A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) 2021 tavaszán második alkalommal indította el a design LAB inkubációs programját, amelynek új termékei 2022 első negyedévére készültek el. A programnak köszönhetően hét gyártó-tervező páros kapott támogatást, hogy a gyártói tapasztalatot és a formatervezői kreativitást új termékfejlesztésben ötvözzék. A hat hónapos gyártási folyamatot követően kifejezetten innovatív szériaérett termékek születtek. Többek között újrahasznosítható alkatrészekből készült szobainas, banánlevél huzattal ellátott bútorcsalád, szénszál erősítésű kompozit asztal, sőt kortárs képzőművészeti ihletésű közületi ülőbútorok is, amelyek nemcsak fenntarthatóak, hanem hazai és nemzetközi piacon egyaránt versenyképesek lehetnek.
A design LAB inkubációs program elsődleges célja, hogy elősegítse a kollaborációk létrejöttét a szektor szereplői, a gyártók és a tervezők között, illetve erősítse és korszerűsítse a hazai gyártói hátteret. A program nagy hangsúlyt fektet a gyártásfejlesztésre, az iparág versenyképességének növelésére és az ágazat exportjának ösztönzésére. A design LAB létrejöttét egy szakértői kerekasztal-beszélgetés előzte meg, ahol az iparág visszajelezte milyen nagy igény áll fenn olyan projektalapú kooperációkra, ahol tehetséges és ígéretes tervezők ötletei találkozhatnak professzionális gyártókkal, és közösen alkothatnak egyedi és versenyképes termékeket.
A programra a gyártók és a tervezők egy közösen beadott pályamunkával jelentkezhettek, a sikeres együttműködések létrejöttét az Ügynökség most is egy kapcsolatépítő esemény, a Speed Dating megrendezésével segítette. Végül a design LAB programjára 35 pályázat érkezett, a legtöbb munka fókuszában fenntartható designtermékek ötletei álltak.
„Felemelő érzés látni a program fejlődését, hiszen az első inkubációs programhoz képest majdnem kétszer több termék készült el második design LAB során. A tavalyi termékeket Budapesten és két nemzetközi designvásáron is bemutattuk, ahol egyértelműen láttuk, hogy elérik, sőt akár felül is múlják a külföldi versenytársak által nyújtott színvonalat. Büszkén állítjuk, hogy a tavalyi és az idei alkotások is egyértelműen erősítik Magyarország regionális designipari pozícióját és hozzájárulnak az országimázs erősítéséhez. A kreatív szektor nagy hozzáadott értéke mellett újszerű technológiáival példamutató értékű az innovációban és a fenntartható gazdaság megteremtésében. Úgy gondolom, hogy az elkészült több mint 80 designtermék jól példázza ezt az elvet és hűen tükrözi milyen kreatívan tudnak gondolkozni a magyar gyártóink és tervezőink” – mondta Baka-Jakab Zsófia, az MDDÜ vezérigazgatója.
Az MDDÜ nem csak a termékek fejlődésében ad támogatást a gyártó és tervező párosoknak, hanem azok utóéletét is támogatni kívánja. A cél, hogy széleskörű láthatóságot és exportlehetőséget biztosítsanak a kollaborációk számára, így az Ügynökség folyamatosan azon dolgozik, hogy minél több hazai és nemzetközi kiállításon, valamint design platformon jelenhessenek meg a program során született alkotások. A design LAB inkubációs program sikerességét méltatja, hogy a magyar 360 Design Budapest, a párizsi Maison & Objet és a közel-keleti Dubai Dowtown Design vásár mellet a VIA – francia designintézet – felajánlotta, hogy a termékek bemutatásra kerülhetnek a Paris Design Weeken, amely kivételes lehetőség volt az alkotók számára.
A második design LAB inkubációs program kapcsán elmondható, hogy a párosok többsége végül több terméket gyártott le, mint amit a pályázat során előzetesen elvállaltak. Az elkészült több mint 80 alkotás a sikeres kollaborációk létrejöttét igazolja, hiszen az eredményes közös munka mellett lehetőség volt az értékes szakmai kapcsolatok kialakítására is.
A szakmai zsűri döntése értelmében végezetül hét gyártó-tervező páros nyerte el a támogatási keretet, és kezdhették meg termékeik legyártását.
Árkossy Bútor Kft. és Horváth Máté
Flaar Mérnöki Tervező és Szolgáltató Kft. és Juhos Lehel
Kárpitos Partner Group Bt. és Hevesi Annabella
Meshlin Composit Zrt. és Temesi Apol
Rotte Kft. és Kele Sára
SIXAY Bt. és Horváth Máté
Üvegmanufaktúra Kft. és a Position Collective
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre