Azonban némelyikük igen rossz állapotban van, már ha egyáltalán meg van, mert rengeteg értékes darab eltűnt az évek során. A Metropolnak a petíció kiötlője beszélt a kezdeményezésről, illetve arról, hogyan mentenék meg ezeket az értékes világító kincseket.
Ha a fővárosban nyitott szemmel járunk, akkor bárhol régi neonreklámokat találhatunk. Ezekre tekinthetünk akár egy retró, jól kinéző tárgyként is vagy divatja múlt hirdetési formátumként is.
Ahhoz, hogy ezekben sokáig gyönyörködhessünk, meg kell tartanunk őket. A Cső neonmentő csapata úgy döntött, hogy szeretné ezeket a neonreklámokat megmenteni. „Ennek pedig a legegyszerűbb eszköze az volt, ha kezdeményezést indítunk, amellyel, ha sikerrel járunk, hatékonyabb megoldás lehet, mint egyenként igyekezni restaurálni és elhelyezni a neonreklámokat – mondta Patkós Luca és Racskó Tamás, a petíció elindítói.
„Ha a kezdeményezéshez 60 nap alatt legalább 10 000 budapesti csatlakozik, akkor a Fővárosi Közgyűlés tárgyal a témáról. Az ülésen a kezdeményező is felszólalhat” – mondta megkeresésünkre Racskó Tamás, a Cső neonmentő csapatának tagja, aki hozzátette, hogy ha a kezdeményezéshez legalább 1000, de 10 000-nél kevesebb budapesti csatlakozik, akkor a főpolgármester, valamelyik főpolgármester-helyettes vagy egyéb városházi szakértő köteles a témában személyesen tárgyalni a kezdeményezővel. Így a petícióval egy kisebb aláírói számnál is foglalkoznak.
A legnagyobb retró reklámot összesítő Neonvadász oldala szerint 169 meglévő és 38 eltűnt vagy eltávolított feliratot lehet találni Budapesten. Azt, hogy pontosan hány darab van a főváros falain, illetve homlokzatán, nem tudni pontosan, hiszen pontos lista még nem készült, illetve időközben is tűnhettek el világító reklámok. „Nincs hivatalos nyilvántartás, de a neonvadász blog adatai elég jók – biztosan van még néhány nem feltüntetett neon (mi is tudunk ilyenről), illetve néhány biztosan a legutóbbi számbavétel óta is eltűnt – de a nagyságrend helyes” – erősítették meg a kezdeményezés elindítói.
Ezeknek a régiségeknek a megmentése több szempontból sem könnyű. Leginkább a tulajdonviszonyok okoznak gondot, de adott esetekben az sem könnyíti meg a helyzetet, ha egy-kettő magántulajdonba kerül, új gazdája nem tud mit kezdeni vele és kidobja vagy leszerelteti. „Rendszerváltáskor jogutód nélkül szűnt meg sok neonnal reklámozó vállalat, vagyis sok neon így tulajdonos nélkül maradt. Senki nem akart foglalkozni a költséges leszereléssel, felújítással, illetve egyben „szabad prédák” lettek a feliratok, sok magánkézbe került, vagy leszerelés után túladtak rajtuk” – magyarázták a kezdeményezők.
Ezeknek a neonreklámoknak a megőrzése az utókornak nem könnyű. Azonban a Cső neonmentő csapatának van elképzelése a megmentésükre. Szerintük ezek közül egy lépés is nagy haladás lenne.
Ha egyetért a kezdeményezéssel, a petícióhoz csatlakozni a peticio.budapest.hu weboldalon lehet, egyszerű ügyfélkapu bejelentkezéssel.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre