatunk a szervezetünkbe, és nagyobb valószínűséggel veszünk figyelembe különböző táplálkozási tanácsokat. Ilyenkor a kísérletezőkedvünk is nőhet, és minél több időt töltünk az ebédjeink elkészítésével, annál gyakrabban vonunk bele friss zöldségeket, gyümölcsöket, így pedig az ebéd végén ugyan a jóllakottság érzése fog uralkodni rajtunk, mégsem érezzük azt, hogy szétpukkadnánk.

Fogyókúrás és ideális testsúlyt megőrző hatása is van

Az elvitelre vagy kiszállításra szánt ételek kalóriatartalma jellemzően magasabb, a zsírok mellett a sómennyiség is tetemesebb az otthon készített ételekéhez képest. Így pedig egy kifőzdei bolognai spagetti után több energiát kell elégetnünk, mintha ugyanazt az adagot otthon készítenénk el. A kutatások férfiak és nők esetében is azzal végződtek, hogy az előre elkészített ebédeknél kisebb a túlsúly kialakulásának esélye, mintha rendszeresen rendelnénk.

Egy kísérlet során a résztvevők hat héten keresztül minden vasárnap találkoztak, és együtt tervezték meg, valamint készítették el a munkanapokra egészségesebb ebédjeiket és vacsoráikat. A felmérés végére pedig nemcsak hogy adaptálták a prepping szemléletét, de átlagosan közel másfél kilót fogytak is.

A súlycsökkenés egyik kulcsa az, hogy mikor magunkra főzünk, akkor jobb esetben épp akkora adagokat főzünk, amellyel jóllakunk, míg az éttermekben rendre jobban megrakják a tányérunkat vagy az ételszállító dobozunkat. Ezért a dietetikus azt javasolja a kezdő szakácsok számára, hogy szerezzenek be konyhai mérleget és mérőpoharakat, hogy könnyebben belőhessék az ideális adagjukhoz szükséges hozzávalók mennyiségét.

Ha otthon főzöl spórolhatsz is Fotó: Pixabay/illusztráció

Jóval több marad a pénztárcánkban

A kutatások szerint, ha kevesebb mint egy órát szánunk naponta otthon a főzésre, jelentősen több pénzt spórolunk, mintha a könnyebb, elviteles megoldást választanánk, és eközben a vásárlások során is tudatosabbak vagyunk, mivel előre megírt listával érkezünk a boltba, tisztába kerülünk az egyes termékek árával, és kisebb eséllyel költjük szeszélyből a nehezen megkeresett pénzünket. Az is jellemzőbb, hogy ilyenkor már az otthon meglévő hozzávalók mellé keresünk receptet, így tényleg csak a legszükségesebbeket vásároljuk meg.

Végeredményben időt is nyerünk

Elsőre talán furcsán hangzik, hogy a rendszeres otthoni főzőcskézéssel több időhöz jutunk, mintha mindennap gyorsétteremből szereznénk be a kész fogást, de idővel annyira hozzászokunk ehhez a fajta rendszerességhez, hogy már a mindennapi rutinunk részévé válik. Még annak ellenére is, hogy valójában egyáltalán nem kell mindennap főzni, hiszen előre összerakjuk egy vasárnap délután a teljes ebédsort, amit utána csak melegítenünk kell.

Csináld magad Fotó: Pixabay/illusztráció

Tovább élünk, ha dobozolunk

Több kutatás is bizonyította, hogy ha rendszeresen „kívülről” tápláljuk magunkat, akkor nő az elhalálozás esélye, függetlenül a halált kiváltó betegségek típusától. Egy 1999–2014 között lefolytatott vizsgálat során 35 ezer 20 évesnél idősebb ember étkezési szokásait vizsgálták a kutatók és arra jutottak, hogy akik főleg otthon elkészített ételt esznek (átlagosan heti egy alkalomnál is kevesebbszer rendeltek ételt a vizsgálat évei alatt), azok jelentősen tovább élnek, mint akik naponta kétszer is menzás ételt választanak.

Csökken az élelmiszerhulladék-termelésünk

Nem ritka eset, hogy megvásárolunk valamit a boltban, de aztán megfeledkezünk róla, vagy halogatjuk az elhasználását, és mire oda jutnánk, a termék már meg is romlott, mehet a kukába. Viszont az előre megtervezett ebédekhez valóban csak annyit vásárolunk, amennyire szükségünk van, és így máris csökkent a szemétbe kerülő élelmiszer mennyisége. Zöldségek és gyümölcsök esetében különösen hasznos, ha előre felhasználjuk őket a választott ebédünk elkészítése során, ugyanis ha már kezelve vannak (pl. sütve, főzve), sokkal később romlanak meg, mint nyers állapotukban. A fagyasztó pedig minden tudatos hobbiszakács igazi barátja lehet.

Fotó: Pixabay/illusztráció

A szeszélyből vásárlás a múlté

Régi bölcsesség, hogy üres hassal nem szabad boltba menni, mert az éhség hatására olyan ételeket is megveszünk, amelyekre egyébként semmi szükségünk – tudományosan megfogalmazva az alacsonyabb glükózszint impulzívabb döntések meghozatalára késztet, hiszen az agyunknak gyorsan energiára van szüksége, amit a szénhidrátban gazdagabb ételek adhatnak meg a legkönnyebben.

Az előre megtervezett és elkészített, bedobozolt ebédjeink esetén azonban jóval tudatosabban lépjük át a boltok küszöbét, és hajlamosabbak vagyunk az egészségesebb hozzávalók felé tolni a bevásárlókocsit.

Az érzelmeinkre is jó hatással van a prepping

Talán elsőre meglepő, de ha heti egy-két napot szánunk a teljes munkahét ebédjének előállítására, végeredményben sokkal kiegyensúlyozottabbá válunk érzelmileg. A főzés ugyanis sokaknak stresszlevezető tevékenység is egyben, és mikor tudjuk, hogy egy fárasztó nap után otthon vár a kiszámíthatóan működő vágódeszka és robotgép, máris oldottabbá válunk a megfigyelések szerint. Egy másik kutatás szerint épp a váratlan helyzetek elkerülése jelenti a kulcsot: tudjuk, milyen ételt fogunk enni, nincs rajtunk a választás terhe, a túl széles választékból fakadó nyomás, amely egy-egy étterem menüsorát szemlélve ránk törhet, és nem mellesleg a sorban állás elkerülése is megnyugtató hatással bír.

Ezeket olvastad már?
Hallottál már az ötödik betegségként is emlegetett lepkehimlőről? Ezért veszélyes!

Ezt ki kell próbálnod: három olcsó és zseniális trükk a tökéletes arcbőrért!

„Ez nem a gyermek veszélyeztetése, hanem ez a modern döntés” – közölte a magyar orvos

40 napig csak narancslén élt a nő: ez történt a testével – Videó